Hírek

2015.01.04. 17:56

Ajándékcsere: nem kötelező, de...

Nagykanizsa, Zalaegerszeg - Ha nosztalgiából még a fa alatt van az ajándék, már hullik rá a tűlevél, de biztosan tetszett, megfelelt.

Hajdu Péter

De mi van azzal, amiről a szentestén történt rituális csomagbontás után kiderült, hogy valami miatt nem jó. És nem feltétlenül hibás termékről van szó, inkább úgy kell érteni: nem megfelelő. Már volt belőle, így felesleges, nem tetszik a színe, túl kicsi, vagy a szükségesnél nagyobb méretű. Ilyenkor praktikusan fogja az ember a holmit, és irány a bolt, hátha kicserélik.

Karácsony óta a kereskedelemben eltelt már vagy öt munkanap, megkérdeztük, szükség volt-e cserékre, s ha a vásárló kérését teljesítették, milyen feltételekkel.

Szakály Istvánné a lakástextil üzletben elmondta, megismerik az áruikat, különösebb feltételek nélkül is kicserélték másra, ha kérték. Fotó: Katona Tibor

Előzetesen a fogyasztóvédelem illetékesénél érdeklődtünk, s mint dr. Molnár Sándor igazgató elmondta, bizony nem kötelező a csere, de a legtöbben mégis megteszik.

– A kereskedő csak abban az esetben köteles kicserélni egy terméket, ha hibás teljesítés történt. Ha olyan dolgot vásárolt valaki, ami nem tetszik, például az ajándék ing színe, nem megfelelő a mérete, de a termék hibátlan, a kereskedő nem köteles kicserélni. Egyébként ennek ellenére a legtöbb boltban cserélnek, hiszen ez marketing szempontból is jó az üzletnek, mert ha elégedetten megy el onnan a vevő, joggal feltételezhető, hogy máskor is visszatér – mondta érdeklődésünkre dr. Molnár Sándor, a Zala Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének igazgatója.

Hozzátette, például van, ahol előre közlik, hogy mennyi ideig cserélik a nem megfelelő, de hibátlan árut. A körültekintő vásárló előzetesen akár a blokk hátuljára is ráirathatja ezt vásárláskor.

A hibás termék esete teljesen más, három napon belül kötelező cserélni, illetve visszavenni, de ezen már túl vagyunk, most már csak a garanciális igényeket lehet érvényesíteni, ha a termékhez kapcsolódtak ilyenek.

Szombaton délelőtt alig volt forgalom a zalaegerszegi üzletekben. A Kazinczy téren levő lakástextil boltban Szakály Istvánné eladó a karácsony előtti forgalmat sem dicsérte.

– Az utóbbi három-négy évben kicsi a forgalmunk, a gazdasági növekedést nem vesszük észre. Egy évközi átlagos hónapnak kellene olyan forgalmúnak lenni, mint ami most volt év végén. A vásárlóink ágyneműt, törölközőket, plédeket vettek, ezeket a termékeket inkább az idősebbek veszik ajándékként. Volt cserénk is, ágynemű garnitúrát hoztak vissza a megajándékozottak. Kicseréltük, de mi pénzt is visszaadunk. Nem szabunk semmilyen határidőt, még a blokkot sem szoktuk elkérni, csak hibátlan, megfelelő állapotban kell lenni az árunak. Tudja, mi megismerjük az árunkat, aminek kilencven százaléka magyar termék. Szeretnénk megtartani a meglevő vevőinket – mondta e tolerancia okaként Szakály Istvánné.

A szomszédos Divat Box ruházati üzletben Kiss Miklósné tulajdonos üzletvezetővel találkoztunk szombaton délelőtt.

– Mivel a mi esetünkben egy harminckét éves üzletről van szó, és folyamatosan itt működtünk ezen a helyen, létezik egy kialakult vevőkörünk. Mindig felhívjuk a figyelmet a csere lehetőségére, nálunk mindig mindent ki lehet cserélni. Erre általában az akciók előtt kerítünk sort, most például január 7-ig tart a csere lehetőség. Ehhez természetesen szükség van a blokkra, és a termék azonosítására alkalmas függő címkére. Most is volt rá példa. Elsősorban méretbeli probléma miatt kértek cserét, és mindenkinek sikerült megtalálnia a megfelelő árut – közölte Kiss Miklósné.

– Az egyik nagykanizsai műszaki áruházban karácsonykor a legtöbben, az előző évhez hasonlóan televíziót, laptopot, táblagépet és játékkonzolokat vásároltak. Most nem az olcsóság, sokkal inkább a minőség dominált, ami viszont sokkal magasabb árkategóriát jelentett.

Kuczkó Szabolcs értékesítő és Horváth Szilárd a tavalyi év slágertermékei között. A lakásba nem passzoló termékek vagy a nem működő berendezések ebben az üzletben még szerdáig visszaválthatók. Fotó: Szakony Attila

Az üzletvezető, Gál Csaba szerint a tavalyi labdarúgó világbajnokság miatt sokak már az év közben beszerezték a televíziókat, így nem mindenkinél okozott felhőtlen örömöt az ajándék. Bár az üzletvezető úgy vette észre az idén a vásárlók elég jól felmérték családtagjaik igényeit, hiszen az előző évekhez viszonyítva jóval kevesebb árut vittek vissza.

– Általában akkor merül fel a probléma, ha a lakásberendezéshez nem passzol a forma vagy a szín, de legtöbbször pusztán nem működik a berendezés – folytatta Gál Csaba. – Ennek oka a tömegtermelésben rejlik, hiszen a gyárakban a minőség-ellenőrzés nem minden esetben precíz. Erről természetesen a kereskedők és az ügyfelek sem tehetnek. Ilyenkor kicseréljük a készüléket, de lehetőség van arra is, hogy ugyanabban az árkategóriában másik gyártó termékét válasszák.

A kereskedő találkozott olyan vásárlóval is, aki kávéfőzőt vitt vissza és némi ráfizetéssel ugyan, de televízióval távozott. A játékkonzolokat, táblagépeket jórészt gyermekek vagy fiatalok kapták ajándékba, általában a színárnyalatban fogtak mellé a hozzátartozók.

Aki karácsonykor nem vitte vissza a nem kívánt terméket, annak egy jó hír: szerdáig még becserélheti vagy levásárolhatja annak ellenértékét.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!