Loknis nemez szoknya

2020.03.28. 20:00

Zalai kézművesek a textilfesztiválon

Zalában annyi a jó kézműves, hogy az ország más tájaira is jut belőlük. Most Venczelné Danyi Juditot és Nemes Violát mutatjuk be közülük.

Magyar Hajnalka

Venczelné Danyi Judit a Pesti Vigadóban, egy nemzetközi nemezkiállításon

Fotó: ZH

Mindketten Zalaegerszegről indultak, tagjai a Zala Megyei Népművészeti Egyesületnek és háromgyermekes édesanyák…

Továbbá az is közös bennük, hogy első díjat nyertek a Népi textíliák a mai életünkben című országos pályázati kiállításon. A közel 1300 alkotást felvonultató tárlatot Békéscsabán rendezték meg március elején, a négyszáz résztvevőt vonzó 17. Kárpát-medencei Textilfesztivál kebelén. A korábbi években számos zalai hímző szerzett már babért e fórumon, most pedig két elszármazott kapott elismerést.

Venczelné Danyi Judit a zalai szűrhímzés motívumkincsét feldolgozó nemez ruháival aratott sikert, Nemes Viola pedig két, csipkében végződő sállal vívta ki a zsűri elismerését.

Venczelné Danyi Judit a Pesti Vigadóban, egy nemzetközi nemezkiállításon
Fotó: ZH

Juditot egy költözködés kellős közepén értük el. Budapest közeléből Dunaalmásra tették át székhelyüket, ahol a táj jobban idézi Zalát. Legszívesebben visszaköltözne 12 éve elhagyott szülővárosába, de három gyermekük és hat unokájuk viszonylagos közelsége még fontosabb szempont.

A népi kultúra iránt korán fogékonyságot mutatott, egy hirtelen fellángolás miatt mégis vegyésztechnikusnak tanult Nagykanizsán. Szakmáját Zalaegerszegen a bútorgyárban, a MOM-ban és az ÁNTSZ-nél is gyakorolta. Eközben tagja lett a Zalai Táncegyüttesnek, később a Budapesti Vasas Művészegyüttesben táncolt, s a ’80-as évektől a népi kismesterségekhez is egyre szorosabb kötelék fűzte. Kezdetben a Török Eta által vezetett népi díszítőművészeti szakkört látogatta, majd részt vett a Zala Megyei Népművészeti Egyesület továbbképzésein. Megszerezte a népi játszóház-vezetői, majd a szálasanyag-oktatói szakképzettséget, 2003-ban gyöngyékszer-készítőként Népi Iparművész címet kapott, 2016-ban pedig nemezelésből is kiérdemelte a címet. Évekig tanított az őriszentpéteri, majd a zalaegerszegi alapfokú művészeti iskolában.

Nemes Viola a díjnyertes Aphrodité kendővel
Fotó: ZH

– A nemezelést a véletlen sodorta utamba, egyik művészeti iskolai táborunkban helyettesítenem kellett a nemezelő kolléganőt. Az alapokkal tisztában voltam, így nem sokat kérettem magamat. Attól kezdve, ahogy mondják, hozzáragadt a kezemhez a gyapjú… – idézi fel. – Főként azután, hogy egy ausztriai kiállításon olyan nemez ruhákat láttam, amelyek anyaga vékony volt, nem szúrós, abszolút hordható… Korábban csak vastag takarókat, merev süvegeket láttam nemezből, ez a modern könnyedség teljesen lenyűgözött. Magam is nekiláttam kísérletezni, ráébredtem, milyen sok lehetőség rejlik ebben az anyagban.

Budapestre kerülve 9 évig vezette a Népművészeti Egyesületek Szövetsége boltját, a MesterPorta Galériát. Ott találkozott Huszti Kinga iparművésszel, aki a kreatív nemez kalapok specialistája.

A zalai szűrhímzés térhatású motívumaival díszített öv, közelről
Fotó: ZH

– Megfogott az egyénisége, sokat tanultam tőle. Kétféle stílus áll hozzám igazán közel, a ’20-as évek letisztult, elegáns kalapjai, és a nagyon extrém, formabontó fejfedők. Nemez ruhákkal néhány éve foglalkozom, kedvelem a variálható szetteket. Két éve Berettyóújfalun, az országos népi iparművészeti seregszemlén különdíjat nyertem, tavaly pedig a Zalai Népi Design Stúdióval közösen értünk el 1. helyezést ugyanott. (Ő volt a projektvezető.) Négy éve egy német nemezelőművésztől elsajátítottam a térbe kidomborodó minták technikáját, amit átültettem a magyar népi motívumokra. A Békéscsabán 1. díjat nyert kollekcióm is ennek a kísérletezésnek a gyümölcse. Vékony selyemnemez szoknyát készítettem, aminek érdekessége, hogy loknis, és egy darabból van nemezelve. Csak a cipzár lett belevarrva. A hozzá tartozó széles övet díszítettem a zalai szűrhímzés térhatású motívumaival, s a kifordítható bolerót is ez a minta fogja össze.

 

A sál színei a napfelkeltét idézik
Fotó: ZH
Loknis szoknya, boleró nemezből
Fotó: ZH

A nemezviselet készülhet úgy, hogy az elkészült lapból kiszabják a ruhát. De úgy is, mint Judit esetében, hogy eleve a szabásmintának megfelelő forma készül el nemezből. A sablont azonban jóval nagyobbra kell méretezni, mivel a gyapjú a gyúrás, dobálás, forrázás hatására erősen összemegy. Minél vékonyabb a nemez, annál inkább tömörödik.

