Hírek

2006.09.01. 02:29

Minden bizonytalan

Zalaegerszeg - A Zala Megyei Önkormányzat főjegyzőjét, dr. Sifter Rózsát a közelgő önkormányzati választások és a közigazgatási átalakítás aktualitásai miatt kértük arra, hogy válaszoljon olvasóink kérdéseire, de természetesen egyéni hatósági eljárási problémákkal is megkeres- ték a főjegyző asszonyt.

nincs nev

Személyes ügyekben

- Valóban gyakori jelenség, hogy az emberek nincsenek igazán tisztában a lehetőségeikkel, kevés az ismeretük arról, hogy milyen jogaik vannak - mondta dr. Sifter Rózsa egy Söjtörről érkezett telefonhívás után, mely arról szólt, hogy az idős néni kacsái elpusztultak, sejtése szerint a szomszéd gyomirtó permetszere miatt.

- Jegyzőkönyvet kellett volna felvenni a jegyző közreműködésével, amely alapul szolgálhat az eljárás lefolytatására. Utólag bizony általában már nehéz megoldást találni. Nagyon sok múlik egyébként azon, hogy a jegyzők milyen viszonyt alakítanak ki a települések lakóival, mennyire segítőkészek, mennyire tudnak közel kerülni hozzájuk, hiszen az állampolgároktól nem várható el, hogy minden paragrafust részleteiben ismerjenek - mondta a szakember.

Sokan panaszolták ez alkalommal is a hivatali emberek számukra sérelmes viselkedését, szóba került a klasszikus hivatali packázás, a szenvtelen ügykezelés.

- Nagyon fontos, hogy a közhivatalnok kellő beleélő képességgel rendelkezzen, de hát mindannyian emberek vagyunk, ahol sérelmek, konfliktusok alakulnak ki, sokszor elszabadulnak az indulatok - adott hátteret a főjegyző. - Jó volna, ha lenne olyan képzés, mely az empatikus képességeket erősíti. Én is kapok mostanában ilyesfajta tréningekről szóló üzleti ajánlatokat, szívesen el is küldeném a munkatársaimat egy-egy tanfolyamra, kár, hogy ezeket nem tudjuk megfizetni. Mindazonáltal a szakmai felkészültség, az elemi udvariasság át kell, hogy segítse az ügyfeleket és az ügyintézőket a nehéz perceken. De azt sem lehet elhallgatni, hogy jelenleg eléggé bizonytalanok a köztisztviselők, egzisztenciálisan kiszolgáltatottnak érzik magukat, szóval ők sincsenek könnyű helyzetben.

A hivatalnok felelőssége

Ez ügyben a legdurvább hangnemű telefonáló egyenesen azt állította, hogy el kell küldeni a hivatalnokok jó részét, mert rosszul végzik a munkájukat, túl sok juttatást kapnak, közben a versenyszférában vergődőket hátráltatják a felesleges bürokráciával. Sőt, a hölgy szerint klientúrákat alakítanak ki, s csak azok jutnak előnyökhöz, akik oda tartoznak, fogalmazott. Kifogásolta a főtisztviselői kar létezését, fenntartását. A főjegyző jól dolgozó kollégái nevében visszautasította a nem kellően alátámasztott sommás ítéletet és a vádakat.

- El tudom Önnek mondani, hogy megesett, éjjel kettőig dolgoztunk, mert csak így tudtuk teljesíteni adatszolgáltatási kötelezettségünket - mondta. - Furcsa helyzet alakul ki. Az emberek sokalljáka hivatalnokokat, miközben rossz élményeiket épp amiatt szerzik, mert túl sokat kell sorbaállniuk, várakozniuk döntésekre, hiszen valójában sok ügy jut egy-egy ügyintézőre - tette hozzá Sifter Rózsa, miután elbúcsúzott feszült beszélgetőpartnerétől. Persze ő maga is, még saját környezetében is, érzékeli a hivatalnokokat körülvevő negatív vélekedést. De hát minden területen vannak jól dolgozók és rosszul dolgozók.

