2025.05.23. 12:30
Lerobbant az autópályán? Ezt semmiképp se tegye! Az élete múlhat rajta
Lerobbanni a sztrádán? Ez minden autós rémálma, s amellett, hogy kellemetlen, veszélyes is. Műszaki meghibásodás vagy baleset esetén fontos tudni, milyen intézkedések szükségesek, s ki jogosult a mentésre. Közlekedési szakértő mondja el, mit tegyünk, ha lerobbant az autó az autópályán.

Szakértőt kérdeztünk, mit tegyünk, ha lerobbant az autó vagy balesetet szenvedtünk az autópályán
Fotó: archív / Szakony Attila
Lerobbant az autó az autópályán, száguldanak mellettünk a kamionok, személyautók felváltva, mi pedig kétségbeesetten állunk és nézünk, mit tegyünk. Horváth Csaba műszaki mentési szakértő, a Rescue Lenti ügyvezetője segít, hogy helyesen cselekedjünk.

Lerobbant az autó az autópályán! Valaki mentsen meg!
- Az autópályákon a közút kezelője illetékes intézkedni a jármű elszállításáról - kezdte. - Ha ez a jármű forgalmi akadályt képez, vagyis a haladó, kanyarodó, gyorsító sávok valamelyikében van, akkor onnan azonnal el kell szállítani. Ha ez nem rendőrségi intézkedés keretében történik, nem foglalják le, akkor az útkezelő, vagyis a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF Zrt.), illetve a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vele szerződött partnert vesz igénybe. Zalában ezek mi vagyunk, a Rescue Lenti. A leállósávban, ami vészsáv, kettő órája van az autósnak, hogy autómentőt hívjon és onnan a lerobbant gépkocsit elszállíttassa, de csak abban az esetben ennyi az idő, ha nem hóekéznek vagy sózzák az utat, nincs köd s nincs terelés felújítás miatt, vagyis szabad ez a sáv. Ha túlhalad a két órán valaki, a közút kezelője intézkedik a jármű elszállításáról, akár tetszik az ügyfélnek, akár nem. Ennek díja nyilvánosan elérhető.
20 percen múlhat az élet?
- Az eljárást az indokolja - folytatta -, hogy a statisztika szerint, ha 20 percnél tovább várakozik valaki a leállósávban, ott már 80-90 százalékos esély van az ütközésre. Ha nem is megyünk bele a matekba, az biztos, hogy hosszabb ideig itt tartózkodni életveszélyes - hangsúlyozta Horváth Csaba, és példának hozta azt a becsehelyi esetet az M7-esen, mikor a közútkezelő leállósávban haladó járművébe ütközött bele a kamion. - A leállósávokban szinte heti rendszerességgel történnek balesetek, beleütköznek ott álló autókba vagy a közútkezelő munkát végző járműveibe, és sok esetben ezek a balesetek tragédiával végződnek.
A kerékcsere nem biztos, hogy jó ötlet
- Ha lerobbantak az autópályán, álljanak le a leállósávban és hagyják el a gépkocsit - hívta fel a figyelmet. - Ha van láthatósági mellény, vegyék fel, tegyék ki az elakadásjelző háromszöget, vészvillogót, ha van, és menjenek a szalagkorláton kívülre, a töltésoldalba, a híd alá, mert ha egy kamion belehajt az autóba, szinte esélyük sincs túlélni az ütközést. A személyes iratokat, értékeket vegyék ki, hívják az autópálya-kezelőt, vagy a 112-es vészhívót, az útellenőr egy órán belül kiér a helyszínre, és ha a járműben utazók nem tudnak autómentőt igénybe venni, akkor a közút vagy a rendőrség ezt megoldja. Semmiképpen se álljanak neki javítani a személyautót, ne cseréljenek kereket, mert veszélyes. Ezt még mi, műszaki mentők sem vállaljuk.
Érkezik a segítség
- Balesetnél, vadelütésnél, szalagkorlátnak vagy más tárgynak való ütközésné, ha ez a hatóság tudtára jut, Zalában az eszteregnyei mérnökséghez fut be az információ. Ez gyorsan megy, mert az autópályák elég jól be vannak kamerázva, de máshonnan is értesülhetnek a közúti eseményekről. Ekkor elindul az útellenőr, illetve baleset esetén kivonul az autópálya-rendőrség, majd ha szükséges, jelzik az esetet nekünk, műszaki mentőknek. Minden hazai autópálya-szakasznak van szerződött partnere, akinek az a feladata, hogy egy órán belül a helyszínre érjen.