– Körülbelül kétszeresére kell felnagyítani a mintát, de a tömörödés pontos százalékát csak próbanemezen tudom kiszámolni…

Izgalmas művelet, sok tapasztalatot igényel.

Férjét a Vasas Művészegyüttesben ismerte meg. Venczel Ferenc a szállodaiparban dolgozik, emellett a kézművesség számos ágát gyakorolja. Bőrműves, kovácsolt fém ékszereket készít, újabban pedig a fa is bevonult a repertoárba. Olyan míves nemezelő szerszámokat alkot Judit számára, amelyek iránt Amerikából is kereslet mutatkozik. Szeptemberre meghívásuk is van az USA-ba, a portlandi gyapjúfesztiválra, ahova Judit kalapjaival, Ferenc pedig szerszámaival utazik, ha a világjárvány engedi.

Nem szúr, nem kemény, gyerekek is viselhetik
Fotó: ZH

– Kétnapnyi tanítást is kértek tőlem – újságolja Judit. – Megtisztelő, tekintve, hogy ez egy olyan fesztivál, ahol a nemezelő még a bárányt is kiválaszthatja, aminek a gyapjából dolgozni szeretne…

Nemes Viola 19 évesen hagyta el Zalaegerszeget, hogy informatikus mérnöknek tanuljon. Diploma után egy időre még visszatért, a Zalahúsnál és a Zalaszámnál dolgozott, de ’98-ban végleg a fővárosba költözött. Férje más területen dolgozik, de sokra tartja Viola kézművességét, és megteremti a lehetőséget, hogy a három gyerek mellett is módja legyen kibontakozni.

A főként csipkével és szövéssel foglalkozó Viola édesanyjának és nagymamájának köszönhetően gyerekkorából hozta magával a kézimunka szeretetét. De miként vált a kézművesség élete fontos elemévé az informatikusi hivatás mellett?

– Talán éppen a mindennapi munkám erősítette fel bennem a vágyat, hogy valami materiális, kézzel fogható, teremtő tevékenységet is űzzek – mondja. – Mindig izgatott a csipkeverés, amit egy szakembertől sikerült is elsajátítanom. Aztán a gyes alatt felfedeztem magamnak a népi mesterségek szakközépiskoláját, ahol szélesre tárult előttem a néprajz, a hagyományőrzés tárháza. Ott ismerkedtem meg a szövéssel, mintatervezéssel. Jelentkeztem a Magyar Csipkekészítők Egyesületébe, s igyekeztem eljárni a képzéseikre. Az utóbbi időben kezdtem el pályázni, s az elért sikerek további energiákat mozgósítottak bennem. A nagykállói csipkés konferencián 1. díjat nyertem, majd az országos egyesület 30 éves jubileuma alkalmából meghirdetett pályázaton ugyancsak.

Kalap és pelerin Danyi Judittól
Fotó: ZH

Mindeközben megmaradt a kapcsolata Zalával, évekig visszajárt a gébárti csipketáborba, a három gyerek addig az egerszegi nagyinál nyaralt. Öt évvel ezelőtt pedig oktatónak is felkérte a ZMNE, a sprang csipke ősi technikáját tanította az érdeklődőknek. Ő maga is tanul, hamarosan diplomát kap a népi mesterségek oktatója felsőfokú képzésen. Szakdolgozatát a Gébárti Kézművesek Háza szakmai tevékenységéről és a Zala Megyei Népművészeti Egyesületről írja.

Ismerkedjünk a Békéscsabán babért termő munkákkal is, amelyek méltatásakor a zsűri a csipke és a szőttes harmonikus és minőségi kombinációját emelte ki.

– A szőttest és a csipkét is magam terveztem és készítettem – tér a részletekre Nemes Viola. – A szövés végén 50–60 centi hosszan meghagytam a felvető szálakat, ebből alakítottam ki a csipkét. Mindkét sálon selyemfonalat használtam a pamut felvetőszálakhoz. A gránátalmás díszítésűn, amit Aphrodité kendőjének neveztem el, átmenetes festésű a selyemszál. Kékből indul, zöldre vált, a sárga következik, majd vissza. A fonalfestőtől ezeket a természetközeli színeket kértem, ugyanis az árnyalatok hullámzásával a napfelkeltét szerettem volna megidézni. Maga a felvetés is átmenetes, a két szélén sötétebb, középen pedig kivilágosodó a szálak színe.

Miként kerültek a sálra az Aphroditét és a termékenységet egyaránt szimbolizáló gránátalmák? – tudakoljuk.

– A szövött részen egyesével plusz szálakat fűztem be, ezekkel gyakorlatilag rárajzoltam a mintát a szőttesre – magyarázza. – A csipke részen is plusz szálakat használtam, amelyeket vert csipke technikával rögzítettem. A felvetőszálból készülő vert csipke nálunk ritkaság, hagyományosan rojtot szokás e szálakból készíteni, pedig éppen így alakult ki a technika, ez a vert csipke ősforrása. Hiszen amikor a szövőszékről lejött az anyag, a szálakkal valamit kezdeni kellett… A másik érdekesség, hogy csipkét általában hosszanti irányba készítünk, egy sálvég esetében azonban az egész technikát át kell fordítani. Ugyanis sok szálam van szélesen, és nem néhány hosszan…

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában