Hírek

2015.01.23. 16:23

Keszthelyi kikötői történet

Keszthely - A miniszterelnök veje az egyik tulajdonosa annak a cégnek, amely megvásárolta a keszthelyi vitorláskikötőt - ettől hangos az országos média. A helyi önkormányzat közölte: a város mindössze a kikötő üzemeltetésére létrehozott, saját tulajdonú cégét értékesítette, nem pedig magát a kikötőt

Keszey Ágnes

A földterület továbbra is önkormányzati tulajdon, a kikötő felépítményeit pedig a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. a Keszthelyi Jachtkikötő Kft. megvétele után a Balatoni Hajózási Zrt.-től vásárolta meg, élve az opciós vételi joggal, 330 millió forint értékben.

Az önkormányzati tulajdonú földterületen a Balatoni Hajózási Zrt. alakította ki, majd üzemeltette a vitorláskikötőt 2011-ig, ekkor kilátásba helyezte annak bezárását. Ezt követően a keszthelyi önkormányzat megalapította a Keszthelyi Jachtkikötő Kft.-t, mely tovább üzemeltette a vízi állomást, azzal a céllal, hogy az addig is működjön, amíg a városvezetés nem talál olyan befektetőt, amely átveszi és sikeresen működteti a kikötőt. A tavalyi év végén kötött szerződést az önkormányzat a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft.-vel, mely a hivatalos cégnyilvántartás adatai alapján tavaly júniusban alakult, hárommillió forintos törzstőkével. A cégnek hét kft. a tagja – köztük keszthelyi és hévízi székhelyűek is, valamint egy olyan cég, melynek tagja és ügyvezetője Tiborcz István, a miniszterelnök veje. Ez a tény kapott főszerepet az országos médiában.

– A keszthelyi önkormányzat nem vizsgálta és számára irreleváns, hogy a vásárló cég milyen tulajdonosi összetétellel bír – mondta el megkeresésünkre Ruzsics Ferenc polgármester.

„Keszthely is felkerült a mutyitérképre" – mondta Molnár Tibor, az Együtt – a Korszakváltók Pártja választókerületi elnöke pénteki sajtótájékoztatóján, ahol kifejtette: véleményük szerint az értékesítés aggályos tranzakció.

– Olyan cég vette meg a kikötőüzemeltető gazdasági társaságot, amely fél évvel korábban alakult meg, és neve is azt tükrözi, hogy erre a célra alakult. A város egy olyan céget adott el hétmillió forintért, melynek opciós joga volt a több mint háromszázmillió forintos vagyon megvásárlására.

Arra a felvetésünkre, mely szerint a városnak nem áll rendelkezésére a megfelelő anyagi forrás a vásárlásra, Molnár Tibor kifejtette: álláspontjuk szerint meghirdetni és pályáztatni kellett volna az ügyletet, mert így helyi és térségbeli cégeknek nem volt esélyük a vételre. Észrevételünkre, miszerint keszthelyi és környékbeli tagok is vannak a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft.-ben, azt válaszolta: tudomásuk van arról, hogy vannak összefonódások helyi szereplőkkel is.

– Két éven keresztül semmiféle érdemi érdeklődés nem mutatkozott sem a kikötő megvásárlására, sem az üzemeltetésre – mondta el lapunknak Keszthely polgármestere. Ruzsics Ferenc kifejtette: A kikötő soha nem volt az önkormányzaté, csak az üzemeltetésben vett részt a város által alapított cég. A létesítmény pedig attól függetlenül, hogy más gazdasági társaság veszi át az üzemeltetést, továbbra is Keszthelyen marad. Keszthely önkormányzata – jó gazdaként eljárva, a város érdekeit szem előtt tartva – kedvező üzletet kötött a Keszthelyi Jachtkikötő Kft. értékesítésével, tette hozzá. A vásárló a vételáron felül megfizette az önkormányzat három év alatt felmerült minden költségét a céggel kapcsolatban, így  a bérleti és működtetési költségek fedezetéül nyújtott mintegy 23 millió forint önkormányzati tagi kölcsönöket is. Sikerült elérni, hogy a területen továbbra is vitorláskikötő működik, mely a város számára turisztikailag kedvező. Mivel a földterület önkormányzati tulajdon, a vevő bérleti díjat fizet, így a városi költségvetés minden évben profitál az üzletből.

Fotó: Keszey Ágnes

A vitorlázók tapasztalataink szerint bizakodva tekintenek a jövőre, az általunk megkérdezettek azt mondják: számukra nem az a lényeg, ki üzemelteti a létesítményt, hanem az, hogyan működik és fejlődik.

– Több mint tíz éve bérelek itt hajóhelyet, gyönyörű a Balatonnak ez a része. A turizmus szempontjából meghatározó a vitorlásturizmus, melyet azonban élénkíteni kellene. Az észrevehető volt, hogy amikor a város tulajdonában lévő kft. átvette az üzemeltetést, akkor megpezsdült itt az élet, de sok még a tennivaló: az utánpótlás-nevelésre és a szálláshelyek bővítésére is szükség van a térségben, hiszen ez szükséges ahhoz, hogy még több ember érkezzen ide – véli Fehérvári László.

A sportember szavaihoz Czédula Tibor – aki szintén évtizedek óta versenyez – hozzátette: az elmúlt két évben az addigi negyven-ötven bérlő száma duplájára nőtt, de véleménye szerint további teendők is vannak.

– A hajdanán híres keszthelyi és környékbeli vitorlássport az utóbbi évtizedben lehanyatlott. Én azt várom, hogy az új üzemeltetők erre is nagy figyelmet fordítanak majd. Eddig is voltak vitorlásversenyek, de sokkal több és nagyszabású rendezvénnyel lehet igazán kihasználni a lehetőségeket és még többeket idevonzani ebbe a kikötőbe, ebbe a városba.

A két sportember abban bízik, hogy fejlesztésekkel és új programok megvalósításával is foglalkozni fog majd az új üzemeltető.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!