mozi

2020.11.29. 12:00

Hulla, hó, teli zsák – Fatman filmkritika

Mel Gibson megosztó személyiség, de tény, hogy Holly­wood szegényebb lenne nélküle.

Péter Zsombor

Mel Gibson Mikulásként sem ismer tréfát, megkérdőjelezhetetlenül menő Télapó

Fotó: jelenet a filmből

Mióta visszatért, rendezőként Oscar közelbe került, színészként pedig jobbára akciófilmekben keménykedik, melyek közt akadnak igen erős darabok. A Fatman is egy ilyen alkotás.

A Mikulás létezik, Kanadában él és Chrisnek (Mel Gibson) hívják. Sokszor gondolkodik azon, hogy feladja munkáját, mert az emberek elveszik az ünnepi hangulatát. Az sem segít a helyzeten, hogy egy elkényeztetett, dúsgazdag kölyök, miután szenet kap karácsonyra, felkeres egy bérgyilkost, hogy intézze el az öreget.

Mel Gibson Mikulásként sem ismer tréfát, megkérdőjelezhetetlenül menő Télapó
Fotó: jelenet a filmből

Mire lehet számítani egy ilyen történettől? Látatlanban két lehetőséggel számoltam. Vagy egy teljesen félresikerült katyvaszt fogok látni, aminek az égvilágon semmi értelme, ráadásul komolyabban is veszi magát a kelleténél, míg a másik esetben egy szórakoztató, önmaga paródiájává váló bűnös élvezetet. Természetesen reménykedtem ez utóbbiban, de nem így lett. A Fatman a vártnál jóval komolyabb csomagba bújtatja az ajándékot, ami, valljuk be, elég furcsán veszi ki magát egy efféle sztorinál. A végeredmény mégis működik. Kezdetben kicsit nehezen hangolódtam rá, de ahogy haladunk előre a cselekményben, úgy szippantott be a Fatman világa.

Hogyan is kell elképzelni ezt a bizonyos világot? Nos, lényegében úgy, ahogy a sajátunkat, minimális fantáziaelemekkel megspékelve. Mikulás, azaz Chris átlagos embernek tűnik (leszámítva az erejét és a regenerálódási képességét), egy piros kisteherautóval jár, megvannak a mindennapi teendői, szereti a feleségét, ám anyagi gondokkal küzdenek a megnövekedett költségek miatt. Emiatt beengedik az amerikai hadsereget a telkükre, hogy egy bizonyos összegért cserébe, a manókkal karöltve, segítsenek kicsit másféle „játékszereket” gyártani. Tény, hogy ez továbbra is röhejesnek hangzik, de a gyakorlatban kifogástalanul működik. Eshon és Ian Nelms rendező pont annyi humort csempészett a filmbe, amennyi szükséges, tökéletesen lavírozva a műfajok közt.

A manókat és Chris erejét leszámítva a cselekmény teljesen földhözragadt, kvázi reális elemekkel van telepakolva. Ez a köntös pedig piszkosul jól áll neki. Egyszerűen élmény nézni, ahogy a szokásos karácsonyi sémákat más formában látjuk, míg a mellékszálon a bérgyilkos ténykedik. Számára különösen fontos a megbízatás, személyes ügyként tekint a leszámolásra egy régi sérelem miatt. Az ominózus találkozásig tartó expozíció kifejezetten hosszú, de addig sem unalmas a Fatman. Visz magával a lendülete, s legyen bármennyire hihetetlen, thrillerként is helytáll. Az utolsó harmadra érkezik az akció és szerencsére nem fogják vissza magukat. Az intenzitásra, feszültségre nem lehet panasz, a végjáték talán egy jelenettel hosszabb a kelleténél, de ez legyen a legnagyobb probléma.

A Fatman más lett, mint vártam, s biztos sokan élből elutasítják a blőd történet miatt, de én bátorítok mindenkit, aki egy nem szokványos karácsonyi mozira, netán akció­­thrillerre vágyik, tegyen vele egy próbát. Lehetett volna itt-ott csiszolni rajta, a bérgyilkos karakterét mélyíteni, kicsit erősebb társadalomkritikát belevenni a vásárlási lázról, de így is elérte célját. Mel Gibson megkérdőjelezhetetlenül menő Télapó, Walton Goggins hidegvérű és laza gyilkos, Nelmsék pedig gondoltak egy merészet és ötvözték a Fargót egy karácsonyi történettel.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában