2025.06.21. 12:30
Meddig "lát" a traffipax? Tippek, hogyan kerülheted el a bírságot
Sebességmérő eszközökbe Zala megyében is több helyen belefuthatunk. Tévhitek is terjed a traffipaxokkal kapcsolatban, most arra a kérdésre kerestük a választ: milyen messze lát el a traffipax?
A fixen telepített sebességmérő kamerák, közismertebb nevükön traffipaxok hatótávolsága régóta foglalkoztatja az autósokat. A Vezess.hu és a Délmagyar.hu közös vizsgálata alapján kiderült, ezek az eszközök jóval kisebb távolságból működnek hatékonyan, mint azt sokan gondolják – írja a boon.hu.

Fotó: Archív/Pezzetta Umberto
Meddig lát el a traffipax?
A fixen telepített radaros sebességmérők optimálisan 3-20 méteres távolságban képesek pontos mérést végezni. Ez a korlátozás elsősorban a radarok beállítási szögéből adódik. A traffipax „látását” a sötét, vagy a köd csak kis mértékben befolyásolja. A fixen letelepített Közúti Közlekedési Ellenőrző Pontok (KKEP) radar által mérnek, és ennek megfelelően korlátozott mérési távolsággal rendelkeznek. A mobil mérők pedig lézeres elven, így akár több száz méteres távolságból is képesek megállapítani a jármű sebességét.
A figyelmeztető tábla nem dísznek van
A sebességmérésre figyelmeztető KRESZ-táblákat általában 40-70 méterre helyezik el a kameráktól. Tekintettel arra, hogy a fix traffipaxok hatótávolsága legfeljebb 20 méter, a gyorshajtás mérése jellemzően a figyelmeztető tábla után történik. Ha el akarjuk kerülni a bírságot, már a tábla előtt csökkentsük a sebességet.
Mikor meglátjuk, már késő
Egy zalaegerszegi gépjárművezető-szakoktató is megerősítette, hogy a sebességkorlátozást jelző táblától már megkezdődik a mérés, még ha nem is látja a sofőr a kamerát. Hozzátette, a sofőrök közül sokan úgy gondolják, át lehet lépni a megengedett sebességet, hisz a traffipaxok rátartással mérnek, vagyis mehetünk gyorsabban, még a beleférünk, megússzuk a büntetést, illetve a járműve kijelzője sem a pontos sebességet jelzi. Szerinte ez csúsztatás, mert bele kel számolni, hogy a kerék ellipszis pályán fut, és ebből, valamint a kerék szélességéből adódik a sebességmérésbeli különbség, amivel lehet számolni, de nem mindig sikerül.
Hiába tapossuk a féket
A legbiztosabb módszer az, hogy be kell tartani az előírt sebességhatárt, nem véletlenül találták ki.
- Ha gyorsabban haladunk a megengedettnél, és észleljük a traffipaxot s feltehetően be is mértek, akkor ne tapossuk a féket, mert ha ezt a mögöttünk érkező nem észleli időben és nem tud reagálni, akkor könnyen ráfutásos baleset alakulhat ki – magyarázta.
Arról is beszélt, hogy tudomása szerint a fix kamerák azt is látják, ha valaki telefonál vezetés közben, vagy nem kapcsolta be a biztonsági övet, ám ezeket önmagukban nem vizsgálják, csak akkor, ha gyorshajtással bemérték az autóst.
Mi a megoldás a bírságok elkerülésére?
Nem nehéz kitalálni: ne hajtsunk gyorsan, ez az alaptétel. Továbbá:
- figyeljünk a közlekedési táblákra, ismerjük a KRESZ-t
- az út- és látási viszonyoknak megfelelően válasszunk sebességet
- figyeljük a forgalmat
- kerüljük a hirtelen manővereket
Technika adta legális lehetőségek:
- modern autókban használjuk a sebességhatárolót (limiter) vagy a sebességtartó automatikát (tempomat)
- használjuk a navigációs alkalmazások, mint a Waze, Google Maps, mert figyelmeztetnek a mérési pontokra.
Jó reggelt, Zala vármegye!
A szabályok azért vannak, hogy kijátsszuk őket. Igaz ez például a sebességre is, illetve a sebességhatárok túllépésére, hiszen ki nem hajtott már gyorsabban a megengedettnél? Sebességtúllépés esetén biztosan bírságra számíthatunk kifejezetten, ha ezt a manővert egy traffipax közelében hajtottuk végre. A sebességtúllépésért járó büntetés függhet a túllépett sebességtől és elkerülhető, hiszen az autóson múlik, hogy betartja-e a megengedett sebességet, amelynek fontossága nem csupán a büntetések elkerülése, hanem a balesetek megelőzése is. Vagyis ne háborodjunk fel, ha bemértek és ezért büntetést kaptunk, hiszen a hatóság "szólt", hogy ezt nem kellene. A közeledésben nem csak magunkért, hanem a többi résztvevőiért is felelősséggel tartozunk.