Hírek

2016.01.07. 18:21

Helyzetkép a zalaegerszegi LED-es korszerűsítés után

Zalaegerszeg - Az elmúlt hónapokban valamennyien találkoztunk a közvilágítás LED-es korszerűsítése kapcsán érzékelhető lakossági észrevételekkel. A Zalai Hírlap megkereste a városvezetést. Kérdéseinkre Gecse Péter alpolgármester válaszolt.

Arany Horváth Zsuzsa

- A felújított, takarékosra tervezett közvilágítás úgy tűnik, egyelőre nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

- E tekintetben a jelenlegi városvezetés és közgyűlés tagjai már kész helyzettel szembesültek, hiszen a projektet még az előző ciklus idején indították útnak. A kialakult helyzet szakszerű feltárása miatt az önkormányzat műszaki bizottsága 2015 decemberében - beszámoló formájában - tárgyalta a fejlesztés részleteit, amelyet a közgyűlés minden frakciója megismerhetett és elmondhatta arról a véleményét. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 2012. december 12-én hirdette meg az „Épület energetikai fejlesztések és közvilágítás energiatakarékos átalakítása” című pályázatot, amely kizárólag a meglévő állapot hatékonyabb energiafelhasználását eredményező korszerűsítéseket támogatta, bármely, másféle bővítéssel, új építéssel járó tevékenység támogatása nem volt lehetséges. Amikor kiderült, hogy lehet pályázni a közvilágítás LED-es korszerűsítésére, 2013 elején az akkori polgármester, illetve a műszaki vezetés felkérte a General Electric szakembereit, hogy mérjék fel a város aktuális közvilágítási állapotát.

Gecse Péter alpolgármester: A végeredmény, az esti közterületi komfortérzet valóban kétségeket ébreszt a lakosokban, és amellett nem lehet szó nélkül elmenni

- Mi történt ezután?

- A 2013. február 11-én megtartott rendkívüli közgyűlésen a képviselőtestület a polgármester indoklásában kapott információk alapján egyhangúlag, ellenszavazat és tartózkodás nélkül támogatta a pályázaton való részvételt, ennek megfelelően a pályázatot azonnal benyújtották, év végén pedig megszületett a hivatalos támogató döntés. A 2013-as polgármesteri indoklás így szólt: „Siófokon megnéztem, sokkal nagyobb fényereje van a LED-es lámpáknak, mint a hagyományosnak. Ez egy jóval korszerűbb, jóval modernebb rendszer a hagyományosnál és a fény minősége és a fény érzete is más, tehát sokkal jobb abba a fénybe közlekedni, mint a hagyományosban. Ha az autópályán elmegyünk Siófok mellett, az látszik, hogy egy nagy fehérség van a város fölött és ez pontosan amiatt van, hogy teljesen más érzetet ad a LED-es világítás. Azt mondják nekünk a GE szakemberei, hogy azokon az utcákon, ahol az egyik oldalon van világítás, olyan erős a fényerő, hogy meglehetősen nagy fény jut a másik utcára is. Teljesen precíz műszaki felmérés előzte meg a pályázat benyújtását és a legenergiafalóbb, legrosszabb hatásfokú lámpatestek cseréje valósul meg a pályázat révén. A pályázat elnyeréséről 2013 novemberében értesült az önkormányzat, a zalaegerszegi közvilágítás LED-es megújítására vonatkozó, a konkrét műszaki tartalmat is rögzítő támogatási szerződést pedig 2013 decemberében írta alá Gyutai Csaba polgármester. A pályázati bírálat elhúzódása miatt a kivitelezés is csúszott, eredetileg 2014. december végére be kellett volna fejezni a fejlesztést, ehelyett a projekt csak háromnegyed évvel később zárult le. A szakemberek a korszerűsítés eredményeként elérhető energiamegtakarítást a lecserélt lámpatestek vonatkozásában 50-55 %-ra, a város teljes közvilágítására vetítve pedig legalább 30 %-ra becsülték.  (A bekerülési költségeket táblázatunk mutatja - a szerk.) Az Európai Uniós projekt kizárólag a meglévő aktív elemek (lámpatestek) korszerűsítését engedte. A passzív elemek (oszlop és tartozékai, közvilágítási kábelek, szerelvénylap stb.) építését, áthelyezését és egyéb beavatkozást nem engedett. Vagyis az történt, hogy az új LED-es fényszórókat a régi póznákra helyezték. Csakhogy míg a régi, meleg fényű, szórt fényt kibocsátó lámpáknál a póznák távolsága megfelelő volt, addig a LED-es lámpák esetében sokszor más távolságra, egymáshoz közelebb eső póznákra lett volna szükség a megfelelő fényerőhöz. Ezt azonban az EU-s projekt nem támogatta.