- Nehéz szívvel hallgattam a telefonálót, a magam területén mindig ügyeltem arra, hogy a munkatársaimra a fenti vádaknak még az árnyéka se vetődhessen - zárta le a témát vendégünk.

Megoldás születik

- Ha eladok egy ingatlant haszonélvezeti joggal, s veszek egy másikat, szintén e módon terheltet, miért kell magas illetéket fizetnem? - kérdezte például egy keszthelyi lakos. Az illetékhivatal a megyei önkormányzat kebelén belül működik, így hamar kiderült, hogy valóban jogos az észrevétele olvasónknak, a kiszabott illetéke végül nagyságrendekkel kisebb lesz.

- Az utcára néző nyílászárók felújítása is a bérlő feladata-e az önkormányzati lakásban? - kérdezte egyik nagykanizsai érdeklődőnk. A főjegyzőtől megtudhatta, hogy a törvény szerint valóban a bérbeadó köteles elvégezni ezt a feladatot, hacsak a kettejük között született szerződés másképp nem rendelkezik.

- Indulhatok-e tiszteletdíjas polgármesternek az önkormányzati választásokon, ha nincs munkahelyem, a munkaügyi központban nem vagyok regisztrálva, egyéni vállalkozó voltam, munkanélküli-segélyt nem vettem igénybe - érdeklődött internetes fórumunkon keresztül egyik hű olvasónk.

- A munkanélküliség amúgy szomorú állapota nem kizáró ok, választó és választható a kérdés feltevője - tudtuk meg a főjegyzőtől.

- A lányom egyedül neveli két gyermekét, mégsem kaphat gázártámogatást - panaszolta egy falusi nagymama, aki már eladta a saját házát is, csak hogy segíthesse a családját. Ő úgy vélte, a jövő nemzedéket kellene jobban támogatnia a kormánynak. A kérdés rávilágított arra, hogy a gázártámogatás kimunkálása hagy kivánnivalót maga után. Így könnyen előfordulhat, hogy a csalódott állampolgár a falu önkormányzatának lelketlenségét sejti az elutasítás mögött.

- A gázártámogatást a jegyzőnél kellett igényelni, meghatározott feltételek, jövedelemhatárok mellett. Ez az eset nem tartozik oda. Ezek szerint még a nagymama sem jogosult rá. Nagyon nehéz ma a fiataloknak, de feltételezem, hogy a helyi polgármesteri hivatal körültekintően járt el- jegyezte meg a megyei közgyűlés törvényességi őre.

Egyik zalaegerszegi jánkahegyi olvasónk elkeseredett amiatt, hogy a kis hegyi hajléka mellé társasházat építenek, szerinte nem szabadna ilyesmire engedélyt adni. A főjegyző a helyi jegyzőhöz irányította a panaszost. Az asszony rossz tapasztalatokról számolt be hivatali látogatásai kapcsán, úgy érzi, hiába megy, nem foglalkoznak vele érdemben.

Vendégünk kapott telefont az ügyben is, hogy az andráshidai tüzéptelep megkeseríti az ott lakók életét. Ebben az ügyben a hírek szerint a birtokvédelmi hatósági eljárás még nem zárult le.

Mi lesz a megyével?

A személyes panaszok, ügyek mellett a köz- és államigazgatási átalakítás keltette fel legjobban az érdeklődést.

- Hány középszintű intézmény van Zalában, a megszorító intézkedések hatására hogyan alakul a megyei önkormányzat intézményeinek helyzete, az illetékhivatal átszervezése hogyan befolyásolja a megyei költségvetést? - kérdezte Lóránth József, Rédics polgármestere, egyben a megyei közgyűlés tagja.

