Nagyfelújításon esett át

2019.03.30. 07:00

Visszatért Zalába Ábel, az „öreg” gőzös

Visszatért Zalába Ábel, a Zalaerdő Zrt. gőzmozdonya, mely az elvégzett nagyfelújítás után ismét falhatja a kilométereket az erdei vasút hálózatán.

Horváth-Balogh Attila

Ünnepélyes avatás várhatóan április végén

Fotó: Szakony Attila

Ábel kedden, kamionon érkezett vissza Debrecenből szolgálati helyére, Csömödérre, ahol két daru emelte rá a vasúti pályára; majd a mozdony próbafutására csütörtökön került sor. A gőzös 2017 februárjában lett 60 éves, így az érvényes szabályozás szerint a kazán fővizsgás felújítását – az előírásnak megfelelően folyamatosan elvégzett kazánbiztosi vizsgálatok és szakszerű javítások ellenére – már nem lehetett tovább halasztani, s Ábelt ideiglenesen le kellett állítani.

– 2018-ban, a Mura Program keretében megnyíló források segítségével kezdődhetett meg a felújítás – tudtuk meg Gál Károlytól, a Zalaerdő Zrt. vagyongazdálkodási osztályvezetőjétől. – A kiírt pályázatot a debreceni székhelyű Energoszerviz Kft. nyerte, amely korábban a nagycenki „András” és a szilvásváradi „Szilvi” gőzmozdony felújítását is végezte. A pályázati kiírás, illetve a megkötött szerződés a kazán felújítása mellett a mozdonygépezet és a kerékpárok vizsgálatát, szükség szerinti javítását is tartalmazta. Ábel elszállítására tavaly márciusban került sor.

Ünnepélyes avatás várhatóan április végén
Fotó: Szakony Attila

A kazán kiemelése és tisztítása után világossá vált, hogy annak javítása a tervezettnél komolyabb beavatkozást követel meg, a merevítést szolgáló támrudak szakadása és a kazán falának jelentős korrodálódása, illetve elvékonyodása miatt. A kerékpárok mágnesporos vizsgálata során megállapították azt is, hogy a hajtó kerékpár forgattyúján és a forgattyúcsapon repedések találhatók, melyeket megjavítani nem lehet. Az új forgattyúk legyártására alternatívaként felmerült a forgácsolt-hegesztett kivitelű kialakítás, de az igénybevétel mértéke és a hosszú távú üzembiztonság érdekében a klasszikus, kovácsolt szerkezetű forgattyúk legyártatása mellett döntöttek. A forgattyúk gyártáshoz szükséges műszaki kapacitás szűkössége miatt a kerékpárok összeszerelése, s ebből fakadóan a felújítás befejezése a tervekhez képest némi késedelmet szenvedett.

A megszépült gőzös újra a zalai vasúti pályán Fotó: Szakony Attila

Gál Károly hozzátette még, hogy az elvégzett beruházás összértéke meghaladja a 30 millió forintot. A Mura Programnak köszönhetően megszépült, megújult Ábel ünnepélyes avatása pedig április végén várható.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában