Hírek

2015.09.08. 13:11

Biciklizni, de nem mindegy, hogyan

Zalaegerszeg – Kerékpározni jó, erre mind többen jönnek rá. Az egészségünkre, a pénztárcánkra gyakorolt kedvező hatása mellett a városi közlekedésben verhetetlen.

Arany Gábor

Sajnos az sem tagadható el, hogy a kerékpározás adta szabadság érzete megmutatkozik abban is, ahogy a szabályokat sokan magukra kevésbé vonatkozóan értelmezik. Hibás az a felfogás, hogy mindenhol szabad kerékpározni, ahol a bicikli elfér. Ennek dacára nem kárhoztatnék senkit a laza szabályértelmezés miatt pláne, hogy a megyeszékhelyen kialakított, elvileg a kerékpárosokat segítő úthálózat is tele van kifogásolható elemekkel.

A biztonságos közlekedés elősegítésére Szabó Balázs főhadnagy, a megyei rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának főelőadója több alkalommal vezetett városi kerékpáros túrát, hogy a fontosabb szakaszok, csomópontok tudnivalóira, a kritikus helyekre felhívja a résztvevők figyelmét. Ezért kértük segítségét most is.

Utunkat a Mártírok úti körforgalomnál kezdtük. Itt a legfontosabb tudnivaló, hogy bármelyik utcából érkező vagy a körforgalomból kihajtó járművel mindig elsőbbséget kell adni a kerékpárosoknak, akik a zebra melletti átvezetést használhatják. Hasonló felfestéssel találkozhatnak a biciklisek innen száz méterre a belváros felé haladva, de ott már elsőbbséget kell adniuk az Ady utcán érkezők részére. Erre tábla is figyelmeztet igaz, majdnem három méter magasban, ezt jó lenne burkolati jellel is megismételni, mert a kerékpárosok többsége csak a biciklije elé néz.

Az említett Kisfaludy utcai gyalog- és kerékpárút szakaszon nagyon gyakori, hogy nem a forgalmi iránynak megfelelő sávot használják a kerékpárosok, hanem azon az oldalon mennek, amelyik nekik „kényelmesebb”. Ez azonban 30 ezer forintos bírságot ér! Ha letérünk róla, és a járdán folytatjuk, akkor pedig figyelmeztetéstől akár az50 ezer forintig terjedő  helyszíni bírságra számíthatunk.. Szabálysértési eljárásban ez már elérheti a 150 ezer forintot, ami egy modern kerékpár ára.

A Mártírok útjai körforgalomban a gyalogosok mellett a kerékpárosoknak is elsőbbségük van. Számukra a zebra mellett külön burkolati jel mutatja az átvezetést, magyarázza Szabó Balázs főhadnagy, aki mögött éppen a nem szabályos megoldást mutatja be a biciklis.

Nem akarok felmenteni senkit, de a gyalogosok, biciklisek „összeterelése”, tehát a kerékpárutak járdán vezetése is ludas ebben az összevisszaságban. Jó lenne néha az autósok „kárára” más megoldáson gondolkodni... Például több egyirányú utcában kellene engedélyezni a kerékpárosok behajtását forgalommal szemben. Most a megyeszékhelyen kettő ilyet találni, Kelemen Imre és Neszeleutca. Ezeket tábla jelöli, a többi helyen viszont tilos szemben biciklizni, de persze gyakran előfordul.

Ezek után Szabó Balázzsal a Kertváros felé vettünk utunkat. A Köztársaság útja melletti gyalog-, kerékpárút pozitívumaként annyit lehet megemlíteni, hogy van. Forgalommentes időben elég jól használható.

– Nagyon sok a csatlakozási pont, ezek mindegyike konfliktus forrása lehet a kerékpárosok és az autósok, illetve a gyalogosok között – mutatott rá egy baleseti forrásra Szabó Balázs. – Ezen a szakaszon a csatlakozó utcákon érkezőkkel szemben mindenhol elsőbbségük van a kerékpárosoknak, persze csak akkor, ha megadják nekik – hívta fel rá a figyelmet.

De mi is itt a gond? A Pálóczi utcától a Göcseji útig 3 buszmegállón keresztül, 21 kapukijáró előtt és 8 úttorkolaton át vezet a biciklisek útja. Ráadásul a keresztező utcából érkező autós csak akkor lát ki a Köztársaság útjára, ha már kihajt a kerékpáros elé. Az a csoda, hogy bár a rendszeresen érkeznek innen jelezések a konfliktusokról, komolyabb baleset még nem történt.

S ha már erre jártunk kerülünk az Alsóerdő felé. A kedvelt kirándulóhelyre vezető gyalog- és kerékpárút gyalázatos állapota külön írást érdemelne. Itt a közúti jelzések eltérőségére és az ebből adódó bizonytalanságra hívta fel a figyelmet a főhadnagy. A város felől érkezve a GE előtt kerékpárútként jelölik, de a másik irányból már a gyalog- és kerékpárút tábla látható.

A Göcseji úton is keveredésre adnak okot a jelzések a Déryné és a Csertán utca között. A tábla „vegyes használatot” jelez, és ilyen szakaszon a jobbra tartás volna a követendő, ám ezt nem lehet betartani, mert a burkolati jelek meg elkülönítik a kerékpárosok és gyalogosok forgalmát.

