2025.01.11. 12:30
Elfeledett alkotók a Balatonról
Garai István (1915–2008) nevét talán már csak az irodalomtörténészek ismerik, balatoni vonatkozású verseiről nem is igazán tud a nagyközönség. Tamás István szintén egy elfeledett alkotó, akinek életműve ugyancsak kötődik a Balatonhoz.
Garai István 1992-ben. Múzsája volt a Balaton
Forrás: Wikipedia
Garai István (1915–2008) egyedülálló életművet és igen sajátos hangú költeményeket hagyott az utókorra. Sorsa tipikusan 20. századi magyar sors, abból is a nehezebb változat. A felvidéki származású író tanári diplomájának megszerzése után Békéscsabán megjelent Mesekirály (1948) című kötete miatt két év börtönt kapott. Szabadulását követően több évnyi hányattatás után Siófokon élt, de dolgozott kétkezi munkásként, ládaszögelőként, éjjeliőrként, konyhásként is. A szocializmus idején, ha bűneit nem is bocsátották meg, de újból értelmiségiként tevékenykedhetett, 1964 és 1977 között a siófoki gimnázium magyar- és latintanára volt. Egyike volt az utolsó latin nyelvű verselőknek. A Balaton múzsaként hatott rá, itt született Pannónia ékkövéből (1970) című kötete. Számos lapban publikált, műfordítói tevékenységéért Petrarca-díjat kapott. 1984-ben visszaköltözött családjával Budapestre, de balatoni vonatkozású költeményei a tavi tájköltészet értékes vonulatai, érdemes elolvasni azokat.
A Balaton Tamás Istvánt is megihlette
Garai Istvánnal szemben, Badacsonytomajon, a túlparton is élt egy alkotó, akiről szintén már nem igazán szólnak: Tamás István (1932–1998) – Udvardi Erzsébet neves festőművész férje – író, újságíróról van szó. Újságíróként a Magyar Nemzet és a Népszabadság cikkeinek szerzője, de novellái országos irodalmi lapokban is megjelentek. Vízparton az ember könnyebben felejt – beszédes – című kötete Eötvös Károly Balatoni utazásának 20. századi párja: memoárszerű bejegyzések, naplójegyzetek, benyomások az 1980-as évek balatoni világáról. Nyaralókról, az évközbeni kihalt tóról, barátokról, társadalmi jelenségekről.
A 80-as évek balatoni világa
„A tóvidék már kiürült. Elröpültek a Mercedesek, Ladák, Fordok, Audik és a félelmetes gyorsaságú Honda-motorok, amelyeknek a nyergében, vagy inkább pilótaszékében skandináv és nyugatnémet fiatalok ültek, robogván Uppsalából Várnába, Kölnből Konstancába, Stuttgartból Dubrovnikba. Meg mit tudom én még, honnan hová. A szürke délutánban egyetlen bárka lengett a tó közepén, mint impresszionista képen bizonytalan folt. Találgattuk, mert messze volt, hogy halászhajó-e vagy nagyobb magánladik, amelynek a tulajdonosa, nyilván helybeli lakos, végre megpihenhet. Talán éppen a révfülöpi tanár, aki tegnap este mondta el, hogy noha kilenc fekhelyük és mintegy huszonöt vánkosuk van, fél nyáron már úgy aludt, hogy a feje alatt a Révai Kis Lexikon vastag kötete volt. Mert a családját, a jó Isten, végtelen kegyelmességében, felmenő és oldalágon nagy-nagy teremtőképességgel, hogy ne mondjuk a durva szót: szaporasággal áldotta meg. Tűnődtünk még a fölött is, hogy mi történhetett ezekben a napokban a világon” – írja Tamás István. Leírásai Udvardi Erzsébet légies képeihez hasonlatosak: látni véljük a tavat, a szereplőket, a lebegő vitorlást, de leginkább a tó színeit, fényeit, alakzatait. Tamás István írásai pontos kiegészítői felesége, a kiváló festő alkotásainak.
Az elfeledett alkotók életművét érdemes fellapozni
A híres nagy alkotók mellett, kiknek életműve egyértelműen kötődik a nagy tóhoz, érdemes Garai István és Tamás István írásait is kézbe venni, a Balaton sokoldalú ábrázolásmódjának részét képviselik élvezetes lírai és prózai alkotásaik. Hosszú, téli estéken tartalmas kikapcsolódást nyújthat felfedezésük!
dr. Kovács Emőke