2017.11.20. 11:05
Tajvan fővárosába repült a Griff – Konferenciát tartottak a babaszínház erényeiről
Légvonalban több mint 9 ezer kilométerre repítette el babaszínházi előadásait a Griff, Tajvan fővárosában, Tajpejben népszerűsítették ugyanis a legkisebbeknek szóló előadásokat.
A babaszínház nyelve univerzális, a tajvani gyerekek és szüleik ugyanúgy reagáltak, mint a világ bármely közönsége Fotó: Griff Bábszínház
A 3-4 éves kor alatti gyerekeket, csecsemőket megszólító Aprók Színháza sorozat 2016-tól része a Griff kínálatának. E kezdeményezés követeként utazhatott nemrégiben a társulat több tagja Kelet-Ázsiába, hogy az ottani szakemberek számára is bemutassa a babaszínház értékeit. Mindehhez egy, az egerszegi bábszínház vendégszereplése köré szervezett konferencia kínált keretet, amelyen a kínai nyelvterület színházi szakemberei vettek részt, pedagógusokkal és szülőkkel kiegészülve.
- Sikeres volt a küldetésünk, ami egyben komoly szakmai elismerést is jelent bábszínházunknak – értékelte az utat Szűcs István, a teátrum igazgatója, aki a konferencián a honi gyermekszínházakról tartott átfogó előadást. – Kezdetben éreztünk egy kis kétkedő tartózkodást a hallgatóság részéről, ennek azonban csak az lehetett az oka, hogy azon a tájon elég erős elvárás a színházzal szenben a közvetlen oktató, nevelő tartalom. Nem igazán volt tapasztalatuk arról, milyen élményt képes nyújtani egy történet és szöveg nélküli, pusztán az érzékelésre, az érzékszervekre ható produkció a legkisebbeknek.
Ennek részleteibe Bartal Kiss Rita, a Griff művészeti vezetője avatta be a nemzetközi konferencia közönségét.
- Az elméleti előadások mellett workshopokat is tartottunk, még a dunántúli ugrós tánc néhány lépését is megtanulták a lelkes résztvevők – elevenítette fel Bartal Kiss Rita, aki elkötelezett híve a babaszínházi mozgalomnak. – A szakmai együttlét leginkább meggyőző fejezete persze maga a színházi élmény volt. Két előadást vittünk, a Pötty és a Piroskaland címűt egyaránt 3-3 alkalommal mutattuk be. Nagyon jó érzés volt látni, hogy a tajvani gyerekek és szülők pont ugyanúgy reagáltak, mint a világ bármely más közönsége. Nevettek, lelkesedtek, élvezték a produkciót.
A babaszínház nyelve ugyanis univerzális. A fények, színek, hangok, formák s egyéb érzetek iránt minden apró gyerek fogékony, cseperedjen bármelyik kontinensen. Sőt, ezek a korai élmények segíthetik a kreativitás kibontakozását, a személyiség formálódását, a világra való rácsodálkozást. Szakemberek vallják, aki értő módon „nyúl bele” az első három évbe, hegyeket mozgat meg. Ezen felismerés mentén indult el Norvégiából a kezdeményezés, s öltött formát pszichológusok, pedagógusok, művészek együttműködése nyomán a babaszínház metodikája.
A honi gyermekszínházi palettán már évtizedes múltja van mindennek, a Griffben Bartal Kiss Rita hintette el a magvakat. Most pedig már a Csendes-óceán egy szigetén is az egerszegi társulat mutathatott mindebből mintát.
Az utazással együtt 11 napot töltöttek Tajpejben, s ez idő alatt az ottani bábszínházzal is módjuk volt barátságot kötni. Meglátogatták műhelyüket, továbbá az ázsiai bábmúzeumot ugyancsak. Kirándultak teaültetvényre, ismerkedtek a térség kézműves hagyományaival és gasztronómiájával, megcsodálták templomaikat, turistalátványosságaikat, köztük a több mint fél kilométer magas, 101 emeletes toronyházat és az éjszakai piacot is.