Hétvége

2017.01.27. 15:42

A baleset sem mindig véres - az elmúlt év egerszegi sajtófotói a színházban

Fenséges szarvasbika feszít a poszteren, előtte szelfiző anyuka. A képen úgy fest majd, mintha az erdőben futottak volna össze, holott a vadpörkölt fesztivál Dísz téri forgataga volt a helyszín.

Magyar Hajnalka

A jelenetet „leleplező”, a környezetet is megmutató felvétel viszont egy remek riportfotó, ami a VII. Zalaegerszegi Sajtófotó-kiállítás kollekciójában bukkan a szemünk elé a Hevesi Sándor Színházban.

Katona Tibor és Pezzetta Umberto fotóriporter a Zalai Hírlap színeiben, míg Seres Péter a megyeszékhely hivatalos fotográfusaként szövetkezik immár hetedik éve, hogy januáronként elénk tegye az előző év képes krónikáját. Persze kicsit másként, mint ahogy e hasábokon, vagy a város honlapján korábban az már megmutatkozott.

Orbán Ádám: Iker piknik (a kiállításhoz kapcsolódó fotópályázat egyik díjazottja)

A felhozatalban idén több a nagyméretű fotó, a kiállítók úgy döntöttek, kevesebb kép „közelebb hozva” tán ütősebb hatást vált ki. A válogatással hosszan bíbelődtek, nyilván sok az édes gyermek. Most arra kértük őket, méltassanak néhány „kedves rokont”.

- Egyik kedvenc képem a 24 órás Dóczy Éva úszógála fő szervezőjét, Pataki Jánost örökítette meg, amint épp kifelé tart a medencéből, ahova a program végén vetette magát, ruhástul - halljuk Seres Pétertől. - A kép címe, Egy napig vízben. Persze nem ő ázott ilyen hosszan, a cím a rendezvényre utal, de talán jó példa arra, hogy a képaláírás miként tágíthatja a vizuális tartalom üzenetét.

Seres Péter: Egy napig vízben (Pataki János a 24 órás úszógálán)

Kompozíciós szempontból fontosnak tartom az egyik, veteránautó-felvonuláson készült képemet is. Olyan szituációt sikerült elkapnom, amikor egy Wolseley oldalsó és belső tükrében is felvillan egy fiát ölelő apuka, aki csak így, „visszapillantásként” jelenik meg a Múltidézés című fotón. Harmadikként a Farkas Ferenc Fiatalok című szobrának avatásán készült felvételt emelném ki, amin az ünnepségen megjelent gyerekek ismerkednek testközelből a szoborral. Megragadott, hogy milyen lelkesedéssel gyűlnek köré, simogatják, szinte részeivé lesznek a fiút és lányt ábrázoló utcaszobornak. Látszik, hogy egymásra talált közönség és mű, hogy közük van egymáshoz, róluk szól...

A recenzens számára emlékezetes még a Fogas megoldás című, a ZTE Aréna lelátójának támfalait megragadó felvétel, ami fegyelmezett, geometrikus ritmusával akár kortárs képzőművészeti alkotásnak is beillene.

Pezzetta Umberto legnagyobb figyelmet keltő képe Szabolcs Péter szobrászművészt ábrázolja, művei körében. A képet a Zalai Hírlap társasági magazinja, a Prémium számára fotografálta.

- Mivel képes magazinba, s nem napilapba készült a felvétel, egy kicsit nagyobb szabadságot engedhettem meg magamnak - idézi fel a tavaly tavaszi munkát. - Előre elterveztem, megálmodtam ezt a beállítást, ami a csatári műterem verandáján készült. Számomra az a legfőbb érdekessége, hogy a művészek, ha tudatosan, ha nem, de a személyiségükön túl saját magukat is megjelenítik az alkotásaikban. Én legalábbis a szobrász arcvonásait véltem felfedezni a mellette látható szoborportrékban.

Pezzetta Umberto: Szabolcs Péter (a portré a szobrászművész csatári műtermének verandáján készült)

A sajtófotós munkájának megkerülhetetlen részét adják a balesetek, szerencsétlenségek. Ezek ábrázolásához is kínálkozik azonban többféle megközelítési mód. Példa rá a Biztonságban című kép, ami tavaly novemberben született egy esős délutánon, a 76-os főút Zalaegerszegre bevezető szakaszán.

- Jellemző az akkori útviszonyokra, hogy egy másik balesethez mentem ki, ami az arborétummal szemben történt, s ott hallottam, hogy nem messze még egy autó árokba fordult - meséli Umberto. - Egy ilyen történésnél cél lehet a karambol korrekt dokumentálása, vagy éppen a dráma megragadása, de közelíthetünk más szemszögből is. Odaérve a balesethez láttam, hogy az összetört autó kerekekkel felfelé fekszik az árokban. Igazából mégsem ez kapott hangsúlyt a képemen. Hanem egy túloldali „csendélet”, ami az autóból kipakolt poggyászokból állt, egy kiskutya őrizete alatt. A sérülteket már elvitték, az utasok távolabb várakoztak, a család kedvence pedig hűségesen vigyázta a pakkot, mintha maga is egy letett csomag volna. Megindító látvány volt, úgy hatott rám, mint egy melankolikus elégia.

Pezzetta Umberto: Biztonságban (baleset a 76-os főúton)

Katona Tibor gyakorta dolgozik ünnepségeken, megemlékezéseken, ám nem csak a protokoll megörökítésére figyel. Ékes példa erre az aradi vértanúk előtt tisztelgő emléknapon készült fotó, amelyen az elmosódó háttérből egy hagyományőrző honvéd sziluettjét emelte ki. Ugyancsak figyelemre méltó felvételt készített az ’56-os megemlékezésen, ahol a színvonalas műsorban szereplő fiatalok arcképét a lyukas zászló által keretezve ragadta meg.

Egyik kedvenc területe a kosárlabda, s kollégánk a küzdőtéren kívül is talál izgalmas fotótémát.

- Októberben, televíziós közvetítés miatt az egyik mérkőzést vasárnap délben játszotta a ZTE kosárcsapata - idéz fel egy rendhagyó meccset. - A szurkolók nem lelkesedtek az ötletért, és ennek táblák felmutatásával hangot is adtak. Sőt, akadtak, akik magukkal hozták a vasárnapi ebédet, s látványosan a nézőtéren fogyasztották el a rántott csirkecombokat.

Az erről készült felvétel - nem nélkülözve némi iróniát - a Családbarát mérkőzés címet kapta. A csapat sajnos vesztett, de az eredmény nem ezen múlott...

Katona Tibor: Családbarát mérkőzés (ZTE - Alba kosárlabda meccs, vasárnap délben)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!