2006.05.09. 08:35
Szelektált hulladékgyûjtés
Az Öko-Pannon Kht. szerint nem lehet elég korán kezdeni a szelektív gyűjtésre való felkészítést, ezért hulladékgazdálkodási szakértők bevonásával szelektív hulladékgyűjtési oktatóprogramot dolgoztak ki óvodások és általános iskolások számára.
A Környezetvédelmi Minisztérium támogatásával készülő mindennapi hulladékkezelés című sorozatunkban kiemelten a szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatos aktuális kérdésekkel foglalkozunk. Ezúttal az oktatás lehetőségeit mutatjuk be.
rnA hulladékgazdálkodási programok az ország egyre nagyobb területén teremtik meg a feltételeket a szelektív hulladékgyűjtéshez. Ám ahhoz, hogy ez hatékony legyen, szükség van arra, hogy a lakosság is partner legyen a környezet védelmét, az anyagok újrahasznosítását elősegítő módszer elterjedésében.
rnEbbe a programba kapcsolódott be a sárvári Szent László Katolikus Általános Iskola, ahol az iskolások különféle foglalkozások keretében ismerkedhetnek meg a szelektív hulladékgyűjtés jelentőségével. Ehhez az Öko-Pannon Kht. oktatási programot, valamint szemléltető eszközöket bo- csátott az intézmény rendelkezésére, tudtuk meg Némethné Jámbor Ildikótól, a 3. a osztály osztályfőnökétől. Az ehhez felhasznált vidám rajzokkal illusztrált füzetek és az erre a célra készített film játékos formában ismertetik a szelektív hulladékgyűjtés alapjait és a hulladékgazdálkodás folyamatait.
rnAz oktatási segédanyagok a két szorgos hangya, Öko Panna és Öko Palkó kalandjain keresztül mutatják be a szelektív hulladékgyűjtés alapszabályait és a különböző hulladékok újrahasznosításának gyakorlatát. A tapasztalatok szerint az oktatóprogramban részt vevő gyerekek sokkal fogékonyabbak lesznek a környezeti problémákra, megértik a szelektív hulladékgyűjtés lényegét, és felismerik jelentőségét. Elősegíti, hogy a szelektív hulladékgyűjtés már gyermekkorban reflexszé váljon, ami később tudatos magatartássá alakul át. Ezzel is hozzájárulnak ahhoz, hogy Sárváron fokozatosan növekedjen a szelektíven gyűjtött hulladék mennyisége, amelynek eredményeként csökken a környezet terhelése.
rnNémethné Jámbor Ildikó elmondta, hogy összefoglalót készítettek a megtartott órák tapasztalatairól. Ezt megküldték a szakemberekből álló értékelő bizottságnak. A testület városonként kiválasztott egy-egy osztályt, amelynek tanulói szakmai programokkal bővített osztálykiránduláson vehetnek részt.
rnAz előző tanévben a sárvári Szent László Katolikus Általános Iskola diákjai is a díjazottak között voltak. Ennek eredményeként elutazhattak Budapestre, ahol a kulturális és szabadidős programok mellett ellátogattak egy hulladékhasznosító üzembe is. A diákok azon túl, hogy megismerték a szelektív hulladékgyűjtés elméletét, a gyakorlatban is hasznosítják a megszerzett ismereteket. A szelektív hulladékgyűjtéshez az iskolán belül is megteremtették a feltételeket. A diákok ezen túlmenően otthon is öszszeszedik az elhasznált akkumulátorokat, elemeket, s viszik az iskolában elhelyezett gyűjtőhelyre.
rnTervezik, hogy továbbfejlesztik a rendszert, s összegyűjtik a kiürült festékpatronokat is. Azoknak az osztályoknak a tanulói, amelyek külön órákon nem foglalkoztak a szelektív hulladékgyűjtés alapjaival, különböző, ezzel kapcsolatos kiadványokat kapnak, amelyekből megismerhetik a legfontosabb tudnivalókat.