2017.11.21. 14:23
Kétszer két sávon haladhatnak majd az autósok
A beruházási ütemterv szerint 2019 őszére fejeződik be az M70 gyorsforgalmi út teljes szakaszának kétszer két sávosra bővítése.
Az alapkőletétel pillanata. Balról dr. Sifter Rózsa, Zala megye kormánymegbízottja, Zsiga György, a Colas Út Zrt. vezérigazgatója , Mosóczi László helyettes államtitkár, Marton László Ernő, az Euroaszfalt Kft. ügyvezetője, Cseresnyés Péter államtitkár és Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója Fotó: Gyuricza Ferenc
A nettó 16,7 milliárd forint értékű fejlesztés alapkőletételét kedden tartották. A rendezvény első szónoka Cseresnyés Péter államtitkár, a térség országgyűlési képviselője volt.
– Volt idő, amikor halálútnak nevezték ezt az utat, mert nagyon sok baleset és tragédia történt ezeken a kilométereken. A balkáni államokat és a nyugat-európai országokat összekötő hálózatban egyedüliként egy-egy sávra szűkülő, 2005-ben átadott gyorsforgalmi út fejlesztése azt követően indult el, hogy 2011-ben hat halálos áldozatot követelő, és három súlyos, 23 könnyű sérüléssel járó autóbuszbaleset történt Csörnyeföld közelében. Emiatt az egysávos szakaszon megszüntették az előzés lehetőségét, illetve fizikailag is elválasztották a két oldalt, aminek köszönhetően jelentősen csökkent a balesetek száma – idézte fel az államtitkár, majd arról beszélt, hogy ez nem lehetett elégséges és végleges megoldás, azt csakis a gyorsforgalmi út szélesítése jelenthette. Ez a beruházás indult el idén, s a végig kétszer két a bővítés mellett további fejlesztéseket is tartalmaz.
Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára egyebek mellett arról szólt, hogy a négysávúsítás az Európai Unió új pénzügyi alapja, az európai hálózatfinanszírozási eszköz támogatásával valósulhat meg. Ezzel a beruházással párhuzamosan az M15 gyorsforgalmi utat is kiszélesítik, azaz Budapestről két határátlépési pont, a tornyiszentmiklósi és a rajkai is végig sztrádán lesz elérhető.
Dr. Sifter Rózsa, Zala megye kormánymegbízottja adatokat is említett. Az M70 forgalma az átadás idején csupán napi 1600 jármű volt, ez 2011 nyarára közel tízezer járműre bővült. A megnövekedett forgalom pedig magával hozta a közlekedési balesetek számának emelkedését. Ez a helyzet idézte elő, hogy 2011-ben – a már említett tragikus kimenetelű buszbaleset után – a Zala megyei kormányhivatal indítványéra azonnali intézkedéseket vezettek be.
A most megvalósuló bővízés műszaki tartalmát Pántya József, a beruházást koordináló Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. útfejlesztési igazgatója ismertette. Ennek részleteire egy későbbi számunkban visszatérünk.