Mindkét projekt a 2013 decemberében megkötött támogatási szerződésben meghatározott keretek között valósult meg a fenti táblázat főbb paraméterei mentén
Forrás: ZMJV Önkormányzata

- Milyen szabályok élnek a fényerőre vonatkozóan?

- Az 5984 LED lámpából a tervezők csaknem 2000-nél terveztek be olyan típusú lámpákat, melyek fényerejét növelni, erősíteni lehet. A maradék 4000 esetében a mostani fényerő a maximum. Ugyanakkor mivel az EU-s projekt előírta a fent megjelölt energiamegtakarítást, ha a 2000 lámpa esetében növeljük a fényerőt, akkor máshol csökkenteni kell, hiszen meg kell felelnünk az előírásnak és a projektben szerepeltetett indikátoroknak.

A 2014-ben átdolgozott terv külön vizsgálta a gyalogátkelőhelyeket és azokat két csoportra bontotta. A tervező elkülönítette az előírásnak megfelelő megvilágítású, és az előírástól eltérő, nem szabványos gyalogátkelőhelyeket. A megvalósítást követően erről ellenőrzési jelentés készült. Az elkészült dokumentumot helyi szaktervezővel is ellenőriztettük, továbbá a lámpatestek gyártóját, a General Electricet is felkértük a gyalogátkelők megvilágításának javításában való közreműködésre. A gyalogátkelőhelyek jobb megvilágítása érdekében a gyártó az önkormányzattal folyamatosan egyeztetve mintegy 15 helyen beállításokkal és néhány esetben új lámpatest felszerelésével javította a gyalogátkelőhely megvilágítását.

A beruházás jogi oldalról és az előírt kivitelezés tekintetében nem kifogásolható, az eljárás rendben zajlott.

- Kinél van a megoldás kulcsa? A beruházó, az önkormányzat vagy az üzemeltető kell, hogy orvosolja a gondokat?

- A végeredmény, az esti közterületi komfortérzet valóban kétségeket ébreszt a lakosokban, és amellett nem lehet szó nélkül elmenni. Egy hasonlóan kényes, bizonytalansági tényezőkkel terhelt döntési helyzetben, már a tervezés időszakában, a projekt konkrét indítása előtt ki kellett volna választani referencia szakaszokat, és azok eredményességéhez kellett volna kötni a további megbízatást. Az önkormányzati törvény szerint a közvilágítás biztosítása az önkormányzat kötelezettsége. A teljes közvilágítási rendszer működtetése azonban többszereplős. A passzív elemek (oszlop és tartozékai, közvilágítási kábelek, szerelvénylap stb.) az E-on tulajdonában és üzemeltetésében vannak. Az üzemeltetésre, javításra, karbantartásra vonatkozó jogszabályok szerint „hálózati engedélyesként” kizárólag az E-on jogosult. Az aktív elemek (lámpatestek) túlnyomó többsége a korszerűsítést követően az önkormányzat tulajdonában van. Ezek teljes körű üzemeltetése és karbantartása az önkormányzat kötelezettsége, melyet 2007 óta közbeszerzési eljárásban megkötött vállalkozási szerződés útján lát el.

A közvilágítási hálózaton tapasztalt problémák három fő csoportba sorolhatók: a lámpatest hibája, szakaszhiba, csoportos hiba, illetve a megvilágítás szintjével kapcsolatos észrevételek. Esti képünk az utóbbit mutatja meg
Fotó: Pezzetta Umberto

- Mi történt a panaszok jelentkezése óta?

