2013.02.27. 18:45
Ősszel indulhat a Zalalövőt elkerülő út építése
Zalalövő - Várhatóan májusban fejeződnek be a Zalalövőt elkerülő út építéséhez szükséges kisajátítások. A körülbelül nettó 14,5 milliárd forintos munka kivitelezési szerződését ősszel köthetik meg.
A beruházás célja, hogy tehermentesítsék Zalalövőt a 86-os főút rendkívüli terhelést jelentő kamionforgalmától. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az elkerülő út építésének előkészületeiről közölte: a kivitelezéshez szükséges területek megszerzése tavaly ősszel indult.
Zalalövő belvárosában hatalmas a kamionforgalom, balesetveszélyes a közlekedés. Ezt a problémát orvosolja majd az elkerülő. Fotó: Pezzetta Umberto
Az útépítéshez szükséges területek többségét nem sikerült adásvétellel megszerezni, a területek 58 százalékához kisajátítási eljárással jut hozzá az állam. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a kisajátítási kérelmek többségét december végéig benyújtotta a Zala Megyei Kormányhivatalba. Az eljárások befejezése ez év májusában várható.
Az építkezést megelőző régészeti feltárásra tavaly a megyei múzeummal kötöttek szerződést. A próbafeltárások márciusban vagy áprilisban kezdődhetnek a terület feletti rendelkezési jogtól és az időjárástól függően.
A kormányhivatal még 2011 decemberében adta ki az építési engedélyt az elkerülő útra. A kivitelezés közbeszerzési eljárásának megjelentetését ez év áprilisára tervezik. A kivitelezőnek 13,27 kilométer hosszú útszakaszt kell megépítenie, ebből 10,7 kilométert teljesen új nyomvonalon, több mint két és fél kilométeren pedig a meglévő út burkolatát kell megerősíteni.
A kétszer egysávos szakasz keletről kerüli el a várost, Az irsapusztai bekötőút után, a 27+960 kilométerszelvényben válik ki a 86-os főútból (a burkolatmegerősítés az irsai szakaszt érinti). A Zala völgyet elérve keresztezi a 74136-os számú bekötőutat, a Zala folyót, a Zalaegerszeg- Hodos vasútvonalat és a 7411-es utat pedig egy 760 méter hosszú felüljáróval szeli át. Ha ez elkészül, és birtokba vehetik a járművek, megszűnik Zalalövő belvárosában az állandó kamionsor, hiszen nem lesz többé szintbeli kereszteződés, ahol - mivel gyakran le van eresztve a sorompó - több száz méteres sorokban várakoznak a tehergépkocsik. Az elkerülő út a továbbiakban egy fel nem tárt homokbányán, majd szántókon halad, egy 170 méteres műtárggyal keresztezi a Körmend-Zalalövő vasutat és a Zala-patakot. Végül a 36+360 kilométerszelvénynél csatlakozik vissza a meglévő főúthoz. A szakasz védett területeket csak a Zala folyó völgyében keresztez, a szakasz elején azonban jó minőségű erdőterületeket érint.
A projektet uniós forrásokból tervezik megvalósítani. A fejlesztés jelenleg támogató nyilatkozattal rendelkezik, a finanszírozáshoz szükséges támogatási szerződés megkötése még hátra van. Az ehhez szükséges dokumentációt várhatóan márciusban nyújtják be a közreműködő szervezethez. Pozitív elbírálás, vagyis pénzügyi forrás biztosítása esetén a kivitelezői szerződés ősz elején megköthető, tájékoztatta a Zalai Hírlapot Loppert Dániel, a NIF kommunikációs vezetője.