Hírek

2014.06.26. 15:00

Amit minden kerékpárosnak tudnia kell!

Az elmúlt években jelentős teret nyert a kerékpáros közlekedés, aminek kedveztek az épülő kerékpárutak, a kialakított kerékpársávok. Ezekből az elmúlt két évben 15,5 kilométernyit engedélyezett a közlekedési hatóság.

Arany Gábor

A vakáció kezdetével tovább gyarapodtak a drótszamarak az utakon, azonban a szabályok, ismerete gyakran hiányos. A legfontosabb tudnivalókat Tóth András, a Zala Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőség igazgatója foglalta össze. Ez annál inkább is fontos, mert a bicikliutak és -sávok számtalan változatban épültek. A szabályok többsége nem új, de a közlekedők többsége ritkán találkozott eddig ilyen forgalmi helyzetekkel.

Az elmúlt években jelentős teret nyert a kerékpáros közlekedés, aminek kedveztek az épülő kerékpárutak, a kialakított kerékpársávok.

Zala megye az ország hetedik leghosszabb kerékpárút-hálózatával rendelkezik és a terveket nézve ez is bővülni fog. A biciklisek számára nemcsak új utak épülnek, hanem a meglévő járdákon vagy az elegendően széles úttesteken jelöltek ki, alakítanak át sávokat. E téren a legnagyobb fejlődés a megye nagyobb városaiban tapasztalható. Az erre alkalmas széles járdák egy részét kerékpáros közlekedésre alakították át azzal, hogy egy részén kerékpárutakat jelöltek ki. Itt a gyalogosok és a kerékpárosok együtt közlekednek. Ezt még mindenkinek meg kell szoknia, hiszen a járda nem kerékpárút és ez fordítva is igaz. A gyalogos és kerékpáros találkozása nagyon balesetveszélyes helyzetet eredményezhet. Mindenkinek a számára kijelölt részt kell használnia és emellett figyelniük kell egymásra is. Úgy tűnik, ezt még szokni kell. Biztonsági szempontból mintaként lehet említeni a Zalaegerszeg Kossuth utcai kerékpárutat, ahol a gyalogosokat zöldsáv választja el.

Legnagyobb veszélyt a kerékpárutak átvezetései jelentik. Ezeket általában gyalog-átkelőhelyeknél találjuk meg. Itt a zebra mellett szaggatott sárga vonal jelöli a kerékpárút átvezetését az úttesten. Sajnos sok kerékpáros nem veszi tudomásul, hogy itt tábla figyelmezteti: elsőbbséget kell biztosítani az úton haladó járműveknek. Kerékpárosként áthaladva tehát itt nincs elsőbbségük, de ha tolják a kerékpárt, akkor gyalogosként már igen, mert akkor a zebrán kelnek át. A gyalogos-átkelőhelyen kerékpárral tehát csak akkor szabad leszállás nélkül áthaladni, ha ott kijelölt kerékpárút vezet át és egyértelmű a kerékpáros elsőbbsége. Ahol csak gyalogátkelő van, ott tilos átkerekezni. Ez nagyon veszélyes, hiszen az autós hiába közelíti meg körültekintően a zebrát, a gyalogoshoz képest viszonylag gyorsan érkező és figyelmetlen kerékpárost elütheti.

A járművezetőknek számítani kell arra, hogy a kerékpáros bizonyos esetekben forgalommal szemben is felbukkanhat. Ennek feltétele: tábla engedélyezze az ilyen kerékpáros közlekedést. Az úttesttel párhuzamosan haladó kerékpárutak esetében az autósoknak, kanyarodáskor már nemcsak a járdán haladó gyalogosokra kell figyelniük, hanem a párhuzamos kerékpár-úton kerekező bringásokra is. A gyalogost könnyebb észrevenni, hiszen relatíve lassan halad, a kerékpáros viszont gyorsabban. Nagyon kell tehát figyelni erre is, emelte ki Tóth András.

(Folytatjuk.)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!