Hírek

2012.01.04. 08:00

Intercity helyett átszállással: új vasúti menetrend Zalában

Kedvező és negatív változásokat is tartogat az életbe lépett új vasúti menetrend a zalai utazóközönségnek.

Horváth A. Attila

A menetrend átszervezésével újabb 2 járattal lett szegényebb a Monarchiában még rendkívül jelentős vasúti csomópont szerepét betöltő Nagykanizsa. Húsz év után megszűnt a Velencébe átszállás nélküli eljutást biztosító Venezia Euronight, a Somogy Intercity pedig kihagyja Nagykanizsát. Utóbbi eddig a dél-zalai város és Budapest között közlekedett, ám a vasúti menetrendi változások következtében Gyékényesről, illetve Gyékényesig jár.


A nagykanizsai Zsoldos Ákos Dombóváron, vasút-üzemviteli képzésben vesz részt, s minden reggel ezzel a vonattal utazott a tolnai városba. Az új menetrend életbe lépése óta előbb ki kell jutnia Gyékényesre ahhoz, hogy felszállhasson a Somogy IC-re. Ez természeten nem kevés kellemetlenséggel jár.

Zsoldos Ákos szerint a nagyobb fájdalom az, hogy a Buda– Kanizsa vasútvonal fennállásának 150. évfordulóját tavaly ünneplő Nagykanizsa ismét veszített régi presztízséből.

– Kanizsaiként egyszerűen megalázónak tartom, ami történt – szögezte le a 21 éves fiatalember. – Igyekeztünk minden követ megmozgatni, hogy ez a járat megmaradjon, írtunk a MÁV-nak, a minisztériumnak, de senkitől sem kaptunk érdemi választ. Hozzáteszem, az igaz, hogy a Somogy IC itteni utasforgalma nem volt egetrengető, átlagosan 10–12 fő szállt fel rá minden reggel Nagykanizsán, de mire Kaposvárra ért, mindig megteltek a kocsik.

Ákos jelezte: a járathoz, illetve a Gyékényesre való eljutást a MÁV egy Pécsig közlekedő Bzmot-szerelvénnyel biztosítja, amire legtöbbször már csak egyedül ő száll fel, a többiek valószínűleg másképp oldották meg a dolgot. Gyékényesen aztán át kell sétálnia a Somogy Intercityhez.

– A kisegítő járat hajnali 4 óra 10 perckor indul, ezért nekem is sokkal korábban kell kelnem – magyarázta a fiatalember, aki egyébként a Nagykanizsai Vasútbarátok és Vasútmodellezők Körének tagja.

Hozzátette még: sajnos az elmúlt 10 év a vasút vonatkozásában sem a fejlődésről szólt Nagykanizsán. Megszűnt a fővárosba közlekedő Kanizsa Intercity, a Baross, a Mura, a Zselic, a Sió és most a Somogy IC, a nemzetközi intercityk közül pedig még 2007-ben veszítettük el a Velencébe közlekedő Goldoni EC-t, a Triesztbe járó Drávát, illetve legújabb fejleményként a Veneziát. Mára klasszikus intercityként egyedül a Kvarner maradt, ami Budapesttől Zágrábig közlekedik. Az ugyancsak ebben a viszonylatban szállító Maestral, valamint a Bécset, Pécset és Zágrábot összekötő Corvinus IC gyorsvonatként működik.
 


A MÁV-Start Zrt.-nél a Somogy és a Venezia IC-t érintő módosítások kapcsán közölték, előbbi esetében megvizsgálták a vonat nagykanizsai utasforgalmát, ami 2010-ben tapasztalataik szerint átlagosan napi1-2 induló, illetve érkező utas volt. Ezeket az adatokat, valamint a Nagykanizsa és Gyékényes közti települések részéről támasztott igényeket figyelembe véve született döntés arról, hogy a vonat Budapest– Gyékényes közötti viszonylatban közlekedik a továbbiakban, ám utóbbi településre csatlakozást biztosítanak Nagykanizsáról.

A Venezia Intercityvel kapcsolatban pedig arról tájékoztattak, hogy a MÁV-Start Zrt.-nek határozott szándéka volt a nemzetközi vonat további közlekedtetése, de a horvát, szlovén és olasz vasutakkal eredménytelenül zárultak a tárgyalások. A Venezia helyett Budapest, Keleti pályaudvartól Nagykanizsáig belföldi gyorsvonat jár, Velencébe pedig bécsi átszállással lehet eljutni.

Nem csak rossz híreket tartogatott a zalai utasoknak az új vasúti menetrend: a megyeszékhelyiek immár új, közvetlen gyorsvonattal is hazajöhetnek Budapestről. A fővárosi Déli pályaudvarról 17.26-kor induló szerelvény ráadásul gyorsan halad: a menetrend szerint 20.43-kor érkezik meg Egerszegre. 3 óra 17 perces menetideje 29 perccel rövidebb a szakaszon közlekedő eddigi leggyorsabb vonaténál. A bobai deltán át érkező járat tartotta is az ütemet a minap, de – talán még kevesen ismerhetik – egyelőre alig néhány utas szállt le róla az egerszegi állomáson.

– Én is csak a napokban olvastam az interneten, hogy van ez az új járat. Örülök neki, mert bár nem nehéz hazajutni Pestről, sokszor kínszenvedés végigülni a négyórás utakat, és átszállni sem nagyon szeretek, főleg télen, hidegben – mondta el Kiss Dóra, aki egyetemi hallgató lévén, általában 2-3 hetente jön haza a fővárosból Zalaegerszegre, és ilyenkor, kerülendő a zsúfoltságot, többnyire vonatozik. A MÁV-Start arról is tájékoztatta lapunkat, hogy a nyári időszakban heti két alkalommal (Istria néven) új nemzetközi vonat közlekedik a Budapest– Győr–Zalaegerszeg– Őrihodos–Ljubljana–Pula vonalon. A Zalát is érintő Corvinus- Zágráb nemzetközi gyorsvonat Pécsről 2 órával előbb indul, a Zalaszentiván–Pécs szakaszon pedig a korábbi 2 helyett 3 gyorsvonatpár közlekedik.


Dohányzás, jegyárak, regisztrációs jegy
A menetrenden túl is fontos változások léptek életbe: a dohányzási tilalom a vasút teljes területén érvényes, tehát sem a járműveken, sem a pályaudvarokon, állomásokon, peronokon nem lehet rágyújtani. Ha valaki megszegi a tilalmat, a jegyvizsgálók felszólíthatják, bírságolhatják, sőt, akár le is szállíthatják a vonatról. Ami a tarifákat illeti, az áfaemelkedés miatt átlagban 1,6 százalékkal nőnek az árak, nem kell ugyanakkor regisztrációs jegyet váltaniuk a szociálpolitikai okból díjmentesen utazóknak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!