Hírek

2015.06.09. 13:06

Gyorsabb, de biztonságosabb is az átépített 76-os út?

Zalaegerszeg – A közlekedők számára befejezettnek tűnik a műszakilag átadott, ám csak ideiglenesen üzembe helyezett 76-os út, amellyel kapcsolatban időről időre kritikák fogalmazódnak meg. Nemrég pedig már felvetődött a gyorsforgalmi úttá való építés terve.

Arany Gábor

A főút Zalaegerszeg – Hévíz szakaszának felújítása, megerősítése 2009 augusztusában kezdődött és az új 2x2 sávos szakasz megépítésével 2014 novemberében fejeződött be. Mindez a forgalom fenntartása mellett, így csak szakaszonként lehetett építeni. A beruházás eredményeként a burkolat már elviseli a 11,5 tonnás tengelyterhelést is. Több helyen korrigálták a nyomvonalat, 2 x 2 sávos új szakaszok is épültek. Mindez a kényelmet, a nagyobb biztonságot szolgálja, illetve az M7-es gyorsabb elérését. Az építéskor azonban a tervezők nem rövidítettek, nem vágtak le kanyarokat, ezért sokak szerint az út nem „gyorsult fel”, nem is lett biztonságosabb, sőt. A felvetésekkel kapcsolatban megkerestük az építési engedélyt kiadó Zala Megyei Kormányhivatal vezetőjét, Rigó Csabát.

- A fenti megállapítással nem teljes mértékben értek egyet, hiszen tapasztaljuk, hogy a korábbiakhoz képest a közlekedés a 76-os úton felgyorsult. Az igaz ugyan, hogy az út vonalvezetése az új szakaszok kivételével valóban nem sokat változott. Sajnos Zala megye domborzati viszonyai nem ideálisak az utak építése és tervezése szempontjából. A hatósági engedélyezési eljárás és a tervezés a szabványok, előírások szerint zajlott, e nélkül engedélyt sem kaphatott volna a beruházás. Az utak tervezésénél a forgalomnagyság és terhelés mellett a haladási sebességet is figyelembe kell venni. A kanyarok ívét és dőlését is ennek megfelelően tervezték és építették meg. Ezért van a kritikus útszakaszokon sebességkorlátozás. A beruházónak a magasabb megengedett sebesség érdekében ezeken a szakaszokon költséges módosításokat kellett volna végeznie, ez jelentősen meghaladta a fejlesztés lehetőségeit. Összességében a főút lényegesen biztonságosabbá vált, amit a baleseti statisztikák is alátámasztanak. Például a 74-es főúton nem volt érdemi fejlesztés, ott több a halálos baleset, mint a 76-oson - emelte ki.

A hírhedté vált kanyar az alsónemesapáti elágazónál, amikor száraz az út  Fotók: Arany, Pezzetta

Nem hallgatható el, több kritika érte azt is, hogy egyes szakaszokon korlátozzák a megengedett maximális sebességet.

- Ez így igaz. A biztonságosabb közlekedés érdekében magam is tettem arra javaslatot, hogy bizonyos helyeken legyen sebességkorlátozás. Például a nagykapornaki tetőn az ívben vagy legutóbb az alsónemesapáti útcsatlakozásnál lévő kanyarban. Ez utóbbi helyre a csapadékos időjárás esetére vonatkozóan 70 km/óra maximális sebességet meghatározó figyelemfelhívó, sebességkorlátozó tábla kihelyezését kértem mindkét irányból, ezek a napokban a helyükre kerültek.

Ebben a kanyarban 11 baleset volt az elmúlt időszakban. Fontos hangsúlyozni, hogy a 76-os nem gyorsforgalmi út, hanem főútvonal. A duplasávos kialakítás csupán az előzést segíti. Sajnos az a tapasztalat, hogy a jobb minőségű és szélesebb út gyorsabb tempóra ösztönzi a közlekedőket. Ezzel én is így vagyok, de a biztonságérzet hamis lehet, hiszen a kanyargós út nem veszélytelen. Az eső kezdetén például a burkolat a por miatt veszélyesen csúszóssá válhat. Kiemelendő az is, hogy a gyorsforgalmi utakra más előírások vonatkoznak. Ezeknek a 76-os jelenlegi nyomvonala nem felel meg, nem is erre tervezték, a fejlesztések sem ezt célozták. Gyorsforgalmi úton például nem lehet kerékpározni, nem lehet gyalogátkelő és autóbusz megálló sem mutatott rá.

... és amikor vizes az út a kanyarban

Ha a kritikákat említjük, többek szerint a kanyarok beláthatóságát csökkentik a magas elválasztók, s akadnak olyanok is akik, túl soknak tartják a szalagkorlátokat.

- A 2x2 sávos szakaszokon tervezési előírás az elválasztók beépítése. Ezek gátolják meg, hogy a megcsúszó jármű a szembejövővel ütközzön, ami sokkal súlyosabb balesethez vezetne. Az elválasztókra fényterelő háló is került, ami megakadályozza a szemből érkezők fényszóróinak vakítását. A kanyar íve így valóban nem látható be, ami ronthatja esetleg például a motorozás élményét, de ez a megoldás növeli a biztonságot. A szalagkorlátokat pedig kötelező alkalmazni, és ezek is a kicsúszások következményeit hivatottak csökkenteni - mondta.

Mint szóba került, két szakasz fokozott veszélyessége is felmerült a műszaki átadás óta. Várhatók-e a biztonságot növelő utólagos beavatkozások?

- Igen, az üzemeltetőkkel, a rendőrséggel és a katasztrófavédelemmel közösen folyamatosan figyelemmel kísérjük az utak biztonságát, ha szükséges a még át nem adott szakaszokon módosításokat írunk elő. Erre van hatásköre a Zala Megyei Kormányhivatalnak. Ennek eredménye lett, hogy az eredeti tervekhez képest több szalagkorlátot szereltek fel és több, aktív biztonságot szolgáló forgalomtechnikai megoldást építettek be. Veszélyre figyelmeztető, sebességet korlátozó jelzések kerültek ki az érintett szakaszoknál. Ugyanakkor szeretném felhívni mindenki figyelmét, hogy a közlekedés még az utak fejlesztése esetén is veszélyes üzem, amelyben elengedhetetlen a kooperáció. Nincs olyan út, amely önmagában tökéletes biztonságot nyújtana, a balesetek elkerülésében a közlekedőknek is komoly felelőssége van. A KRESZ-t be kell tartani és a mindenkori út és forgalmi viszonyoknak megfelelően kell közlekedni - hangsúlyozta.

A jövőről annyi már ismert, hogy a főút Keszthelyt nyugatról elkerülő, fenékpusztai szakaszának engedélyezése elkezdődött. Ennek megépülése zárja le majd a 76-os főút felújítását. Ezzel az autópálya még közelebb kerül Zalaegerszeghez, ha fél óra alatt el lehet majd érni az már jelentős javulás lesz.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!