Hírek

2007.10.05. 02:29

Csak a visszája látszik

Nagykanizsa - Dél-Zalában jó néhány település érzi úgy: egyelőre csak az autópálya hátrányos hatásait volt alkalma megismerni. Ezek a negatívumok elsősorban az építkezéssel kapcsolatos szállítási forgalomhoz kötődnek.

Varga Andor

- A sztrádaépítés első pillanatától kezdve szenvedünk e forgalom miatt - panaszolta Vlasics Lajos, Tótszentmárton polgármestere, aki hivatalában levelezésével mutatta be, a megpróbáltatások stációi hogyan követték egymást. - Annak idején, még a Becsehely-Letenye szakasz munkálatainak megkezdése előtt az építési engedély kiadásához azzal a kikötéssel járultunk hozzá, hogy felmérik a falun átvezető út, s a mellette álló házak állapotát, majd az építkezés végén kárlistát készítenek, s ki is javítják a rajta szereplő tételeket. Az ígéretet megkaptuk, ám mostanáig csak kisebb foltozgatások történtek. Pedig az állapotok már-már kibírhatatlanok.

A tótszentmártoniak szerint legrosszabb a hétfőre virradó éjszaka. A szomszédos Tótszerdahelyen reggel hatkor nyit a bánya, az első fuvarozók viszont alig éjfél után robognak át a falun, éktelen zajjal. Az üres dömperek (súlyuk így is 12-14 tonna körüli) az éjszaka néptelen utcákon a nappal szokásos tempónál is élénkebb iramban közlekednek, az aszfaltba általuk vájt mélyedésekben nagyokat zökkennek, a drabális fém alkatrészek csattogása messze hallik - felnőttek és gyerekek is felriadnak, s attól kezdve sokaknak oda az éjszakája.

- A helyzet az, hogy az autópálya áldásaiból mi még nem éreztünk semmit - fogalmazott Vlasics Lajos. - Iparűzési adót csak azok a települések szedhetnek, amelyeknek a közigazgatási határán belül maga az építés zajlik, sajnos mi mindössze pár méter miatt estünk el ettől a lehetőségtől. Pedig a fuvarozók vállalkozói tevékenységének egy jó része ránk esik . A nyugtalan éjszakák csak a dolog egyik része: a száguldó kamionok közt nagyon veszélyes közlekedni, nemcsak autóval, de biciklivel és gyalog is. A platókról lehulló, s aztán felverődő kövek pedig tucatnyi helyi autó szélvédőjét tették már tönkre.

A szomszédos Tótszerdahelyen jóval könnyebben viselik a forgalmat - igaz, e falut rövidebb szakaszon járják a dömperek, ráadásul náluk rögtön bevétel is jelentkezik, hiszen az önkormányzat kavicsbányájából hordják el az alapanyagot. Ezzel együtt Tislér István polgármester évek óta küzdött, hogy a sztrádához egy ideiglenes felhajtóval csatlakozzon, hogy a kamionok arra, s ne a szomszédos falvakon át szállítsák súlyos terhüket.

- Már augusztusban elkészült a nagyjából 50 méteres út alapja, azóta a forgalomelterelés napi üzemeltetési költségén vitáztunk az autópálya-kezelővel - mesélte. - Sikerült 33 ezer forintban megegyeznünk, így a létesítés (közel van a 10 millió forinthoz), illetve a majdani elbontás költségei mellett az üzemeltetésnél is viselnünk kell további havi egymillió forintos terhet. De ha azt elmondanám milyen ellenállást kellett ez ügyben leküzdeni! Pedig a megoldás mindenkinek jó, hiszen a nehéz kamionok így kikerülik a falvakat, a pálya forgalmát nem zavarjuk, s a sztráda is épülhet ütemesen. Mert a szállítási útvonal rövidebb és gyorsabb is lesz ezzel.

A dolognak egy apró szépséghibája van - fűzik hozzá Tótszentmártonban: lehajtó nem épül ideiglenesen sem, így az üres dömperek hajnali zaját tűrni kell továbbra is.

Az említett falvakon átvivő út állami kezelésben van, így a Magyar Közút Kht. zalai igazgatóját, Juhász Tibort kérdeztük a helyreállításról.

- A sztrádaépítés, illetve a szállítás most is zajlik, s amíg nem ér véget, nem is kerül sor átfogó útrekonstrukcióra - fogalmazott. - Ugyanakkor a balesetveszélyt elhárító beavatkozások folyamatosak, mindazokon a szakaszokon, amelyek hasonló beruházások szállítási útvonalaiként szerepeltek. A kivitelezőkkel kapcsolatban vagyunk, a Nagykanizsa-Balatonkeresztúr szakaszt építőkkel például épp a jövő héten tartunk bejárást Tótszentmárton környékén. Az egyeztetések állandóak, s a teljes felújítás idejéről, mikéntjéről is ezek során lesz majd megegyezés.

A sorozatunk következő részében a megyeszékhely és környéke buszsofőreinek mindennapi közúti tapasztalatairól írunk.

Ezek is érdekelhetik