Hírek

2008.05.22. 02:29

Hajók, vitorlások és kompok

Balatongyörök, Keszthely - Teljes jogú tulajdonosként nagy reményeket fűznek a balatoni hajózás jövőjéhez az érintett községek. Egyetlen félelmük, hogy miként fizetik ki határidőre a törzstőke emeléséhez szükséges milliókat.

Sámel József

Az állam a közemúltban ingyenesen átadta a Balatoni Hajózási Rt. maradék 49 százaléknyi részvénycsomagját a huszonkét tóparti településnek

A települések a saját, eddigi 51 százaléknyi tulajdonuk mellé kapták a 49 százaléknyi részt. Ezen adományozás Zalában, Keszthely és Balatongyörök önkormányzatát érintette. A város polgármestere, Ruzsics Ferenc azt mondja: a törzstőkeemeléshez szükséges összeg kifizetése nehézséget okoz majd, ám bízik benne, hogy a cég nyereséget termelve néhány éven belül osztalékot fizet.

- Az ingyenesség azért nem teljesen helyénvaló kifejezés - fogalmazott a polgármester. - A Balatoni Hajózási Rt. fejlesztéseihez 576 millió forintos törzstőkeemelés vált szükségessé, ebből városunkra 35 millió forintnyi rész esik. Az összeget kilencven nap alatt kell befizetnünk, az elfogadott költségvetés mellett nem kis nehézséget okoz. A problémával valószínűleg nem vagyunk egyedül, a legtöbb önkormányzatnak nincs szabad pénzeszköze. Mi lesz azokkal az településekkel, amelyek esetleg nem tudják teljesíteni a kötelezettséget? Nos, egy belső megállapodás értelmében a részvényeket kifelé egyetlen település sem értékesíti, belső körben azonban ezt megteheti. Siófok e vételi lehetőségekre nagyon aspirál. Keszthely számára meglehetősen nagy kiadást jelent a 35 millió forint, de minden bizonnyal elő fogjuk teremteni az összeget.

Ruzsics Ferenc azt mondja: mindennél fontosabb, hogy a balatoni hajózást fenn kell tartani, a menetrendszerű és sétahajózásnak zavartalanul kell működnie. Ugyanakkor a második kompnak is be kell indulnia.

A változások kapcsán egyébként úgy vélte a polgármester - s ezt korábbi sajtótájékoztatóján is hangsúlyozta - szerencsésebb lett volna, ha a cég vezetőjét az új tulajdonosi kör választja meg.

- Félreértés ne essen, nem a megválasztott vezető személyével van gondom. Furcsa azonban, hogy a kinevezésről és a prémiumfeltételekről a részvénycsomag átadása előtt néhány nappal döntöttek. Szerencsésebb lett volna, ha ezt a döntést az új helyzet utánra hagyják.

Balatongyörök kisebb részt birtokol a cég vagyonából, mint Keszthely. A jövőbeni reményeken azonban ez a tény mit sem ront. Kiss László Tibor polgármester felidézte a múltat is, hiszen a részvénycsomag átadása épp településükön vetődött fel, pontosan négy esztendeje.

- Pünkösdkor, az új csónakkikötő avatásakor ültünk le tárgyalni, mondván: a települések jobb gazdái lennének a cégnek, mint az állam - fogalmazott. - Örülünk, hogy a részvénycsomagot átadták, de nem titok az sem, hogy a törzstőkeemelés Balatongyörök számára is fejtörést okoz. 0,51 százalékos részesedésünk van a cégben, kilencven napon belül hárommillió forintot kell befizetnünk. Ez az elfogadott költségvetés tekintetében meglehetősen rosszul érint bennünket, de a szükséges összeget előteremtjük.

A györöki polgármester a célok között megemlítette a vitorlásturizmus infrastruktúrájának bővítését, melynek megvalósításához magántőkére és saját forrásokra is szükség lesz.

- Terveztük a Balatongyörök-Balatonmária közötti kompot, ám ehelyett a Badacsony és Fonyód közti járatot részesítették előnyben. Nos, ebből nem csinálunk presztízskérdést. Ez is jó nekünk, ahogy a vendégek számára is előnyös. A turisták az új kompnak köszönhetően le tudják majd rövidíteni az utazásuk idejét.

Kiss László Tibor reméli, a személyszállítás minősége tovább javul, ugyanakkor nem utolsó dolog, hogy a kis kikötők a tulajdonosi változásoknak köszönhetően megmarad(hat)nak.

- Nem mindegy mi lesz a kis kikötők sorsa. A gazdasági kényszer nagy úr, ha egy kis kikötő nem termel profitot, bármennyire is szükség van rá, eljuthat a megszüntetésig. Balatongyörök e tekintetben reménykedhet, teljes jogú tulajdonosként bizakodhat, hogy a kikötő megmarad. Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Rt. vezérigazgatója elmondta: legfontosabb teendőjük, hogy a tulajdonosok által jóváhagyott üzleti tervben foglaltakat végrehajtsák.

- A 2013-ig terjedő prioritások mentén tevékenykedünk - mondta, hozzátéve: a részvénycsomag átadásával nagy változás nem történt, mivel a tóparti települések 49 százalékban eddig is tulajdonosok voltak. - A működés terén pontosan emiatt nem várok gyökeres változásokat. A leglényegesebb feladat újabb vitorláskikötők létesítése, a hajópark megújítása, valamint a második balatoni komp beindítása. Mindez legalább 4-5 milliárd forintnyi beruházást jelent, ezért is van szükség a törzstőkeemelésre. A másik fő szempont az utasok elégedettsége, mely a legutóbbi felméréseink szerint 90-95 százalék között van. Ezt tovább szeretnénk javítani, hiszen egyetlen panasz is sok.

Horváth Gyula a vezérigazgatói kinevezéssel kapcsolatos észrevételre úgy reagált: arról nincs véleménye, hiszen a tóparti önkormányzatok korábban is tulajdonosok voltak, vagyis ők jelentik az új tulajdonosi kört is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!