2025.03.19. 17:30
Az életünk a telefon: már szerződéseket is aláírhatunk a DÁP alkalmazással
A kormány 2022 decemberében fogadta el a Digitális Állampolgárság Programot. Mit tud a DÁP? Sok mindent. A digitális folyamatok és a papírmentes ügyintézés terjedésével megnőtt az elektronikus aláírás használata iránti igény is.

Megkönnyítheti életünket az elektronikus aláírás használata
Fotó: Korosa Titanilla / Zalai Hírlap
Új megvilágításba helyezte az állam és az állampolgárok közötti digitális kapcsolatot a Digitális Állampolgár Program (DÁP), a rendszerbe regisztráltak ingyenesen elektronikus aláírás használóvá válhatnak, amivel otthonról, kényelmesen írhatnak alá dokumentumokat.

Forrás: dap.gov.hu
Ezzel személyes jelenlét nélkül is aláírhat, például szerződéseket, megállapodásokat, kizárólag magánszemélyként. Éppen ezért várhatóan egyre nagyobb lesz az igény az üzleti célú felhasználásra alkalmas elektronikus aláírásokra is – írja cikkében a Pénzcentrum.hu. A DÁP mobilalkalmazás létrehozásával az állam célja, hogy megkönnyítse az állampolgárok életét. Digitális állampolgárként nem kell különböző hivatalokat és felületeket felkeresnie. Egy helyen megoldható az ügyintézés több esetben.
Egyre nagyobb teret hódít az elektronikus aláírás
2023-ban több mint 140 ezren használtak elektronikus aláírást üzleti célokra Magyarországon, és lassan Zalában is nő azoknak a száma, akik használják az elektronikus aláírást. A portál adatai szerint leginkább a jogászok körében népszerű az elektronikus aláírás: több mint 12 ezer ügyvéd és jogtanácsos használja naponta az e-Szignó nevű alkalmazást, amely hivatalos, jogilag teljesen elfogadott dokumentumokat készít. Emellett a végrehajtók és közjegyzők is rendszeresen használják.
Egy zalai kistelepülésen élő felhasználó véleménye szerint a digitális aláírás nemcsak a közigazgatásban, hanem a magánszemélyek számára is egyre fontosabb és előnyösebb megoldás.
- Én szeretek utazni, sokszor Budapesten van dolgom, szeretek ugyanakkor gyors lenni – mondta. - Ami fontos nekem benne, hogy a digitális aláírások nem hamisíthatók, mivel titkosítási technológián alapulnak és egyértelműen azonosít. Nem kell nyomtató és személyesen jelenlét a dokumentumok miatt, egy szerződés vagy nyilatkozat pillanatok alatt aláírható és továbbítható, azaz környezetbarát. Egyre szélesebb körben elfogadott, az egész EU-ban jogilag érvényes és kötelező elfogadni a megfelelő szintű digitális aláírásokat. Így egy külföldivel is tudunk szerződést kötni az utazásokat kiiktatva. Szóval nagyon kényelmes, csak egy dolgunk van, vigyázni a telefonunkra.
Hogyan készül a digitális aláírás?
Belépve a DÁP alkalmazásba néhány pillanat alatt megoldható a digitális aláírás, ehhez igényelhető az aláíró tanúsítvány, egy 8 karakteres aláíró jelszó megadását követően létrehozzák az adatokat, el kell fogadni az általános szerződési feltételetek, tájékoztatót, szabályzatot, majd a tovább gombra nyomva érkezik is a 3 évre érvényes aláíró tanúsítvány. A digitális aláírás a papír alapúval egyenértékű Magyarországon és az EU-ban is. Magáncélra ingyenes, az aláíráshoz meg kell nyitni a DÁP-on belül a digitális aláírás funkciót, a telefon tárhelyéről ki kell választani az aláírandó dokumentumot, majd jóvá kell hagyni az aláírás létrehozását. Egyszerre legfeljebb 5 dokumentumot lehet aláírni, ezekre felkerül:
- az egyedi digitális aláírás,
- a DÁP azonosító,
- az aláírás időpontja,
- és egyéb technikai adatok.
Fontos, hogy a DÁP mobilalkalmazás nem tárolja az aláírt dokumentumokat, ezeket le kell tölteni. Kinyomtatva vagy szkennelve a digitális aláírás elveszíti a hitelességét. Digitálisan aláírni jelenleg a pdf formátumú dokumentumot lehet, ami legfeljebb 30 MB méretű. A dokumentumot egymás után többen is aláírhatják. Az aláírás nem vonható vissza, viszont az aláírt dokumentum tartalmát egy visszavonó nyilatkozattal vissza lehet vonni, és ezt szintén alá kell írni.