2006.07.07. 02:29
A kamera nagymestere
Székesfehérvár - Nem akárkiről van szó, ő mégis közvetlen, barátságos egyéniség. Roppant türelmesen viselte az újságírók "támadásait", a sorozatos interjúkat. Ahogy lapunkét is. Zsigmond Vilmos, a világ egyik legjobb operatőre a 2. Alba Regia Nemzetközi Filmfesztiválon is részt vett.
Beszélgetés Zsigmond Vilmos magyar származású, Amerikában élő Oscar-díjas operatőrrel Székesfehérvár - Nem akárkiről van szó, ő mégis közvetlen, barátságos egyéniség. Roppant türelmesen viselte az újságírók támadásait, a sorozatos interjúkat. Ahogy lapunkét is. Zsigmond Vilmos, a világ egyik legjobb operatőre a 2. Alba Regia Nemzetközi Filmfesztiválon is részt vett. 1930-ban született, Szegeden. 1955-ben végezte el a fiskolát. Kovács Lászlóval együtt 1956. november 20-án hagyta el Magyarországot. Amerikába 57 januárjában érkezett. A hetvenes években ívelt fel igazán a pályája. Dolgozott Martin Scorsesevel, Brian De Palmával is, legutóbbi közös filmjüket, a Fekete dáliát szeptemberben mutatják be a magyar mozik. Oscar-díjas, számos életműdíj birtokosa. wbilduntZsigmond Vilmos - 56-ban stikában, bújva forgattunk a Nagykörúton, féltünk, hogy elkapnak Az utóbbiak közül az egyiket éppen Székesfehérváron, a 2. Alba Regia Nemzetközi Filmfesztiválon kapta. Nagyon örült neki, majdnem annyira, mint a Magyar Köztársaság Aranykeresztjének, amelyet 2000-ben vehetett át. Az Amerikai Operatőrök Szövetségének tagja és díjazottja. - Mintha minden arra predesztinálta volna, hogy operatőr legyen. Kamaszkori betegsége alatt fényképezésről szóló könyvet bújt, s egy cigányasszony azt jósolta, átkel az óceánon és híres lesz. - Azt nem mondta, hogy híres leszek, viszont tényleg megjósolta, hogy átkelek a nagy vízen a nagy városba, ott élek-dolgozom majd. - A filmművészeti főiskolára eleinte azért nem vették fel, mert kuláknak minősült? - Kizsákmányoló szülők gyermekének neveztek. Tudni kell, hogy az igazi édesanyám Csehországban maradt, én az apámhoz kerültem. A nevelőanyámnak viszont volt egy pincekocsmája Szegeden. Híres hely volt, állítólag egykor Rózsa Sándor is odajárt. - Aztán mégis bekerült a főiskolára, a legendás Illés Györgyhöz. - Ő volt a főtanszakvezető, a legenda csak később rakódott rá. Igaz, már akkor megérdemelte volna. De mesterem volt a Badal Jancsi (Jean Badal néven vált világhírűvé, a szerk.), akitől sokat tanultam. A többiek is, például Herskó János, világklasszisok voltak. - Kovács Lászlóval forgattak az 56-os forradalom napjaiban. Nem féltek? - Nemcsak mi, hanem mindenki forgatott. Nem is maradt kamera a filmgyárban. Szerencsére találtunk egy Arriflexet a főiskola raktárában, szereztünk filmet és akkumulátort, és jártuk az utcákat. Azt is felvettük, ahogyan nyomulnak az orosz tankok a Nagykörúton. Persze ekkor már stikában, bújva dolgoztunk, mert az utcán vagy lelőttek volna vagy elvisznek. - Mi lett a felvételekkel? - Amikor bejöttek az oroszok, minden anyagot lemásoltunk. Az eredeti kópiákat otthagytuk a raktárban, azokat meg is találták. Megbeszélést tartottunk a filmgyár udvarán, és úgy döntöttünk, valahogy ki kell juttatni a filmeket Nyugatra, hogy ott láthassák, mi is történt. Kovács Lacival vittük ki az anyagot Bécsbe, november 20-án hagytuk el az országot. A felvételek aztán Erdélyi Istvánhoz kerültek, s ő egy 90 perces filmet készített belőlük, Magyarország lángokban címmel. Kováccsal végül úgy döntöttünk, hogy Amerikában próbálunk szerencsét. Az amerikaiaknak ugyanis kellett a film, meg akarták venni, s azt ígérték, ha adjuk, akkor lesz odaát állásunk. Mi persze el is hittük ezt. - Nehéz volt beilleszkedni? - Nagyon nehéz. Amikor Los Angelesbe kerültünk, nem tudtuk a nyelvet, kevés munka akadt. Alig lehetett bekerülni a szakmába, erős volt a szakszervezet. Viszont abban az időben indult a független filmesek mozgalma, mások is kezdtek filmeket csinálni, nem csak a stúdiók. Alakult egy tévés szakszervezet, ahova végül bekerültünk, s tíz év után befogadott a szakma. - Az a Peter Fonda ajánlotta önnek A bérmunkás fénykpezését, aki a Szelíd motorosokat forgatta Kováccsal. Innentől jött a siker? - Pályafutásunk teljesen paralel alakult Kovács Lászlóval. Amikor nekem volt munkám, akkor Laci jött segíteni, ő volt a fővilágosító vagy az asszisztens, s én ezt persze viszonoztam. Amikor pedig valamelyikünknek sok felkérése volt, egyet mindig átpasszoltunk a másiknak. S valóban szabad lett a pálya. Sorban jöttek a megbízások, Robert Altmantól több is, John Boorman, Steven Spielberg és a többiek. - Legközelebb Woody Allennel forgat, Londonban. Dolgoztak már együtt, a Melinda és Melinda című filmen. Milyen ember? - Nagyon kellemes emlékeim vannak, még akkor is, ha tíz ötletemből csak átlag kettőt fogadott el. Viszont nem hajtja túl a stábot. Többnyire vágás nélkül veszi fel a jeleneteket, ily módon sokat bíz az operatőrre és a kameramozgásra. Nyolc óránál többet nem szeret dolgozni egy nap.A cigányasszony gyerekkorában azt jósolta, átkel majd a nagy vízen és a nagy városban élFotó Nagy Norbert Székesfehérvár - Nem akárkiről van szó, ő mégis közvetlen, barátságos egyéniség. Roppant türelmesen viselte az újságírók támadásait, a sorozatos interjúkat. Ahogy lapunkét is. Zsigmond Vilmos, a világ egyik legjobb operatőre a 2. Alba Regia Nemzetközi Filmfesztiválon is részt vett.