2025.04.03. 08:40
Digitális jogosítvány: olasz és német rendőr is elfogadja a papírodat
Modern és könnyebb ügyintézés némi szigorítással. A digitális jogosítvány bevezetéséről, a vezetői engedélyek szabályainak frissítéséről tárgyalt nemrég az Európai Parlament és az Európai Tanács. Az ideiglenes megállapodásban szigorúbb biztonsági előírásokat is megfogalmaztak. A dokumentumot még a tagállamok képviselőinek és az Európai Parlamentnek is jóvá kell hagynia.

A kártya alapút is elfogadják a digitális jogosítvány mellett.
Fotó: Getty Images/mladenbalinovac
Az Európai Parlament és a Tanács ideiglenes politikai megállapodásra jutott a vezetői engedélyek szabályainak aktualizálásáról, írja a Világgazdaság. Az új előírásokkal a jogosítványok kiadását kívánják modernizálni, harmonizálják a kezdő sofőrökre vonatkozó szabályokat, valamint az Európai Unió közúti biztonságát szeretnék javítani. A portál kiemelte, az egyik legfontosabb változás, hogy 2030-tól az uniós polgárok részére bevezetik a digitális jogosítvány rendszerét.

Fotó: RealPeopleGroup
Digitális jogosítvány, a kor szava
Az Európai Parlament tájékoztatása szerint természetesen a kártya alapú jogosítványok ugyancsak elérhetőek lesznek, az érvényességi idejük azonban 15 évre hosszabbodik mind a személygépkocsik, mind a motorkerékpárok esetében. A digitalizáció térnyerésével magyarázzák a változást. Kitérnek arra is, hogy a közúti biztonság érdekében a tagállamok egységesítik a járművezetők egészségügyi alkalmassági vizsgálatait. A jogosítvány kiadásakor vagy orvosi vizsgálatra, vagy önértékelésen alapuló szűrésre lesz szükség.
Két év próbaidő a kezdő vezetőknek
A megállapodás szerint legalább kétéves próbaidőt vezetnek be a kezdő vezetők részére, s ez idő alatt szigorúbb szankciók vonatkoznak az alkohol vagy a kábítószer hatása alatti vezetésre. Változik a hivatásos, azaz teherautó- és buszsofőrök képzése, ugyanis bevezetik a kísérővel történő vezetés rendszerét. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a járművezetők még az előírt alsó korhatár elérése előtt megszerezzék a szükséges jogosítványokat, miközben tapasztalt sofőr kíséri őket. Erre azért van szükség, mert nagy a hiány a hivatásos sofőrök körében Európa-szerte. A módosítás lehetőséget ad arra is, hogy az uniós állampolgárok saját anyanyelvükön vizsgázzanak, amennyiben egy másik tagországban élnek és nem beszélik a nyelvet.