- A kivitelezés időszakában a műszaki ellenőr, a kivitelező, a tervező, az érintett közműkezelők és a városháza munkatársai heti rendszerességgel tartottak egyeztetéseket. A megbeszéléseken, illetve közvetlen levélváltások útján az észlelt hibák és észrevételek jegyzékét a városháza munkatársai továbbították a kivitelező képviselőinek, a műszaki ellenőrnek, akik folyamatosan visszajeleztek a hibaelhárítás aktuális állapotáról, a megtett intézkedéseikről. A beérkező észrevételek alapján a tervező, kivitelező és a gyártó képviselőinek részvételével több alkalommal helyszíni bejárást és személyes egyeztetést tartottunk, ahol az önkormányzat vezetői és képviselői az észlelt hibákra, hiányosságokra közvetlenül is felhívták az érintettek figyelmét, a kritikus helyszínek bejárása során ellenőrző mérésekre került sor. A szakmai normák önkormányzati vezetők általi következetes számonkérésének eredményeként épült ki a Platán sori kerékpárút megfelelő szintű megvilágítását biztosító kiegészítő lámpasor és több helyen került sor kisebb átalakításra. Az önkormányzat számára ezek nem jelentettek többletköltséget.

- Mit tervez a város hosszú távú megoldásként, mire számíthat a lakosság?

- A fejlesztés megvalósulását követően érkezett bejelentések értékelését és a tényleges hibák beazonosítását követően megállapítható, hogy a közvilágítási hálózaton tapasztalt problémák három fő csoportba sorolhatók: a lámpatest hibája, szakaszhiba, csoportos hiba, illetve a megvilágítás szintjével kapcsolatos észrevételek. A szakaszhiba, csoportos hiba összegezve hálózati hibának minősül, melynek javítása az E-on kompetenciája. A „LEDesítés” kapcsán megtapasztalható volt az új lámpák eltérő áramfelvétele miatti gyakoribb hibajelenség, melyek azonban a beállt rendszernél már nem okozhatnának többlethibákat. A folyamatosan jelentkező szakaszhibák sajnos tovább rontották a közvilágítás korszerűsítés megítélését Zalaegerszegen. Az eddigi tapasztalatok alapján a város egyes részeiben nem azonos a közvilágítás fejlesztésének megítélése, nagyobb problémák eddig a belvárosban jelentkeztek. A projekt megvalósítása során kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy a leszerelt önkormányzati tulajdonú lámpatestek további felhasználhatóságát, megfelelő minőségű karbantartás után biztosítsuk, összesen 271 db önkormányzati tulajdonú lámpatest került raktárba, melyek felszerelését folyamatosan tervezzük.

A városi közvilágítás korszerűsítése 100 %-ban európai uniós és kormányzati támogatásból, önkormányzati forrás igénybevétele nélkül valósult meg. A korszerűsítés eredményeképpen az önkormányzati vagyon értéke mintegy bruttó 1,1 milliárd forinttal növekedett és éves szinten az EU által előírt indikátorok szem előtt tartásával a városüzemelési feladatok működési kiadásaiban kb. 50 millió forint megtakarítás várható. A projekt lehetőségeit kihasználva továbbra is fontos feladat és felelősség a közvilágítás karbantartása és fejlesztése, valamint a várható megtakarítás hatékony elérése. A projektre az EU 5 éves fenntartási kötelezettséget írt elő, addig megváltoztatni, átépíteni nem lehet, és ebben az időszakban végig érvényesülnie kell az előírt energiamegtakarítási számoknak. A hibák, hiányosságok kezelésében továbbiakban is elszánt és elkötelezett az önkormányzat jelenlegi vezetése és a műszaki kollégák egyaránt, határozottan érvényesítve Zalaegerszeg érdekeit.

- Más városokból is érkeznek Önökhöz hasonló problémákról hírek? Felmerült-e az összefogás?

- A konkrét intézkedések mellett felvettük a kapcsolatot a Megyei Jogú Városok Szövetségével is, akik a kivitelező és gyártó General Electric irányában is lépéseket tettek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!