Hétvége

2008.06.28. 02:29

Strandolás, napi limittel

Drága-e a Balaton? A tóparti strandolást egyesek nagyon költségesnek tartják, míg mások úgy vélik: amellett, hogy a színvonal semmivel nem rosszabb, az Adriánál kevesebbe kerül.

Sámel József

Olcsó - ez a jelző sem használatos már manapság, ha nyaralásról esik szó...

A nyár azonban nem telhet el fürdőzés nélkül, ha a felnőttek esetleg ki is hagynák a programból a lubickolást, a gyermekek úgyis kierőszakolják a strandolást. Ahogy az azzal járó kötelező ételeket-italokat, édességeket is.

- A strandolás már rég nem úgy működik, hogy megveszünk mindent, ami szem-szájnak ingere. Ha így tennénk, egy vagyon nem lenne elegendő, nemcsak erre a pár napra, de még mára sem - mosolyodott el a kalocsai Kállai Mihályné, aki öt és hét éves gyermekével és férjével a keszthelyi Városi strandon múlatta évi rendes szabadságát. - Szeretnénk mindent megadni a kicsiknek, de a napi limitet meg kell határozni. A parkolás, a belépők már majdnem egy ötezrest felemésztenek, s bizony a kaja és az ital sem olcsó. Ha egy kicsit spórolni akarunk, hozunk magunkkal, de az ezért mégsem ugyanaz, mint a boltban.

Számoljunk csak! A parkolás egész napra 1100 forintba kerül, a hátsó részen ingyenes, a belépő nem helybéli felnőtteknek 800 (a keszthelyieknek a szezonra összesen háromezerbe kerül a bérlet), gyermekeknek 600 forint. Ezért a pénzért a vendégek fürödhetnek a Balatonban. S a teljesség kedvéért tegyük hozzá, az idei évtől a strandon ingyen kapnak nyugágyat, s fizetés nélkül használhatják a csúszdát.

- Ezek a döntések jók voltak. Lehet egy kicsit spórolni, meg a strand népszerűsége is növekszik - ezt már a keszthelyi Molnárné Szita Laura mondta, hozzátéve:- Lehet, hogy a belépők más balatoni strandokon esetleg kevesebbe kerülnek, az étel-ital árak azonban szinte megegyeznek. Tisztában vagyok az árakkal, magam is a vendéglátásban dolgozom.

Nézzük csak, mi mennyibe kerül! Sima lángost 270-290 forintért már lehet kapni, a sajtos-tejfölös változat 450-460-at kóstál. 120-300 a palacsinta, 350-370 a sült kolbász tíz dekája, ugyanennyi a hal. A hot-dog 420-450, a halászlé 980, a húsleves 390, a gulyás 790, a rántott szelet 1250, a lecsós 1300. A fagyi gombócáért 120 forintot kell leperkálni. Mindezt persze le is kell öblíteni, a fél literes üdítő 400, az ugyanekkora ásványvíz 300, a csapolt sör 300-400 forint.

- Hosszú évekig nem változtattunk az árainkon, az idén körülbelül tíz százalékot emeltünk. Nem tehettünk mást, oly mértékben nőtt az étolaj, a liszt, s persze az energia ára is - árulta el Lőrincz Róbert, az egyik büfé tulajdonosa. - Tulajdonképpen azok a kaják drágultak, melyek olajban sülnek. A frissensültek ennek ellenére továbbra is népszerűek, megy a kolbász, a lángos, a hal, a pörkölt, a halászlé, a gulyás, a pizza. Érdekesség: a töltött paprika kiment a divatból, azt leginkább csak a németek ették. A német vendég azonban kevés, a magyarok vásárolnak, ha van pénzük. Nem nagyon látom, hogy sokan hűtőtáskával járnának a strandra.

Persze erre is van példa, a keszthelyi Sallai Mihály és édesanyja Sallai Elekné például hazaival érkezett fürdőzni. Ebédidőben gyorsan előkerült a lecsós túrós csusza.

- Drágaság van, ha otthonról hozzuk a kaját, messze nem kerül olyan sokba, mintha itt vennénk meg - így a férfi, aki a nagyfröccstől a pizzáig szinte mindenről tudta, a strandon mi mennyibe kerül.

- Így igaz, hozunk otthonról amit lehet, a fagyit így is, úgy is itt kell megvenni - tette hozzá egy hölgy a szomszédos nyugágyról. - Ezeket az árakat a külföldiek pénztárcájához szabták. Csak ők meg kevesen vannak, s akik jönnek, naponta bevásárolnak a hipermarketekben.

Láng Géza és felesége nem vásárolt be semmilyen boltban, éppen a megkívánt sajtos-tejfölös lángost fogyasztották ebédre, amikor szóba elegyedtünk.

- Ez a reggeli és az ebéd - árulta el a budapesti család feje, hozzáfűzve: estig kihúzzák, aztán elmennek vacsorázni. - Ezt úgy tehetjük meg, hogy az étkezési jegyeket a nyaralásra tartogattuk, ahogy az üdülési csekket is. No meg spóroltunk, így a strandon tulajdonképpen már nem számítanak a 20-50 forintos különbségek. Amit megkívánunk, azt megvesszük. A szállással amúgy sokat spórolunk, Hévízen van évi egy hét üdülési jogunk. Kirándulunk a közeli fürdőkbe is, azt tapasztaltuk, hogy az ételek és italok ott sem olcsóbbak.

- Egy négytagú család nyugodtan számolhat napi hat-hétezer forintot egy napra, s akkor még nem is nyaraltak nagylábon - számolgatott Molnárné Szita Laura. - A balatoni strandolás - mindent összevetve - régebben is drága volt, most is az.

Igaz ez Varga Péter és Jakab Veronika szerint is. A fiatal pár Szentgotthárdról érkezett Keszthelyre.

- Utazunk 140 kilométert, a benzinköltséggel, parkolással, belépővel, fogyasztással/egy nap elmegy 10-12 ezer forint - így Péter. - Kaját általában nem szoktunk hozni, megvesszük, ahogy az ásványvizet és kávét is. Van összehasonlítási alapunk: a lakóhelyünk szomszédságában, Ausztriában sok a kis fürdő, melyek belépői nem olcsók, sőt, legtöbbször drágábbak, mint nálunk, ám az áraikba általában belekalkulálnak valamilyen menüt. A Balatonnál össze lehet számolni, hogy a többnapos nyaralás mennyibe kerül. Ha időnk lesz, ezért a pénzért már elmegyünk az Adriára.

- De a Balatonhoz sem leszünk hűtlenek soha, hiszen ez a tó a miénk, magyaroké, ha tehetjük, egy-egy napra jövünk - tette hozzá Veronika.

Lőrincz Róbert örül a magyar vendégeknek, hiszen ők azok, akik néhány éve megmentették a balatoni turizmust, s a számuk azóta is növekszik.

- Ők a legjobb vendégek, tudtuk ezt mindig. Sokan közülük rájöttek, hogy a tengerpart igenis drága, s nem kell feltétlenül odautazniuk, hogy jó színvonalon nyaralhassanak. Megtehetik ezt itthon, a Balatonnál is, ugyanannyi pénzért, vagy olcsóbban is.