2025.05.18. 12:30
Rollerek, gyorshajtás, új táblák – teljesen felforgathatja a közlekedést a 2026-os KRESZ
2026-tól gyökeresen átalakulhat a közlekedés Magyarországon. KRESZ változás érkezik, amely az elektromos rollerektől a sebességhatárokig számos területet érint. A cél a biztonság növelése és a szabályok közérthetőbbé tétele minden közlekedő számára.
A KRESZ változás már régóta időszerű, hiszen a jelenlegi szabályozás 1976 óta van érvényben – vagyis közel öt évtizedes rendszert vált le a hamarosan életbe lépő új szabálykönyv.

Forrás: Getty Images
Átfogó KRESZ változás készül széleskörű egyeztetéssel
Az Építési és Közlekedési Minisztérium hamarosan nyilvánosságra hozza az új KRESZ szabályozási koncepcióját, amelyet mintegy 70 szervezet és több mint 100 szakértő részvételével, hat munkacsoportban dolgoztak ki. A munka során több száz javaslatot értékeltek és emeltek be a tervezetbe, amelyet a lakosság is véleményezhet majd. A bejelentés a Közlekedési Kultúra Napján hangzott el, ahol Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár hangsúlyozta: a közlekedés közös ügy, így a jogszabályalkotásnak is közös alapokon kell nyugodnia.

Fotó: Janos Varga / Forrás: Getty Images
Elektromos rollerek: a KRESZ változás egyik legnagyobb újdonsága
Az új szabályozás egyik legfontosabb eleme az elektromos rollerek kategorizálása. A kisebb teljesítményű, legfeljebb 25 km/órával haladó rollereket 12 éves kor felett lehet majd használni, ám 12–13 éves kor között kötelező lesz a bukósisak. Ezekkel a rollerekkel a járdán maximum 10 km/órával, máshol pedig legfeljebb 20 km/órával lehet közlekedni.
A nagyobb teljesítményű, akár 45 km/órás sebességre képes rollereket a segédmotorokra vonatkozó szabályok szerint kezelik: használatuk 14 éves kortól engedélyezett, kötelező felelősségbiztosítással. Ezekkel kizárólag úttesten vagy – lakott területen kívül – kerékpárúton lehet közlekedni, járdán való használatuk tilos, és utas sem szállítható rajtuk.

Forrás: Getty Images
Sebességhatárok és közlekedési eszközök: a KRESZ változás új dimenziókat nyit
- Autópályákon bizonyos szakaszokon a sebességhatár 130-ról 140 km/h-ra, autóutakon 110-ről 120 km/h-ra nőhet – a változásokat táblák jelzik majd.
- Teherautók, buszok és utánfutót vontató járművek számára a lakott területen kívüli sebességhatárt 70-ről 90 km/h-ra emelik.
- A B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők a jövőben vezethetnek automata váltós vagy elektromos, legfeljebb 15 lóerős (kb. 125 cm³-es) motorkerékpárokat is.
Gyalogos- és kerékpáros közlekedés: új szabályok, új
alapelvek
- Gyalogosok számára tilos lesz a mobiltelefon-használat vasúti átjárónál és gyalogátkelőhelyen, a figyelmetlenségből eredő balesetek csökkentése érdekében.
- 14 év alattiaknak kötelező lesz a bukósisak viselése, és új közlekedési zónák jelenhetnek meg számukra.
- A hagyományos kerékpároknak kizárólag emberi erővel kell működniük, illetve legfeljebb 1000 wattos rásegítő motorral rendelkezhetnek.
- A „különleges kerékpárok” (szélesebb, nehezebb modellek) nem használhatják a kerékpárutakat, csak az úttestet – kivéve, ha személyszállításra szolgálnak.

Fotó: Jarana Creatives
Egyszerűsített nyelvezet és új táblák: a KRESZ változás a közérthetőséget is szolgálja
- A KRESZ nyelvezete letisztultabb, közérthetőbb lesz, hogy a laikusok is könnyebben eligazodjanak a szabályok között.
- Bevezetik a „bizalmi elvet”: minden közlekedőnek feltételeznie kell, hogy a többiek is betartják a szabályokat.
- A „Megállni tilos” és „Várakozni tilos” táblák helyett egységesebb, például „Parkolni tilos” feliratokat vezetnek be.
- A „cipzár elv” kötelezővé válik, azaz sávszűkületnél a másik sávból érkezőket be kell engedni.

A 2026-ban életbe lépő KRESZ változás tehát nem csupán technikai módosításokat, hanem szemléletformáló lépéseket is hoz. A cél egy biztonságosabb, átláthatóbb és élhetőbb közlekedési rendszer kialakítása, amely a modern közlekedési kihívásokra korszerű válaszokat ad.