2007.01.22. 03:28
A magyarok otthonülők
Budapest - A magyarok munka után ritkán mozdulnak ki otthonukból, a többség rádiót hallgat, újságot olvas vagy filmet néz szabadidejében, a házon kívüli kulturális programokat kevesen választják - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet és a Szonda Ipsos nem- zeti médiaanalíziséből.
Bár hivatalos munkaidején túl a lakosságnak több mint fele soha nem dolgozik, mintegy harmaduk legalább havonta egyszer a hivatalos nyolc óránál több időt tölt a munkahelyén, tehát elég szűkös szabadidővel rendelkezik. A GfK Hungária és a Szonda Ipsos 2006. II-III. negyedévi tanulmányának adataiból kitűnik, hogy a szabadidő eltöltése szempontjából otthonülők vagyunk. A kikapcsolódás egykori klasszikus formái - hímzés, kötés, kézimunka; barkácsolás; templomba, gyülekezetbe járás, társasjátékozás és kártyázás - mára háttérbe szorultak, kedveltebb szabadidős tevékenység a rádióhallgatás, az újságolvasás, az otthoni zenehallgatás és a filmnézés. Az adatok szerint a válaszadók mintegy háromnegyede (73,1 százalék) hetente többször is hallgat rádiót, és tízből heten ugyanilyen gyakorisággal tájékozódnak valamely nyomdai sajtótermék hasábjairól. Csaknem minden negyedik válaszadó rendszeresen, hetente többször hallgat zenét vagy filmet néz otthon, s majd minden harmadik megkérdezett a kertet, a növényeit gondozza szabadidejében.A múzeum- és színházlátogatás nem szerepel előkelő helyen a kedvenc időtöltések listáján. A többség (54,3 százalék) szinte soha nem látogat kiállításokat vagy színielőadásokat, valamivel több mint egyharmaduk (37,1 százalék) ritkábban, mint havonta vesz részt az otthonán kívüli programokon. Havonta csupán a válaszadók 6,2 százalékának az érdeklődését keltik fel az effajta kulturális lehetőségek. A színház- és múzeumlátogatók arányának alakulása az iskolai végzettséggel egyenes arányban nő, bár a szabadidő eltöltésének ezt a módját a legmagasabban kvalifikáltak is havi egyszeri alkalomnál ritkábban választják. Talán nem meglepő - nyilván a lehetőségek jobbak -, a megyeszékhelyek lakói vesznek részt nagyobb arányban szabadidejükben színházi és múzeumi kulturális programokon. Sportolásra is kevesen ragadtatják magukat: a válaszadók mintegy 72 százaléka soha nem sportol, és mindösszesen 8,2 százalék azoknak az aránya, akik hetente többször mozgatják át izmaikat.A sportesemények látogatása sem gyakori: mintegy 67 százalék soha nem vesz részt nézőként egyetlen sporteseményen sem, ezzel szemben a televíziós sportközvetítéseket a válaszadók mintegy 29 százaléka legalább hetente figyelemmel kíséri. Olyan szórakozási formák, mint az étterembe járás vagy tánc-diszkó, könnyűzenei koncertek látogatása sem elterjedt: a megkérdezetteknek csupán mintegy 16 százaléka jár legalább havonta egyszer táncolni, mintegy 14 százaléka étkezik étteremben havi rendszerességgel.A múzeumok látogatása nem szerepel gyakran