2025.04.28. 09:52
Durva változás előtt: az EU-ban betiltják a benzin- és dízelüzemű autókat
Közeledik a határidő: az Európai Unió célkitűzése szerint 2035-től fokozatosan eltűnnek a benzin- és dízelüzemű autók. Sőt, vannak olyan országok, ahol már holnaptól kivonnák a forgalomból a benzin- és dízelüzemű személygépkocsikat. Moór Attila, a nagykanizsai Moór Autó egyik tulajdonosa és szervizvezetője szerint a határidő gumiból van.

Moór Attila a benzin- és dízelüzemű autók kivezetése kapcsán mutatott egy hagyományos és egy elektromos autót
Fotó: Szakony Attila
A benzin- és dízelüzemű autók kivonásának határideje vészesen közeledik, az EU pedig a "Fit for 55" névű éghajlatvédelmi tervében azt tűzte ki, hogy az új járművek éves szén-dioxid-kibocsátását nullára kell csökkenteni. Vagyis 2035-től csak tisztán elektromos, hidrogénnel vagy bioüzemanyaggal hajtott járművek kerülhetnek forgalomba az EU területén. Egy nemrégiben megjelent kutatás szerint a norvégok olyannyira komolyan vették az unió tervét, hogy már az idén, tehát 2025-től tiltják a belső égésű motorral hajtott autók forgalmazását. Az államnak már most is jelentős villanyautó-infrastruktúrája van, és az állami támogatásoknak köszönhetően a villanyautók dominálnak a piacon. Skóciában pedig 2032-től tiltják a tiszta belső égésű motorral hajtott autók értékesítését. A tervek kiterjednek a hagyományos hibrid típusokra is.

Fotó: Benedek Bálint
A benzin- és dízelüzemű autók kivonása érthető lépés
A dízel- és benzinüzemű autók utáni zöld autóforradalommal minden autógyártó foglalkozik, Moór Attila szerint a célok teljesen érthetők: a klímavédelem mellett a karbonsemlegesség elérése igazán érthető terv a bolygó megvédése érdekében.
Már nem mindenki ért egyet
– Az elmúlt években rendkívül sok elektromos és hibrid hajtásláncú autó került forgalomba – mondta. – Sőt az újautó-piacon sokféle típusú ilyen személygépkocsiból lehet válogatni. Érdekes, mert kezdetben úgy tűnt, hogy nem lesz probléma, az alternatív üzemanyaggal működő autók átveszik az uralmat és teljesíthető lesz a cél. Viszont az elmúlt néhány évben alábbhagyott a lelkesedés, és úgy tűnik, hogy a szakmai szervezetek már a 2035-ös határidő felülvizsgálatát kérnék. Az alternatíva abban jelenne meg, hogy robbanómotoros autókat továbbra is lehessen forgalomba helyezni, de karbonsemleges technológiával készült környezetkímélő üzemanyagokkal. Azonban ezzel az a probléma, hogy még mindig magasak az előállítási költségek. A tesztelések folyamatosak, de úgy tűnik, hogy olyat egyelőre még nem állítottak elő, ami káros anyagot ne bocsájtana ki. Közben a nagyon kedvező árú, jó minőségű, jól eladható kínai autók tömkelege jelent meg Európában.

Fotó: Szakony Attila
Ha versenyautó kell, lóerőket akarnak
Moór Attila szerint az emberek arra költik a pénzüket, amire szeretnék. Hiába akarja az EU elérni 2035-re ezt a célt, ha az állampolgárok szeretnének robbanómotoros autót venni, akkor amellett döntenek. A mostani tudásunk szerint nem lehet az autóipart arra kényszeríteni, hogy kizárólag alternatív hajtásláncú autókat kínáljanak, hiszen egy Ferrari versenyautó hengereinek muzsikája mással össze nem hasonlítható.

Nem vált be maximálisan az elektromos autós átállás
– A Ford Mustang megpróbált kiállni az elektromos verzióval, ám úgy tűnik, zsákutcába futottak, az autó nem fogy – folytatta. – Egy másik gyártó, amely kizárólag elektromos versenyautókkal foglalkozik, szintén beismerte, hogy ez nem járható út. A vásárlóiknak kell a robbanómotor muzsikája és ereje, ahogy valósággal feltépi az aszfaltot. Viszont a hétköznapi személygépkocsik esetében ugyancsak bebizonyosodott, hogy az azonnali és teljes mértékű váltás a robbanómotorosról az elektromosra, az nem működik. Bár jó alternatíva, de ez inkább egy folyamat része lesz, de nehéz megmondani, mikor következik be. Most úgy gondolom, hogy a tíz év múlva esedékes határidő nem akkor lesz, vagy nem teljesen úgy, ahogyan tervezik. Az viszont biztos, hogy nagyon izgalmas szakasz előtt állunk, hiszen ebből a szempontból a világpiacok átrendeződés előtt állnak. Bárhogy is alakul a helyzet, nekünk, szervizeknek időben kell reagálnunk és fel kell készülnünk szakmai innováció tekintetében a javításra és karbantartásra is.