Hírek

2013.03.08. 07:13

Tanácsok használtautó vásárláshoz

A tavasz általában az autópiacon is élénkülést hoz, a kereslet azonban egyre nagyobb mértékben a használtak felé fordul. Méghozzá az olcsóbb, tehát korosabb modellek keresettek.

Arany Gábor

A választás előtt sokkal több szempontot kell mérlegelni. Ettől nemcsak a későbbi vezetési élmény függ, hanem a kocsink fenntartási költségei is. Sokan úgy gondolják, hogy a használtautóval zsákbamacskát vesznek, ám amennyiben felkészülten kezdünk bele a válogatásba, nagy eséllyel szűrhetjük ki azokat a kocsikat, amelyeket nem érdemes megvásárolni. Ehhez kívánunk segítséget adni a most következő írásainkkal.

Az első szemrevételezéskor sok minden eldől. Hiányzó vagy hiányosan vezetett szervizkönyv, kopott kormány, pedálgumi, váltógomb, kiült vezetőülés, már árulkodó lehet. Ha pedig a kilométeróra ezzel szemben szerény futást mutat, gyanakodjunk.

Ha a gyártási és a hazai forgalomba helyezés dátuma eltér, külföldről behozott autóval van dolgunk. Ezeket az eladók általános meséje szerint természetesen keveset használták. Sőt, szinte mindig idősebb tulajdonos hajtotta, aki kímélte. Ezzel szemben gyakran karambol utáni nagyobb javítás a valóság.

Vásárlás előtt a használt autót érdemes szakszervizben átvizsgáltatni. A festék vastagsága például már árulkodó lehet, magyarázza Molnár Péter, zalaegerszegi vizsgabiztos (Fotó: Katona Tibor)

Ezért a legfontosabb, hogy vásárlás előtt igyekezzünk kideríteni az autó múltját. Ennek egyik eszköze lehet az említett szervizfüzet ellenőrzése, mivel azonban ez hamisítható, keressük fel a márkaszervizt. Ott az állapotfelmérés részeként lekérhetjük az autó szervizmúltját (ezek az adatok a mindenkori tulajdonosnak adhatóak ki). A teljes állapotfelmérés, a gépjármű fedélzeti hibatárolójának lekérdezése segíthet a döntésben. A mai autókon sok olyan vezérlőegység, berendezés van, melyek hibája a használatkor nem tapasztalható, azonban a belső diagnosztikai rendszerek már érzékelik.

Ha nem bízzuk, magunkat a szervizre vagy más szakemberre, mert több olyan pont is akad, amit vizsgáljunk meg. Az autón kívülről belülre haladva elsőként a külső sérüléseket, illetve az elemek összeillesztését vegyük szemügyre. A karosszéria láthatatlan hibáit, a javításokat leggyorsabban a festékréteg vastagságát mérő készülék leplezi le. Az új festés általában 100-200 mikron, ha ennél többet találunk, már valószínűleg újrafestett az elem. Amit a lakatos nem tudott kisimítani, azt a festő vastag kittel fedte el és előbb-utóbb leválik. Ha egy-egy elemről kiderül, nem a gyári a festékvastagság van rajta, nem biztos, hogy romot akarnak ránk sózni. Lehet, hogy csak egy apró sérülés miatt fújták át a felületet. Ez ok lehet az árengedményre is. Ha viszont több elemnél fordul elő, akkor feltételezhető, hogy nagyobb sérülésen van túl az autó. Ilyenkor komolyabb következményekkel is számolhatunk, sérülhetett akár valamelyik főtartó vagy a futómű is.



Mivel az autó sok alkatrészén szerepel a gyártás dátuma, ha ezek eltérnek egymástól, akkor az cserére utalhat. Ennek okát érdemes megkérdezni. Amennyiben nem kielégítő a válasz, ha van rá módunk módunk, próbáljuk meg a biztosítók adatbázisából kideríteni, szenvedett-e balesetet a jármû. Nem véletlenül vallják azt a kereskedők: legjobb az új autó, mert a használt előéletét nehéz megismerni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!