- Mindannyiunk közös problémája, hogy a közigazgatás átszervezéséről eddig hiteles, átfogó tájékoztatást nem kaptunk, arról már nemis beszélve, hogy a véleményünkre senki sem volt túlzottan kíváncsi - válaszolt a főjegyző. - A legutóbbi főjegyzői értekezleten jelen volt Újhelyi István, az önkormányzati és területfejlesztési minisztérium politikai államtitkára, tőle azt tudtuk meg, hogy folyamatban van az átszervezés, de próbálnak arra figyelemmel lenni, hogy ne mindegyik úgynevezett dekoncentrált állami szervezet kerüljön a régióközpontba, maradjanak a megyeszékhelyeken is hivatalok, de erről a végső szót a miniszterelnök mondja ki.

Illetékbevétel nélkül?

Például az illetékhivatal, mint hírlik, 2007-től az APEH-hez kerülne át.

- Az illetékbevételekből a megye és a két megyei jogú város is részesül. A mi költségvetésünkben ez 1,9 milliárd forintot tesz ki. Ha ez az összeg az átszervezés után kikerül a mintegy 20 milliárdos megyei közgyűlési költségvetésből, az bizonyosan alapjaiban rendíti meg a gazdálkodást - szögezte le a főjegyző. Az illetékbehajtással kapcsolatban elmondta, évről évre javuló tendenciát mutat, de így is nagy a kintlévőség. 2005-ben 3,6 milliárd volt összesen a megyei illetékbevétel. A hivatal munkatársait jutalékkal ösztönzik a hatékony munkára, de emellett a nehéz helyzetben lévő állampolgárokat számos méltányossági szempont védi. A méltányossági jogkör gyakorlására létezik egy elbírá-ló bizottság, melynek tagjai a konkrét esetek vizsgálatakor többnyire a lakosok javára döntenek.

- Felmérhető-e, hogy a regionális átszervezés mekkora kárt okoz a megyében? - vetett fel új szempontot ezután a rédicsi polgármester.

- Attól tartok, hogy ez irányú számítások, modellezések nem készültek, holott egyértelmű, hogy kihatása lesz a megye gazdasági fejlődésére. Félő, hogy a lemaradást fogja erősíteni, hiszen a tőke nemigen áramlik oda, ahol nehézkes az ügyintézés, ahol nincs döntéshozatali kompetencia.

Kistérségi forma Szóba került e tárgyban az is, hogy a többcélú kistérségek mennyiben tudják átvenni, betölteni a koordináló szerepkört. Sifter Rózsa beszámolt arról a tapasztalatról, miszerint, noha az elgondolás nem rossz, jó az a törekvés, hogy az ügyek intézése legyen minél közelebb az emberekhez, ehhez egyelőre hiányzik a szakmai, jogi, pénzügyi felkészültség, háttér. Hosszú évek kellenek ahhoz, hogy ez a gyakorlat kiforrja magát és elérje azt a célt, amit szánnak neki, magyarázta vendégünk, hozzátéve, érzékelhető, hogy a már működő kistérségek igénylik a szakmai támogatást, akár a megyei önkormányzat szakapparátusától is.

Nincs hova hátrálniHogyan érintik a megyét, benne a Zala Megyei Önkormányzatot, azon belül is az intézményhálózatot a kormányzati megszorítások, tudakolták a főjegyzőtől.

- Ahogy mondani szokták, keressük a megoldást - mosolygott Sifter Rózsa, hiszen nem szeretne pánikot kelteni. - De a számok riasztóak. A rendelkezésre álló információk szerint végeztünk egyfajta előzetes kalkulációt. Eddig arról van ismeretünk, hogy a gáz, az áram emelkedő díja és az áfaváltozások nagyságrendje milyen kihatással lesz. Ebből az derül ki, hogy csak ezek miatt 2007-ben mintegy 85 millió forintos többletkiadás keletkezik. Sajnos megszorításokra, illetve takarékos gazdálkodásra kell berendezkednünk. Tudjuk azonban, hogy a végső határon van intézményeink terhelhetősége, igazából nincs hova hátrálnunk.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!