2007.01.24. 03:29
Borús prognózisok 2007-re
Zalaegerszeg - Bár a múlt év elején 2005-höz képest még enyhe növekedést regisztráltak a gépkocsipiacon, az esztendő második felében megtört az új autó vásárlások addigi - hosszú idő óta tartó - fejlődése.
- A 2005-ben eladott 199 ezer új személygépkocsihoz képest 2006-ban alig több mint 187 ezer darabot értékesítettek a kereskedők - tájékoztatta lapunkat az elnök.
A csökkenés legfőbb okaként a választások utáni megszorító intézkedéseket említette Győző Gábor. Mint mondta, ennek volt köszönhető a tavalyi - rövid ideig tartó - forgalomnövekedés is, hiszen az év első felében sok volt az előrehozott vásárlás, amivel az emberek egy várható drágulást igyekeztek megelőzni. Negatívan befolyásolta az eladások számát az euró árfolyamnövekedése is.
A visszaesés a forgalom 89 százalékát alkotó kis- és alsó-közép kategóriás autók esetében volt a legnagyobb, tudtuk meg Győző Gábortól.
A szervezet összesítése szerint - az elmúlt évekhez hasonlóan - a legtöbb új személygépkocsit és terepjárót 2006-ban is a Suzuki értékesítette: a mi autónkból összesen 32 639 járművet adtak el a kereskedők, ami 16,6 százalékos csökkenés 2005-höz képest. A Suzuki piaci részesedése a tavalyi értékesítési adatok alapján 17,4 százalék, míg egy évvel korábban 19,7 százalék volt. A második helyezett Opel eladásai 10,8 százalékkal csökkentek, ami 21 498 eladott járművet jelent. A képzeletbeli dobogón, a korábbi harmadik helyezett Skodát megelőzve a Ford végzett 19 088 eladott gépkocsival, s ezzel 9,4 százalékkal felülmúlta a 2005-ös szintet. A vezető hármas közül tehát csak a Ford növelte eladásait, míg az első két márka visszaesést szenvedett el.
A prémium márkák körében viszont jelentősen élénkült a piac, hiszen többek között az Audi, a BMW és a Mercedes is gyarapítani tudta eladásainak számát. A legnagyobb növekedést egyébként a Chrysler érte el, mintegy megháromszorozva a 2005-ös értékesítéseit, tavaly 220 járművet adott el.
A luxusmárkák között stabil maradt a Porsche és a Jaguar pozíciója, s - ha csekély mértékben is -de a Ferrari értékesítése is növekedett: míg 2005-ben 14, addig a tavalyi évben 15 talált gazdára belőle. A 6 darab Maserati viszont jócskán elmarad az egy évvel korábban eladott 20-tól.
Mint megtudtuk, megyei összesítések egyelőre még nem készültek, az viszont már biztos, hogy Budapesten, illetve Pest megyében értékesítették az új gépjárművek körülbelül 44-45 százalékát.
S hogy mit hoz az idei év? A gépjárműimportőrök egyesülete arra számít, hogy 2007-ben - tavalyhoz viszonyítva - 10 százalékkal esik vissza az új személygépkocsik eladása. Tehát az előrejelzések szerint az újonnan értékesített gépjárművek száma várhatóan nem haladja meg a 170 ezer darabot, de eléri a 150 ezret. Visszaesést csak a kis- és alsóközép kategóriában prognosztizál az MGE elnöke, hiszen, mint fogalmazott, középkategóriában és afölött már nem igazán árérzékeny a vásárlói kör, őket nem érintik különösebben a megszorítások.
A csökkenés legfőbb okaként a pénzügyi bizonytalanságot nevezte meg Győző Gábor. Mint mondta, az életszínvonalat, fogyasztást visszavető megszorító intézkedések érzékenyen érintik idén a hazai új autó kereskedelmet is.
- A potenciális vásárlók a megtakarításaikat inkább a várható jövedelemcsökkenés ellensúlyozására kívánják fordítani, mintsem új autó vásárlására. Tehát lesz egy körülbelül 20-30 ezer fős vásárlói réteg, amely inkább kivár, mert a megélhetés és az autóvásárlás együtt már problémát okozna számára - közölte az autóimportőrök szervezetének vezetője.
Februártól pedig további drágulás várható, hiszen nem csak az autógyártók évi 1-1,5 százalékos áremelésével kell számolnunk, hanem a jövő hónap 5-től hat százalékkal emelkedő regisztrációs adó is könnyebbé teszi majd az új autót vásárlók pénztárcáját. A márkák többsége ugyanis valószínűleg áthárítja majd a vevőkre az adópluszt. Míg ez a kisebb autók esetében 20-30 ezer forint plusz kiadást jelent, addig a nagyobb autóknál a közteher többletköltsége a negyedmillió forintot is meghaladhatja.
Győző Gábor szerint az emelkedés a kisebb autóknál nagy mértékben nem befolyásolja az eladások számát.
- A regisztrációs adó minimálisan, inflációkövetően emelkedett, ami 10-20 ezer forintos többletkiadást jelent majd. Egy új autó vásárlásánál ez a nagyságrend nem döntő tényező. Az elnök úgy véli, a használtautó-import felszabadítása sem fogja közvetlenül befolyásolni az új autó eladások számát, mert nagyszámú behozatalra nem kell számítani.
Több zalai gépkocsi-márkakereskedésnél is érdeklődtünk a tavalyi és az ez évre várható értékesítéseik alakulása iránt.
A megyeszékhelyi Autó Szántó Kft. értékesítési vezetője, Husz Gábor elmondta, hogy tavaly már náluk is érezhető volt némi visszaesés: - Nem azt mondom, hogy túlteljesítettünk, mert a 2005-ös év sokkal jobb volt, ahhoz viszonyítva az elmúlt évet, számokban is érezhető volt a visszaesés, viszont a tervet, azt tudtuk hozni.
Husz Gábor kérdésünkre elmondta, hogy ügyfeleik túlnyomó részt hitelre vásárolnak, nagyon ritka náluk a készpénzes ügyfél.
- A Suzukinak mindig is az volt az óriási előnye, hogy nagyon jó hitellehetőségei vannak, így még azt sem tudom mondani, hogy tízből nyolcan hitelt vesznek fel és a maradék kettő készpénzzel fizet, mert ez sem lenne igaz.
Az idei év célkitűzéseként pedig a 2006-os eredmények megtartását említette a vezető.
A zalaegerszegi Ford márkakereskedés a tavalyelőtti évhez képest, bár minimálisan, de növelte az eladási számait, tudtuk meg Bölecz László szalonvezetőtől:
- Szerettünk volna ennél jobban fejlődni, de tudjuk azt, hogy Zala megyében az országos átlaghoz képest is sokkal nagyobb volt a visszaesés.
A szalonvezető elmondta, hogy tavaly már maximálisan érezhetőek voltak a megszorító intézkedések hatásai.
- 2006-ban sokkal több volt a készpénzes vásárló, az előző évhez képest lényegesen kevesebben vásároltak hitelre. Voltak időszakok, amikor az emberek kivártak, mert bizonytalanságban érezték magukat, és ezért vásárlási szándékuk is lanyhult.