Hírek

2017.01.29. 13:15

Termelők és vásárlók közössége

Alsópáhok - Bevásárlóközösség szervezését kezdte meg a térségi Leader-szervezet. Az ország több helyén működő modell alapján most kezdték el a termelők és vevők közötti kapcsolaton és tudatosságon alapuló csoport szervezését.

Keszey Ágnes

Nem piac és nincsenek kereskedők az értékesítési folyamatban. A termelők, helyi termékeket előállítók és a vásárlók szoros kapcsolatán alapul az eladás és a vétel, egy közvetítőszervezet segítségével. Röviden így foglalható össze a bevásárlóközösség működése. Ennek bevezetésén dolgozik a Hévíz-Balaton-Zalai Dombhátak Leader Egyesület, mely felvállalta a közvetítő, szervező szerepet.

- Heti vagy kétheti rendszerességgel találkoznak a termelők és a fogyasztók egy átadónapon. A termelő behozza az előre megrendelt terményeket, termékeket, a vásárló átveszi. Közvetlenül találkozik a termelővel, így megkérdezheti, hogyan kell bánni az áruval, a termelő pedig fel tudja mérni, mire lenne igény - vázolta a kezdeményezést Nagy Anita, az egyesület irodavezetője.

A helyi termékek újfajta értékesítési módját alapozzák meg. A bevásárlóközösség működéséről szólt Nagy Anita
Fotó: Keszey Ágnes

A szervezet több hazai bevásárlóközösséget tanulmányozott. Ezek ismeretében, a térségi igények alapján alakítják ki a működést. A termelők a Leader-irodának fogják eljuttatni termékeik listáját, melyből választhatnak a vevők. Azt is eldöntik a következő hetekben, hogy a kínálatot a vevők e-mailben kapják meg, vagy egy honlapon rendelhetnek. A beérkezett igényeket a Leader-szervezet (s a programban dolgozó önkéntesek) továbbítják a termelőknek. Ezek után történik az árucsere a már említett átadónapon.

- Kérdőíves felmérés alapján tudjuk, hogy a kitöltők többsége a péntek délutánt tartja jónak az átadásra, legtöbben zöldségek, gyümölcsök és hústermékek iránt érdeklődnek - szólt az igényekről Nagy Anita.

A bevásárlóközösségben helyi termék, azaz Keszthely-Hévíz negyvenkilométeres körzetének őstermelői, kistermelői áruinak értékesítése történik.

- Itt a vevő tudatos, előre megtervezi, hogy a héten milyen alapanyagokból fog a családnak főzni. A megrendelt árut fogja átvenni az átadónapon, vagyis a válogatás itt nem lehetséges - emelte ki Nagy Anita.

Tehát ha valaki rendelt három kiló paradicsomot, de meglátja, hogy van neki tetsző paprika, előzetes rendelés nélkül nem veheti meg, mert az másé. Persze a következő átadónapra kérhet. A tudatosság a termelőknek kiszámíthatóságot jelenthet. A bevásárlóközösségben fogyasztó és termelő, kereslet és kínálat egymást formálja.

- Első körben azokkal a termelőkkel szeretnénk dolgozni, akikkel már kialakult a bizalmi kapcsolat: ennek a rendszernek ez az alapja.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!