Zöld autóforradalom

2025.04.28. 09:52

Durva változás előtt: az EU-ban betiltják a benzin- és dízelüzemű autókat

Közeledik a határidő: az Európai Unió célkitűzése szerint 2035-től fokozatosan eltűnnek a benzin- és dízelüzemű autók. Sőt, vannak olyan országok, ahol már holnaptól kivonnák a forgalomból a benzin- és dízelüzemű személygépkocsikat. Moór Attila, a nagykanizsai Moór Autó egyik tulajdonosa és szervizvezetője szerint a határidő gumiból van.

Durva változás előtt: az EU-ban betiltják a benzin- és dízelüzemű autókat

Moór Attila a benzin- és dízelüzemű autók kivezetése kapcsán mutatott egy hagyományos és egy elektromos autót

Fotó: Szakony Attila

A benzin- és dízelüzemű autók kivonásának határideje vészesen közeledik, az EU pedig a "Fit for 55" névű éghajlatvédelmi tervében azt tűzte ki, hogy az új járművek éves szén-dioxid-kibocsátását nullára kell csökkenteni. Vagyis 2035-től csak tisztán elektromos, hidrogénnel vagy bioüzemanyaggal hajtott járművek kerülhetnek forgalomba az EU területén. Egy nemrégiben megjelent kutatás szerint a norvégok olyannyira komolyan vették az unió tervét, hogy már az idén, tehát 2025-től tiltják a belső égésű motorral hajtott autók forgalmazását. Az államnak már most is jelentős villanyautó-infrastruktúrája van, és az állami támogatásoknak köszönhetően a villanyautók dominálnak a piacon. Skóciában pedig 2032-től tiltják a tiszta belső égésű motorral hajtott autók értékesítését. A tervek kiterjednek a hagyományos hibrid típusokra is.

benzin- és dízelüzemű
A benzin- és dízelüzemű autók kivezetéséről beszélt Moór Attila
Fotó: Benedek Bálint

A benzin- és dízelüzemű autók kivonása érthető lépés

A dízel- és benzinüzemű autók utáni zöld autóforradalommal minden autógyártó foglalkozik, Moór Attila szerint a célok teljesen érthetők: a klímavédelem mellett a karbonsemlegesség elérése igazán érthető terv a bolygó megvédése érdekében.

Már nem mindenki ért egyet

– Az elmúlt években rendkívül sok elektromos és hibrid hajtásláncú autó került forgalomba – mondta. – Sőt az újautó-piacon sokféle típusú ilyen személygépkocsiból lehet válogatni. Érdekes, mert kezdetben úgy tűnt, hogy nem lesz probléma, az alternatív üzemanyaggal működő autók átveszik az uralmat és teljesíthető lesz a cél. Viszont az elmúlt néhány évben alábbhagyott a lelkesedés, és úgy tűnik, hogy a szakmai szervezetek már a 2035-ös határidő felülvizsgálatát kérnék. Az alternatíva abban jelenne meg, hogy robbanómotoros autókat továbbra is lehessen forgalomba helyezni, de karbonsemleges technológiával készült környezetkímélő üzemanyagokkal. Azonban ezzel az a probléma, hogy még mindig magasak az előállítási költségek. A tesztelések folyamatosak, de úgy tűnik, hogy olyat egyelőre még nem állítottak elő, ami káros anyagot ne bocsájtana ki. Közben a nagyon kedvező árú, jó minőségű, jól eladható kínai autók tömkelege jelent meg Európában.

benzin és dízelüzemű
Ezt nem szabad piszkálni, ez egy elektromos motor
Fotó: Szakony Attila

Ha versenyautó kell, lóerőket akarnak

Moór Attila szerint az emberek arra költik a pénzüket, amire szeretnék. Hiába akarja az EU elérni 2035-re ezt a célt, ha az állampolgárok szeretnének robbanómotoros autót venni, akkor amellett döntenek. A mostani tudásunk szerint nem lehet az autóipart arra kényszeríteni, hogy kizárólag alternatív hajtásláncú autókat kínáljanak, hiszen egy Ferrari versenyautó hengereinek muzsikája mással össze nem hasonlítható.

Fotó: Szakony Attila

Nem vált be maximálisan az elektromos autós átállás

– A Ford Mustang megpróbált kiállni az elektromos verzióval, ám úgy tűnik, zsákutcába futottak, az autó nem fogy – folytatta. – Egy másik gyártó, amely kizárólag elektromos versenyautókkal foglalkozik, szintén beismerte, hogy ez nem járható út. A vásárlóiknak kell a robbanómotor muzsikája és ereje, ahogy valósággal feltépi az aszfaltot. Viszont a hétköznapi személygépkocsik esetében ugyancsak bebizonyosodott, hogy az azonnali és teljes mértékű váltás a robbanómotorosról az elektromosra, az nem működik. Bár jó alternatíva, de ez inkább egy folyamat része lesz, de nehéz megmondani, mikor következik be. Most úgy gondolom, hogy a tíz év múlva esedékes határidő nem akkor lesz, vagy nem teljesen úgy, ahogyan tervezik. Az viszont biztos, hogy nagyon izgalmas szakasz előtt állunk, hiszen ebből a szempontból a világpiacok átrendeződés előtt állnak. Bárhogy is alakul a helyzet, nekünk, szervizeknek időben kell reagálnunk és fel kell készülnünk szakmai innováció tekintetében a javításra és karbantartásra is.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában