2023.02.09. 06:50
A Kőműves Kelemen rockballadát pénteken este mutatja be a Hevesi Sándor Színház
A Kőműves Kelemen című népballada alaptörténetét nemcsak a magyarlakta területeken, de Európa szinte teljes keleti és déli vidékeinek népei mondják, éneklik valamilyen formában. A Sarkadi Imre-drámatöredékre épülő Szörényi Levente-Bródy János szerzőpáros rockballadája megérkezett a Hevesi Sándor Színházba, az előadást Tompagábor Kornél rendezi, premierjét február 10-én, pénteken este tartják.
Annát, Kőműves Kelemen feleségét (Dura Veronika) áldozzák fel az építők, hogy álljon végre Déva vára
Fotós: Pezzetta Umberto / Zalai Hírlap
Sarkadi Imre (1921-1961) életműve eleve a társadalom állandó erkölcsi dilemmáira reagál, ahogy a Kőműves Kelemen ballada fő kérdése is az, milyen cél szentesít milyen eszközt. Évszázados hiedelem dacolhat a realitásokkal, az alkotásba vetett hit ütközhet-e az elvégzett feladataért várt ellenérték racionalitásával, meddig lehet elmenni az áldozathozatalban?
A kőművesek által épített Déva vára állandóan leomlik, a megoldás súlyos emberáldozat. Sarkadi kérdései valójában innen kezdődnek: a gyilkosság eltussolható-e magasabb cél teljesülése esetén, ér-e valamit az így elért cél.
A darab előadását számos társulat, rendező tartotta fontosnak. Az Ivánka Csaba átiratát használó, Márton László által rendezett rockballada születése előtt a zalaegerszegi színházat alapító Ruszt József, majd a szegedi Egyetemi Színpadon Paál István, de Valló Péter és Alföldi Róbert is megrendezte.
– Annak idején a nyolcvanas években láttam az előadást a Pesti Színházban, nagyon megmaradt, így örültem, amikor dr. Besenczi Árpád felkért a rendezésre – mondta a kedd esti próba előtti beszélgetés során Tompagábor Kornél. – Érdekes számomra, főleg ebben az életkorban, amiben az ember az áldozatvállalást akár magánemberként, akár művészként már többször átélte. Rengeteg réteg mutatkozik egymás alatt, amiket érdemes felfejteni, hogy a végére jussunk. Érdekes ív a vándor, az egyetlen nő és a mesteremberek kapcsolata, ezt képben is igyekeztünk megfogalmazni. A költészete is izgalmas a darabszövetnek, a rock pedig Salamon Attila révén érzékletesen jelenik meg, sőt a végén még Arany János is felidéződik.
A rendező elmesélte, a színészképzésben általában az Arany-ballada a belépő, ő maga középiskolásként mindegyiket szerette, épp a homályban hagyott részletek kibonthatósága miatt.
Bródy János dalszövegei örökre illeszkednek, hatnak, csak egy kis részlet ízelítőül: „Ha nem hiszed, hogy érdemes/ Miért indultál el/ Ha nem hiszed, hogy sikerül/ Miért nem adtad fel... / ha nem hiszed, hogy sikerül/ Magad vagy ellened...”
„Magasra vágytál, most magasra felhúznak...” „Nektek volt olyan fontos ez az átkozott vár...” „Szép szó, hogy áldozat, ahelyett, hogy gyilkosság...”
„De szabad-e ölni, embert ölni/ Gyilkolni, hogy álljon a vár?/ Ér-e annyit, bármilyen bűn/ Hogy ember halál legyen az ár”.
„Bort iszom én nem vizet/ mert a gazda megfizet...”
Szörényi Levente zenéje a magyar népi zenei hagyományok talaján áll, erőteljessége, dinamizmusa hasonló keménységű táncbetéteket igényel.
– A Zalai Táncegyüttes vezetője, Kósa Ruben a koreográfus, ez a negyedik közös munkánk.
– Járt már Déva várában?
– A várban még nem, de amikor Marosvásárhelyen egy fesztiválon több éven keresztül dolgoztam, gyakran elmentem alatta. Kacifántosan kanyarodik az út előtte. Máriás Zsolttal, a színház zenei vezetőjével tervezzük is, hogy végre elmegyünk, felmegyünk. Egyébként a vár képe is megjelenik a díszletben. Aki a baloldali szekrénybe belenéz, látja.
– Mivel Ön a díszlet tervezője, gondolom, azon keresztül is számíthatunk néhány szimbolikus üzenetre...
– Mindig képeken jár az eszem, főleg most. A ballada műfaja igényli, a szöveg erős képekkel dolgozik, lehet, hogy némelyik majd utógyújtással hat.
– A Hevesi társulata 12 kőműves „kiállítására” most lett alkalmas?
– Igen, de vendégünk is van Szentgyörgyi Dániel személyében, akivel a Kvártélyházban A Pál utcai fiúkban már dolgoztunk együtt.
„Férfitörténet. Alkotóvágy. Önzés. Megalkuvás. Feladat. Szerelem. Szerelemféltés. Férfiasság. Nőiség. Maszkulin idiotizmus. Krisztusi sztori? Kelemen és az apostolai? Megalkuvó pénzéhség vagy hősi opportunizmus? Áldozatlét, feláldozhatólét?” Ekképp töpreng a darab színlapján a rendező.
Pénteken estétől együtt kereshetjük a válaszokat.
Az előadás alkotógárdája
A Kőműves Kelemen című rockballada (Sarkadi Imre - Ivánka Csaba- Szörényi Levente - Bródy János) szereplői a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház társulatának 2023-as előadásában:
Kőműves Kelemen - Bot Gábor, Vándor - Besenczi Árpád (Jászai Mari-díjas), Anna - Dura Veronika, Boldizsár - Urházy Gábor László, Máté - Ticz András, Izsák - D.Varga Ádám, Benedek - Kovács Martin, Márton - Szentgyörgyi Dániel e.h., Ambrus - H. Horváth Gyula, Karuj - Cseh Richárd, Mihály - Helvaci Ersan David, György - Bolla Dávid, Sebő - Nárai Dominik / Táncos Kristóf, Gyula - Mrakovics Norbert, Radó - Fritz Attila.
Hírnökök: Salamon Attila és a gyerekek. A díszlet Tompagábor Kornél munkája, a jelmezeket Szőke Julianna készítette, koreográfus: Kósa Ruben, a Zalai Táncegyüttes vezetője, zenei vezető: Máriás Zsolt, a világításért Gibárti Tibor felel, asszisztens Mikita Zsuzsanna Lilla, rendező: Tompagábor Kornél.