2025.05.17. 14:00
Az eltűnt világ visszanéz – mulandóság dobozai (galéria, videó)
Szobabelsők, tantermek, bérházudvarok elevenednek meg a dobozok belsejében: ezek a miniatűr enteriőrök nem konkrét múltat rekonstruálnak, hanem kollektív emlékek és érzések lenyomatai. A Füstös íz című tárlat művei a 20. század közepének tárgyi kultúrájából építkeznek, de ezek az áldokumentarista jelenetek nem valóságos terek – inkább emlékeink színhelyei, amelyeket sosem jártunk be, mégis ismerősnek érzünk.

A mulandóság dobozai – megnyílt Pátyerkó László „Füstös íz” című tárlata Zalaszentgróton
Fotó: Mészáros Annarózsa
A mulandóság kis szentélyei: 2025. május 16-án nyílt meg Pátyerkó László Füstös íz című dioráma tárlata a zalaszentgróti Dóka Éva Pincészetben. A kiállítás egy hónapig látogatható és olyan világba nyújt betekintést, amely egyszerre fiktív és ismerősen valóságos.

Fotó: Mészáros Annarózsa
„Az idő telik – és közben szétszed mindent” – Füstös íz
A megnyitón Dóra Áron népzenész-tanár és mesemondó szellemes és filozofikus beszédben reflektált a kiállítás lényegére – különösen az idő és az enyészet viszonyára.
– Laci megkért, hogy mondjak néhány szót, mert állítólag én vagyok az egyetlen ismerőse, aki nem jön zavarba, ha öt embernél többen néznek rám – kezdte derűs öniróniával. Aztán mélyebbre ásott: az idő nem csupán kísérője, hanem aktív okozója az elmúlásnak. – A dolgok, akár az emberek, egyre pocsékabbak, használhatatlanabbak lesznek, mígnem a szemétdombra vagy egy sírgödörbe kerülnek.

Fotó: Mészáros Annarózsa
Dóra Áron szerint Pátyerkó László művei nem az időt ábrázolják – azt lehetetlen –, hanem annak következményét: az elmúlást. A rozsdás mosdók, elhagyott csikkek, gyűrött ágytakarók nemcsak tárgyak, hanem időlenyomatok is. – A regionális enyészetnek is megvan a saját karaktere: máshogy rozsdásodik a bonyhádi zománcfazék, mint egy texasi sörösdoboz.
A diorámák tehát vizuális esszék az elmúlásról – és azokról, akiknek a jelenléte ugyan nincs a képeken, de minden zugban ott lappang.
Helyszín egy barátságból
A kiállítás története nem kurátori pályázattal, hanem egy baráti beszélgetéssel kezdődött. – Egy Bazsin élő ismerősünk, Söjtöri Andor ismeri a pincészetet. Ő ajánlotta, hogy jó lenne ide egy tárlat. Megkérdezte, volna-e kedvem – lett – mesélte Pátyerkó László.
A mostani anyag részben már szerepelt a keszthelyi Kályhák Házában, de Zalaszentgróton húsz művet állítottak ki – köztük régieket és újakat is. A dobozok különféle méretűek, de egy közös bennük: iszonyatosan időigényesek.
– A képeslap méretűek két-három hét alatt elkészülnek, de egy nagyobb darab, mondjuk 60x30 centis, akár három hónapig is tarthat. Ha folyamatosan tudnék vele foglalkozni. De nyáron jön a kaszálás, az építkezés, akkor inkább fél év.

Fotó: Mészáros Annarózsa
„Valahogy így éltem, valahogy így éreztem”
A témaválasztás nem tudatos koncepcióból fakad – inkább ösztönös lecsapódása az átélt kultúrának. – Történelem szakon végeztem, könyvtárban dolgoztam. Nagyon hatott rám Cseh Tamás világa, talán még inkább Csengey Dénes hangja. Utólag visszanézve látom, mennyire meghatározó volt ez az irány.
A képekhez sokszor konkrét dalok társulnak. Nem mindig szándékosan, de sokszor a zene inspirálja az apró részleteket. – Igen, szoktam zenét hallgatni munka közben. Főleg amikor már csak ismétlődő mozdulatok vannak, mint a miniatűr könyvek gyártása. Olyankor jól jön valami értelmes tartalom a háttérbe.

Fotó: Mészáros Annarózsa
Papírból világegyetem – a sörösdoboz Paganinijétől
A diorámák anyaga változatos, de a legtöbb papírból készül. – Mondhatnám, hogy a sörösdoboz Paganinije vagyok – nevetett László. – Abból tényleg bármit meg tudok csinálni. De könyvet például nem érdemes sörösdobozból, ahhoz papír kell.
A dobozok nemcsak emlékrekonstrukciók, hanem kísérletek a történetmesélésre is. Olyan szobácskák, amelyeket a néző népesít be, saját emlékeivel. Ahogy a művész fogalmaz: – A képeken sosincs senki. Ezért bárki lehet az, aki épp kilépett a jelenetből.

Fotó: Mészáros Annarózsa
Kilépni a dobozból – új utak felé
A jelen kiállítás egyik új darabja már a jövő felé mutat. – Az Ararát című doboz egy csónakot ábrázol. Most egy ideig ezen a vonalon szeretnék továbbmenni – kilépni a dobozból, kicsit szabadabban mozogni a térben.
Ez nem előzmény nélküli: korábban is voltak próbálkozásai térbeli installációkkal, de most tudatosabban fordul efelé.

Fotó: Mészáros Annarózsa
Pátyerkó László diorámái tehát nemcsak a múlttal foglalkoznak, hanem a jelen és a jövő határán is keresik a helyüket. Vagy ahogy Dóra Áron mondta ajánlójában: – Egy cipősdoboznál alig nagyobb kápolnát épít – az elmúlásnak.
Füstös íz - Pátyerkó László kiállítása a Dóka Éva Pincészetben
Fotók: Mészáros Annarózsa