Zebrán át és a forgalmi iránnyal szemben a Kisfaludy utcai kerékpárútnál; ez gyakori

Kettős szemléletre utal, hogy a Csertán utcánál a zebra mellett hiányzik a kerékpárosok átvezetése, ami megtalálható a Becsali torkolatában, ott viszont a kijelölt gyalogosátkelőhely hiányzik. Egyébként mindkét kereszteződésnél elsőbbségadásra kötelezett a biciklis, de ahol zebra van, ott le kell(ene) szállnia, s ha megteszi, akkor gyalogosként már elsőbbséget élvez! Nem csoda, hogy összekeverik...

A tábla és a burkolat eltérő módon jelzi a gyalog- és kerékpárutat a Csertán utcai kereszteződésnél, ahol a kerékpárosnak le kell(ene) szállni, és gyalogosként átkelni.

Sajátos megoldással találkozunk a Platán sor déli végén. Az új szakaszon, a Sparral szemközti oldalon burkolati jellel elkülönítették, mégpedig forgalmi irányonként 1-1 méter széles sávban a kerékpáros, illetve a gyalogos forgalomnak fenntartott részt. Ola felé azonban a jó pár éve kiépített és a fák gyökere által más sok helyen felnyomott széles aszfaltcsíkot hosszában felezték el. Elvileg itt is a jobbra tartás lenne a követendő, ám az Arany János utcai átvezetés a déli oldalra tereli a bicikliseket. Nem tudni, miért nem lehetett a zebra két oldalán felfesteni az átvezetést? Legfurcsább azonban a Gasparich utcai kereszteződés, ahol a kerékpárosokat irányonként elválasztva vezetik át. De hogyan? A Göcseji út felől jövőket az előírásszerű burkolati jelek között, míg az Ola irányából érkezők sávja a zebrába torkollik. Ha valaki onnan érkezik és szabályos akar lenni, itt le kell szállnia a bicikliről. Ilyet nem látni.

A Gasparich utcai kereszteződésben az egyik kerékpáros sávot a zebrára vezették. Képünk épp szabályos átkelést örökített meg.

A Platán sori kerékpárút északi vége is furcsára sikerült, nem véletlen, hogy mindenki továbbkerekezik a járdán Ola felé, mert nem is veszi észre, hogy balra a házak között van a folytatás. No, meg arrafelé kerülni is kellene, amit a kerékpárosok sem szívesen tesznek.

A Landorhegyi út elején szintén „kiépítettek” kerékpárutat, mégpedig itt is a járdán. Ez azonban az iskola előtt átvált kerékpáros nyomba, és ilyet találunk a Déryné utcában is. Ennek ellenére a biciklisek jó része a járdán folytatja útját, az autósok közül meg sokan nem mernek ráhajtani a kerékpáros nyomra pedig az csak arra hívja fel a figyelmet, hogy a megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével.

A belvároson átgurulva a Kossuth utcai állapotokat röviden jellemezte Szabó Balázs.

– Egymásra nem figyelve megy itt gyalogos és kerékpáros. Jobbra tartás, irányjelzés, hátratekintés a legritkább esetben fordul elő. Ennek ellenére nem gyakori a baleset – tette hozzá.

Figyelmet igényel a közlekedőktől a Göcseji úti gyalog- és kerékpárút is, különösen a Zárda és a Zrínyi út közötti szakaszon. Itt csak az evangélikus templomnál van elkülönítve forgalmuk a gyalogosokétól, ám ők is előszeretettel használják a kerékpárosok sávját.

Zárásként utunkat a déli iparterület felé vettük. A Zrínyi úti kerékpárutat több helyen megszakítva vezetik ki a városból, és nincs könnyű helyzetben a biciklis, amikor a vasútállomás előtti szakaszt akarja letudni. A kerékpárútnak átkeresztelt keleti oldali járda állapota siralmas, de a KRESZ szerint ezt kell használni a bicikliseknek. Ennek megerősítésére az útról még tábla is kitiltja a kerékpárosokat, de nem végig, mert a Bánya utca után már elfelejtették megismételni a táblát, persze a tilalom akkor is érvényes. A Fészek áruház után már mehet az úttesten, de sokan akkor is a járdát választják, ami csak a Flextronics után vált át gyalog- és kerékpárútba. Bár tilos rajta megállni, a családi házak közé érve gyakran kell a parkoló gépkocsikat kerülgetni...

– Látható, hogy sok helyen a jelölések nem teljesen következetesek, ám ez nem ment fel senkit a szabályok betartása alól. Legfontosabb, hogy kerékpár jármű, ezért rá és vezetőjére is vonatkoznak a KRESZ előírásai. A gyalog- és kerékpárutak sajátos kialakítása miatt pedig tudatosítani kell mindenkiben: elsőbbsége annak van, akinek meg is adják – mondta végezetül Szabó Balázs. A baleset-megelőzési bizottság civil szervezetek bevonásával a jövőben is tervezi a biztonságosabb közlekedés érdekében szemléletformáló és közlekedési szabályokat értelmező programok (túrák) szervezését, amelyen szívesen látják az érdeklődőket

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!