Hétvége

2011.02.13. 06:54

Mentik a négyhuszonnégyest (képgalériával)

Vasútmodellezők, vasutasok, civilek és iskolások összefogása révén újulhat meg Nagykanizsán Nurmi, Vitéz avagy Bivaly, kinek hogy tetszik. Nos, játékos kedvű olvasóink, lehet találgatni, miket vagy mit takarnak a nevek...

Horváth-Balogh Attila

De ha vetnek egy pillantást fényképeinkre, máris oszlik a homály: a magyar mozdonygyártás legjobban sikerült típusát, a legendás 424-est. A mozdonykirály egy példánya más vasúttörténeti emlékekkel együtt a dél-zalai város vasútállomása közelében, a Bécsi korzó parkjában áll. Utoljára egy évtizede újították fel, ezért aztán mára sok helyütt szétette a rozsda. Bőven ráfér hát a tatarozás , amire a tervek szerint március-áprilisban kerülhet sor. A gőzös a Budapest-Nagykanizsa közti Déli Vasútvonal megnyitása 150. jubileumának ünnepi rendezvényeire már újra régi fényében pompázhat.


De miért is annyira fontos a 424-es típus? A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakértője, Soltész József válasza:

- A nagykanizsai mozdony a 424-esek egyik késői példánya, 1956-ban gyártotta a Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak (MÁVAG). A MÁV leginkább bevált 424-es típusú univerzális gőzmozdonyából 1924 és 1958 között összesen 514 darab gurult ki a szerelőcsarnokból. Ebből 365 került a MÁV-hoz, a többi külföldre, Szovjetunióba, Jugoszláviába, Szlovákiába, sőt, Észak-Koreába is.

A típus közkedveltségét, sikerességét többek közt az adta, hogy 1600 lóerős maximális teljesítményével igazi igavonó volt.

- Ez voltaképpen a magyarországi gőzkorszak 1984-es végéig elegendő volt a szerelvények továbbításához - jelezte a szakember. - Olyan vonatot még nem állítottak össze, amit ne bírt volna elvontatni.

Mint kiderült, az új mozdonyoknak a vasutasok becenevet adtak. A Dunántúlon, így Nagykanizsán (ahol a mi 424-esünk szolgált 1982-ig) Paavo Nurmiról, a fáradhatatlan finn csodafutóról Nurminak, az Alföldön Bivalynak, a környező országokban pedig Vitéznek nevezték el, valószínűleg Vitéz Nagybányai Horthy Istvánról (a típus akkor készült nagy sorozatban, amikor ő állt a MÁV és a MÁVAG élén).


- 1982-ben múzeumunk lett a kanizsai 424-es tulajdonosa (a típusból országszerte 14 darabot őrzünk), ami a kis vasúttörténeti park legfrekventáltabb darabja lett - magyarázta Soltész József. - Ez nem véletlen, hiszen végig itt dolgozott. Nagykanizsa volt az első és utolsó állomáshelye, próbaútját pedig a Pest- Vác vonalon futotta.

A 29 éve Csipkerózsika-álmát alvó monstrum ma hajléktalanok pihenőhelye. Kazánjában priccs jelzi: az egykoron parázsló szenet ölelő kazán nyugalmat ad valakinek hideg éjszakákon.

Kanizsai vasútbarátok figyeltek fel az egykoron büszkén pöfögő gőzös magányára.

- Ők kerestek meg minket ötletükkel, majd a kaposvári vasútbarátok és a Cserháti Sándor Műszaki Szakképző Iskola és Kollégium diákjai-tanárai, továbbá helyi vasutas dolgozók is csatlakoztak hozzánk - tudtuk meg Balogh Istvántól, a Nagykanizsai Civil Kerekasztal Egyesület tiszteletbeli elnökétől, aki aktív korában maga is vasúti-műszaki ember volt. - Hamarosan elkezdődik az anyagszükséglet felmérése, azaz hogy mennyi lemez és festék kell, illetve egyáltalán, milyen munkálatok jönnek szóba - felvetődött például a mozdonytest homokfúvásos megtisztítása.

- A történet két szálon fut - jelezte Farkas Tünde, a mozdony szomszédságában, egészen pontosan azzal szemben működő Cserháti Sándor Műszaki Szakképző Iskola és Kollégium igazgatója. - Az egyik a felújítás, amiben gépészeti tanulóink és oktatóink tudnak segíteni. A másik maga a park rendbetétele, ehhez pályázati forrást remélünk, összesen 300 ezer forintot.


- A jubileum tényleg jó ürügy arra, hogy megszépítsük a mozdonyt és környezetét, illetve a többi vasúttörténeti jelentőségű eszközt. Azt valljuk, ezek szervesen hozzátartoznak Nagykanizsához, elég csak ha a Megy a gőzös Kanizsára közkedvelt dallamot említem - így Zsoldos Tamás, az iskola informatikusa, aki fiával, Ákossal együtt a civil kerekasztal kebelében működő, a mozdony rendbetételét kezdeményező Nagykanizsai Vasútbarátok és Vasútmodellezők Köre egyik alapítója. - Nagykanizsa a Déli Vasút legfontosabb csomópontja volt, a székesfehérvári állomás is csak utána épült meg. Azt gondoljuk, hogy városunk és a vonal jelentősége, illetve közlekedésben betöltött szerepe újra a régi lehet, ha Horvátország is csatlakozik az Európai Unióhoz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!