Felújítják

2018.03.02. 17:30

Különjárattal ünnepli majd hazatérését Ábel, a gőzös

Péntek kora reggel elvitték Ábelt, a gőzmozdonyt Debrecenbe, ahol nagyfelújítást végeznek rajta. A beruházásra a Mura Program keretében kerül sor, melynek támogatásával nemcsak a gőzöst, hanem az erdei vasúti hálózatot is fejleszti a Zalaerdő Zrt.

Horváth-Balogh Attila

Két daru és jó pár segítő kéz kellett a 22 tonnás tömör vastömeg megemeléséhez, melyet tréler vitt Debrecenbe, ahol egy gőzmozdonyok javításával, korszerűsítésével foglalkozó vállalkozás (nem sok ilyen van az országban) újítja fel Ábelt Fotó: Horváth-Balogh Attila

A részletekről Gál Károly, a Zalaerdő Zrt. vagyongazdálkodási osztályvezetője számolt be. Mint azt elmondta: az összesen egymilliárd forint értékű turisztikai-közjóléti fejlesztés előkészítése jó ütemben halad, a tényleges munkálatok pedig már az idén elkezdődnek, de a beruházás teljes mértékben jövőre valósul meg.

Két daru és jó pár segítő kéz kellett a 22 tonnás tömör vastömeg megemeléséhez, melyet tréler vitt Debrecenbe, ahol egy gőzmozdonyok javításával, korszerűsítésével foglalkozó vállalkozás (nem sok ilyen van az országban) újítja fel Ábelt Fotó: Horváth-Balogh Attila

Ha visszatér a gőzös, különjárattal ünnepelnek

– Ilyen például a vágányhálózat korszerűsítése, melynek keretében Kistolmácson kiépítjük egészen a tóig a vasútvonalat, az állomás ugyanis most több, mint 300 méterre található a kedvelt turisztikai létesítménytől – bocsátotta előre Gál Károly. – Továbbá szeretnénk fejleszteni a Kányavár melletti, töröszneki elágazótól Szentpéterföldéig tartó, 8 kilométer hosszú, jelenleg teherszállításra használt szakaszt, ezt is alkalmassá téve a személyszállításra. Modernizáljuk a gépparkot is, benne az Erdélyből vásárolt, 62 éves Ábel nevű gőzmozdonyunkat. Teljes felújításon esik át, így remélhetőleg még hosszú éveken át tudja majd szolgálni a kirándulókat. A szakemberek ígérete szerint a szezon végére, tehát őszre végeznek a munkálatokkal (kazánfelújítás, járószerkezet-felújítás, a villamoshálózat korszerűsítése, festés és így tovább), s akkor érkezik vissza a gőzös Csömödérbe, amit szeretnénk majd az utasokkal közösen, egy különjárattal megünnepelni. Maga a mozdonyfelújítás nagyságrendileg 20 millió forintba kerül – jelezte a szakember.

Hozzátette: a géppark két C-50-es dízelmozdonyát is korszerűsítik (hármat már korábban felújítottak), ezek új automata sebességváltót, erős és takarékos, illetve környezetbarát Cummins-dízelmotort kapnak az elavult Csepel-motorok helyett.

Fotó: Horváth-Balogh Attila

Egy új jármű vétele is tervben van

– Tervezzük továbbá még egy érdekes jármű beszerzését – folytatta a szakember. – A Királyréti Erdei Vasúton már üzemel egy Vili névre keresztelt elektromos meghajtású motorkocsi, mely a működéséhez szükséges energiát a tetejére szerelt napelemek révén nyeri. Ehhez hasonló motorkocsit, de egy továbbfejlesztett változatot szeretnénk vásárolni mi is.

Felújítják a Szentpéterfölde és Pusztamagyaród közötti szakaszt

Gál Károly hozzáfűzte: a Mura Program keretében megvalósuló beruházáscsomag turisztikai részében teljesen felújítják, illetve a kerékpározásra alkalmassá teszik a Szentpéterfölde és Pusztamagyaród között található, ma még erdei feltáró útként funkcionáló szakaszt.

– Ez több, mint 10 kilométeres kerékpározható úthálózatot jelent, amely egyrészről az erdei vasúthoz, másrészről pedig a szentpéterföldei vadászházunkhoz kapcsolódik. Így egymásra épülnek a projektelemek – tette hozzá Gál Károly. – Ezek mellett a kistolmácsi turistaházat is szeretnénk fejleszteni, míg a Budafai Arborétumban látogatóközpontot alakítunk ki. Eddig ugyanis itt nagy hiátust jelentett, hogy nincsenek például vizesblokkok, illetve korszerű beléptető rendszer.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában