ENSZ-diplomaták voltak Franciaországban

2025.06.07. 13:40

Dél-Koreát, Bolíviát, Izlandot, Kínát és Srí Lankát képviselték a zalai gimnazisták

Franciaországban járt a közelmúltban a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium hat tanulója, akiket Marie Payet francia szakos tanárnő kísért el. A Voiron-ban rendezett MUN program keretében fiatal ENSZ-diplomaták angol és francia nyelven ütköztették egy adott ország képviselőjeként az álláspontjukat a diák-konferencián. Az egerszegi fiatalokat az előrehozott francia érettségi után negyed órával faggattuk élményeikről.

Dél-Koreát, Bolíviát, Izlandot, Kínát és Srí Lankát képviselték a zalai gimnazisták

ENSZ-diplomaták voltak a Mindszentys gimnazisták. Balról jobbra Süle Zsolt, Dely Panna, Bujdosó Izabell Stella, Halász Júlia (hátul), Tóth-Payet Lujza és Tóth Janka.

Fotó: Pezzetta Umberto / Zalai Hírlap

Globális kérdések, többek között a tengeri ökoszisztéma védelme, a tengerek és óceánok túl-halászatának problémája, annak megoldása volt idén a fiatal ENSZ-diplomaták témája. A zalaegerszegi diákok talpraesettségükről, érvelési és előadási képességeikről adtak számot, miközben bepillanthattak az ENSZ működésébe, egyáltalán a világpolitikába és gazdaságba. A magyar fiatalok német, francia, olasz társaikkal vegyesen kerültek egy-egy delegációba, jogi és szakértői csoportokba. Összesen 260 európai fiatal készült fel és dolgozta ki az adott ország képviseletét a kapott témában. Az egerszegi katolikus iskola 1999 óta tartja a kapcsolatot a konferenciának helyet adó testvériskolával, a Notre Dame des Victoires intézménnyel, s immáron harmadik alkalommal vettek részt a háromnapos rendezvényen. Az előrehozott érettségi előtt néhány nappal utaztak el Franciaországba a mindszentysek, s francia családoknál szállásolták el őket, így még a vizsgára is gyakorolhattak. 

ENSZ-diplomaták
A Mindszentys-gimnazisták ENSZ-diplomaták voltak Franciaországban, őket „delegálta” Dél-Korea, Bolívia, Izland, Kína és Srí Lanka. Forrás: Mindszenty-gimnázium 
Forrás: Mindszenty-gimnázium

Tóth-Payet Lujza (10. a) és Dely Panna (11. a) Bolívia delegáltjaiként kapott szót, az ő csoportjuk a történelmi események biztonságosságát vizsgálta. Fő feladatukként kellett megoldást találni a tengerek szennyezettsége ellen.

- 1978-ban történt egy hatalmas környezeti katasztrófa, amikor az amerikai Amoco Cadiz olajszállító hajó elsüllyedt Franciaország partjainál. Bolívia érdekeit kellett képviselnünk, ami nem volt egyszerű, hiszen az ország akkor politikailag nehéz időszakon ment át és próbált pártatlan maradni ebben a témában. Azt javasoltuk, hogy állítsanak fel egy nemzetközi bíróságot, s vonják felelősségre azokat, akik hibáztak, s fizessenek kártérítést.

Globális problémákra kerestek választ az ifjú ENSZ-diplomaták

Az idei MUN programban mellettük Bujdosó Izabell Stella (11. a) Kína, Halász Júlia (11. a) Srí Lanka, Tóth Janka (11. a) Izland és Süle Zsolt (11. a) Dél-Korea delegáltjaként az adott országot képviselve lobbizott, szavazott a modellezett ENSZ-gyűlésen. A diákok külön-külön bizottságokban érveltek az adott ország diplomatájaként. 

- Mi Julcsival egy másik bizottságban voltunk, ahol a túlhalászat volt a téma – folytatta Izabell. - A csoportot kettéosztották, egyik fél a fejlődő, a másik a fejlett országokat képviselte. Én a fejlett Kínaként kaptam szót, s figyelembe kellett vennem a gazdasági szempontokat, az ökoszisztémát.

- Én ugyanebben a bizottságban Srí Lanka diplomatájaként az oktatás fontosságát hangsúlyoztam, bár az ország nehéz helyzetben van, hiszen nekik ez a megélhetésük. A felnövekvő nemzedéknek mégis tudnia kell a gondokról, akár megelőzve azt – folytatta Júlia.

ENSZ-diplomaták
Európai fiataljai, 260 ifjú diplomata Franciaországban.  
Forrás: Mindszenty-gimnázium

Zsolt hozzátette, valószínűleg aktuálisan is a környezetvédelem és a gazdasági érdekek ütköztetése tapasztalható a valóságban, ezért kapták ezeket a feladatokat. Janka azzal folytatta, hogy Izland képviseletében a környezettudatosságra fókuszált, hiszen a szigetország sokat tesz ezért. A fenntarthatóságban elért eredményeikkel példamutatók mások számára is. Izlandon viszont ugyancsak a túlhalászat jelenti a legnagyobb problémát. Lujza arról mesélt, hogy a legnehezebb a koncentráció volt, hiszen ők francia nyelven érveltek, s a szakszavakat hamar el kellett sajátítani. Elmondhatják azonban, hogy szókincsük jócskán gyarapodott a diák-konferencia során. A 15 bizottságból 13-ban francia volt a közvetítő nyelv. 

A fiatalok életre szóló élményekkel tértek haza, barátságok szövődtek, meghívást kaptak például Németországból, mondták. A MUN programban való részvétel plusz hozadéka, hogy ha valaki nemzetközi gazdálkodás vagy nemzetközi kapcsolatok, esetleg gazdasági, jogi irányban tanulna tovább, akkor sokkal gyakorlottabb lesz e téren. 

A MUN program története dióhéjban:előzménye az UN-modell, ami a Nemzetek Ligája szimulációjaként indult:

  • -  az első összejövetelt az Oxfordi Egyetemen tartották 1921 novemberében
  • -  a második világháborút követően 1945-ben megalakult a Liga utódja, az Egyesült Nemzetek Szervezete
  • -  az első ENSZ-mintakonferencia a Swarthmore College-ban (Philadelphia, USA) volt 1947. április 5-én. Akkor mintegy 150 diák vett részt több mint 41 főiskoláról. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában