Hétvége

2017.03.24. 18:30

Filmajánló spoiler nélkül - A Némaság a lélek próbája

Martin Scorsese legutóbb a Wall Street farkasával bizonyította, hogy 70 fölött is energikus. Idén egy klasszikusabb, "öreguras" alkotással rukkolt elő. A Némaság egy igazi szerelemprojekt a részéről, ugyanis több mint 25 éve szerette volna elkészíteni.

Péter Zsombor

Vallásközpontú filmet rendezni mindig merész dolog, főleg ha a kereszténység a téma. Ez a zsáner eléggé behatárolt, általában csak szépen felmondott bibliai tanmesékkel találkozunk benne. Scorsese viszont az 1988-as Krisztus utolsó megkísértése után ismét megmutatta, mennyi potenciál rejlik abban, ha valaki kicsit merészebb és kiszélesíti a határokat. A történet a 17. századi Japánban játszódik, ahol akkoriban erőteljesen üldözték a kereszténységet. Két jezsuita pap, Rodrigues (Andrew Garfield) és Garupe atya (Adam Driver) mégis meglátogatja az országot, hogy megkeressék mentorukat, Ferreirát (Liam Neeson), aki a pletykák szerint megtagadta hitét.

A Némaság lelkileg és mentálisan is próbára teszi a nézőt, ettől válik fajsúlyos alkotássá. Adam Driver és Andrew Garfield a filmben

A politika és a vallás talán a legérzékenyebb téma, nem csak a filmművészetet tekintve. Mindkettő vitákat szül, ami ellenségeskedéshez vezet, így nehéz úgy hozzájuk nyúlni, hogy azzal egy-egy elvakult fanatikust ne haragítson magára az ember. Mindenki abban hisz, amiben akar, legyen az Isten, Buddha vagy akár saját maga. A gond ott kezdődik, amikor valakit a nézetei miatt aláznak meg. A Némaság többek közt erről is szól, itt a keresztényeket üldözik. Scorsese tudta, miként kell ezt a témát körbejárni. A cselekmény első fele leginkább Rodriguesék tanítására koncentrál. Ahogy ebben az elnyomással teli környezetben is kiállnak a hitük mellett a helyiek, szabályosan sokkolja más kultúrából származó hőseinket. Folyamatosan alkalmazkodnak, barátokat szereznek és otthont teremtenek maguknak, miközben bujdosniuk kell nézeteik miatt.

A Némaság egy hatalmas teszt, tele tudatos ellentmondásokkal, amik okán mi nézők is úgy érezzük, mintha próbára tennének minket. Ehhez nem kell feltétlenül vallásosnak lenni, Scorsese mesteri érzékkel éri el, hogy hatást gyakoroljon az emberre és a tetteknek súlya legyen. Ez olykor kíméletlen jelenetekhez vezet, de az erőszak, mint eszköz egyfajta szükséges rossz, a másik véglet, ami szemlélteti a kor szélsőségességét. A másik szerepe, hogy kérdéseket tegyen fel, Rodriguesnek és nekünk egyaránt. Mi a helyes döntés? Megtagadni a hited, de egyúttal életeket menteni, vagy büszkén szembenézni a végzettel, remélve, hogy a paradicsom vár? A válasz a zárást tekintve egyértelmű lehet, de a megoldás közel sem ilyen kristálytiszta, ettől válik fajsúlyossá és egyfajta intellektuális próbatétellé az élmény.

A Némaság a maga bő 160 percével igazi monumentális darab, ami hosszabb a kelleténél, mégis így éreztem teljesnek. Nem ez lesz a kedvenc Scorsese-filmem, igencsak embert próbáló alkotásról van szó, de a mester újfent bebizonyította, miért ő a ma élő legnagyobb rendező. Tele van remek szimbólumokkal, az egész történet egyfajta reflektálás Jézus életére, s maga a cím is többféleképp értelmezhető. A csodás fényképezés, a kiváló színészek és a bátor téma gondoskodik róla, hogy ne felejtsük el egyhamar, amit láttunk. Nem csak vallásosoknak.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!