2014.11.28. 13:25
Dés, a gregorián, meg a hangok - Az eredmény: a középkor, a reneszánsz és a 21. század muzsikája feljazzesítve
Leszögezhetjük: nem muzikális baraholkát (zsibvásárt) hozott össze a Liszt-, és Kossuth-díjjal (is) kitüntetett Dés László. S nem is zűrzavar támadt a zeneművész fejében, amikor a jazz műfaját házasította leporolt lassus-i dallamokkal. Hanem – már megint –, „varázsolt” valami rendkívülit.
Ugyan nem biztos, hogy az említett zenei csemegét könnyen fogyasztaná, mondjuk a „Nagy utazás" vagy a „Valahol Európában" Dés szerezte melódiáiért rajongó közönség. Hiszen a középkor, a reneszánsz és a 21. század muzsikáját feljazzesítve tálalni, első hallásra kissé képtelenségnek tűnhet.
Dés László a színpadon. Fotó: Szakony Attila
– Az alapötlet valójában Balázs Elemér dobos-dalszerző barátomtól származik. Persze, engem sem kellett nógatni, éppen azért, mert korábban még sosem csináltam ilyesmit. Így aztán fogtuk magunkat, közösen elutaztunk az Adriai-tengerhez, hogy összerakjuk a produkciót – mesélte Dés László.
A zenész-dalszerző a Kanizsa Nemzetközi Jazz és Világzenei Fesztiválon csapatával együtt élőben is megmutatta mindazt, amin anno hosszú hónapokig dolgoztak.
– Gondolatilag már a nyaralás során legyártottuk, mit akarunk. Azonban maga az anyaggyűjtés elég sok időt vett igénybe. Olasz, katalán, notre dame-i gregorián dallamok után kutattunk – 1000-től egészen a reneszánsz koráig. Olyanokat kerestünk, amikre majd egy jazz formáció „válaszolgatni" tud. Balázs Elemér quartet-je erre a feladatra kiválóan alkalmas volt, már „csak"hangokat kellett találnunk az énekes részek megszólaltatásához. A bariton Mizsei Zoltánban, a reneszánsz zene szakavatottjában pedig partnerre leltünk. Énekegyüttesével, a Voces4-ral kelnek új életre a némileg „templomosnak" tűnő dallamok.
Amik egyébként meglehetősen széles kor-palettán csendülnek fel, ugyanis maga a vokális repertoár 7. századi egyszólamú gregorián énekektől, többszólamú középkori orgánumokon át egészen a 16. századi motettákig terjed.
– Ezekre reflektál a quartet, bő és igazán szabad improvizációkkal. Anélkül, hogy csorbítanánk az eredeti mű bizonyos részeit: legyen az hangnem, ritmika vagy harmóniai váz – állította a zenész-dalszerző.
Mégis hogy sikerül mindebbe belecsempészni a kortárs stílust? Dés László a zenei asszociációkkal magyarázta a modern zöngéket, melyeket a szaxofon, a zongora, a bőgő és a dob négyesével váltanak valóra.
– Kanizsára ezt a felújított változatú produkciót hoztuk el, amiben még a '60-as évek hangulata is megelevenedik – fogalmazott.
Majd bepillantást adott abba, hogy az újabb szerzemények ötletelésén és a folyamatos koncertezésen túl mivel tölti az idejét mostanság.
– A fiammal sokat dolgozunk együtt – többek közt a Radnóti-esteken is. Grecsó Krisztián József Attila-díjas költővel szintén napi munkakapcsolatban vagyunk. Amin pedig egymagam tüsténkedem, az egy újabb musical. Hogy milyen lesz? Arra hamarosan fény derül...