Hurrikán

2017.09.11. 18:01

Két zalai fiatal viharos kubai randevúja Irmával

Amerikában tombol az Irma hurrikán, amely múlt héten a földdel tette egyenlővé Antigua és Barbuda szigetét. Kubát már elhagyta a csaknem 300 kilométeres óránkénti széllökésekkel kísért romboló légköri jelenség, melyet át- (és túl...) élt két nagykanizsai fiatal, Szita Balázs és Tapolczay Botond is.

Horváth-Balogh Attila

Fotó: Szita Balázs

Szita Balázzsal e-mailben tudtunk kapcsolatba lépni, mint azt írta: Botonddal nyaralnak éppen, de ő maga még emellett kifejezetten fotózni ment Havannába. Nos, amint azt az oldalon láthatják: érdemes volt...

Fotós: Szita Balázs

„Éppen indultunk a tengerpartra, amikor jött a hurrikán” – írta. „Egyébként itt nagyon nem stresszelnek semmin, a vihar előtt is vidámak és optimisták voltak. Csak aznap kezdtek rá felkészülni, amikor kiderült, hogy Irma tényleg ideér. Beszögezték az ablakokat, az üvegeket pedig x-alakban ragasztószalaggal leragasztották, hogy az erős széllökések ne tudják berobbantani őket.

Amikor a tenger elkezdett kiönteni, a gyerekek akkor is inkább jókedvűen játszottak az utcán úszógumikkal. Egyébként szervezetten ment minden, a katonaság a rendőrséggel együtt felügyelte a folyamatokat, a felkészülést és a közbiztonságot. A hurrikán előtt az összes szemetet begyűjtötték a városból, pedig sok volt, mert nagy a nyomor. Mi, magyarok sok tájékoztatást nem kaptunk a kubai hatóságoktól, mert a mi szállodánkban csak spanyolul beszélnek. A magyar konzul nyilván, elmondta, mire készüljünk, de ahhoz képest sokkal gördülékenyebben ment minden.

Evakuálásra is fel voltak készülve. A konzul azt mondta, tároljunk be 3-4 napra való vizet, mert az nem lesz, se áram. Raktározzunk kaját – ami nehéz, mert errefelé nincs nagyon bolt. Csak chipset tudtunk venni egy helyen, de bevallom,  már igencsak unjuk… Este a széllökések erősek voltak, de a szálloda jó fekvésű, a tenger pont a bejáratig öntött ki. Az ágy is remegett, olyan erejű volt a szél, de végig biztonságban voltunk.”

Fotós: Szita Balázs

Azt is írta Balázs: másnap már ki is javították a környéken a megrongálódott tetőket, a takarítási munkák is nagy erőkkel folytak. Hétfőn elkezdődött az iskola. Azt kicsit furcsállja, hogy az öreg old timer taxik eltűntek a városból, de szerinte biztosan védett helyre vitték őket a gazdáik.

Úgy látszik azonban, a helyreállítás kezdeti lendülete tegnapra megtört, ugyanis Balázs hétfő délután már azt írta: kezdenek kaotikus állapotok kialakulni, 2 napja az egész városban nincs áram, csak azokban a szállodákban, ahol aggregátorok működnek. A repülők sem járnak. „Várjuk, hogy  a közlekedés helyreálljon és mehessünk tovább” – írta búcsúzóul.