2025.03.24. 09:30
Brutális szigorítás jöhet az elektromos rollerekre
Bár a végleges változat még nem készült el, egyre több részlet szivárog ki az új KRESZ-tervezetről. Várhatóan komoly változásokat hoz az elektromos rollerek közlekedésében. A szabályok szigorításával az illetékesek célja, hogy biztonságosabbá tegyék az utakat és csökkentsék a balesetveszélyt.

Várhatóan 2025-ben megjelenik az új KRESZ, amely 2026-tól jelentősen szabályozza az elektromos rollereket
Forrás: Getty Images
Az elektromos rollerek közlekedésének pontos kereteit az új szabályozás fogja meghatározni, amely várhatóan 2026-ban lép életbe. A legfontosabb változás, hogy különbséget tesznek a kisebb és nagyobb teljesítményű rollerek között.

Forrás: Getty Images
Szabályozás alá kerülnek az elektromos rollerek
A kisebb teljesítményű, legfeljebb 25 km/órás sebességre képes rollereket 12 éves kor felett lehet majd vezetni, ám a 12–13 éveseknek kötelező lesz a kerékpáros sisak viselése. Ezekkel a járművekkel a járdán maximum 10 km/órával, más közlekedési területeken pedig legfeljebb 20 km/órával lehet majd haladni.
A nagyobb teljesítményű rollerek esetében még szigorúbbak a szabályok. Azokat, amelyek 45 km/órás sebességre képesek, a segédmotorokra vonatkozó előírások alá sorolják. Használatukat 14 éves alsó korhatárhoz kötik, és kötelező felelősségbiztosítás is vonatkozik rájuk. Ezekkel a rollerekkel kizárólag úttesten vagy – lakott területen kívül – kerékpárúton lehet majd közlekedni, csökkentett sebességgel. A járdán való használatuk teljesen tilos lesz, és utast sem lehet majd szállítani rajtuk.

Forrás: Getty Images
A kerékpárosokat is érinti a változás
A tervezet nemcsak a rollereseket érinti, hanem a kerékpárosokra is új szabályok vonatkoznának. A különböző típusú biciklik közötti eltérések miatt különbséget tennének a hagyományos és a különleges kerékpárok között.
A hagyományos kerékpárok kizárólag emberi erővel működhetnek, vagy legfeljebb 1000 watt teljesítményű rásegítő motorral rendelkezhetnek, amely maximum 25 km/órás sebességet tesz lehetővé. A szélesebb vagy nehezebb, úgynevezett „különleges kerékpárok” – hacsak nem személyszállításra szolgálnak – nem használhatnák a kerékpárutakat, hanem csak az úttesten közlekedhetnének.
Így látja az oktató
Az elektromos rollerek szabályozása elkerülhetetlen, mert jelenlegi használatuk sok esetben életveszélyes – véli Kránicz Nándor, a keszthelyi Kránicz Autósiskola tulajdonosa. – Olyan balesetveszélyes, hogy ilyen járgány szerintem még nem volt. Látom, ahogy ketten állnak egy rollerre, miközben fogalmuk sincs a közlekedési szabályokról, mert még nincs KRESZ-vizsgájuk – mondja. Különösen aggályosnak tartja, amikor szülők kisgyereküket is magukkal viszik, és a kormány magassága épp a gyerek fejével van egy vonalban. – Ha belemennek egy gödörbe, a gyerek súlyos sérülést szenvedhet. Az emberek gondolkodásával van a legnagyobb baj, nem is annyira a szabályokkal – teszi hozzá. Szerinte az elektromos rollerek kis kerekei és nagy sebessége miatt rendkívül veszélyesek, ezért mielőbbi szabályozásra van szükség. Úgy véli, a közlekedési ismeretek hiánya az egyik legnagyobb probléma, ezért fontos lenne, hogy a KRESZ oktatása már általános iskolában kötelező tantárgy legyen. – Ha a gyerekek már fiatal korban megtanulnák a közlekedési szabályokat, később sok baleset elkerülhető lenne – hangsúlyozza.

Forrás: Getty Images
„Nem a roller a veszélyes, hanem a felelőtlen használat”
Vélemény egy elektromos rolleres szemszögéből:
– Rendszeresen használok elektromos rollert munkába járáshoz és ügyintézéshez, mert gyors, praktikus és környezetbarát megoldás. Egyetértek azzal, hogy szükség van szabályozásra, mert sokan felelőtlenül használják ezeket a járműveket, de attól tartok, hogy az új KRESZ túlzott szigorításokat hozhat.
– A legnagyobb probléma nem maga a roller, hanem a közlekedési kultúra és a felhasználók felelőtlensége. Láttam már olyanokat, akik sisak nélkül, a forgalomban szlalomozva haladnak, vagy ketten használják, ami valóban balesetveszélyes. Ugyanakkor sok felelős használó is van, akik betartják a szabályokat, és nem érzem fairnek, hogy miattuk is korlátozzák a rollerezést.
– A járdán való száguldozást én sem támogatom, de ha a jövőben az úttestre kényszerítenek minket, az autósoknak is meg kellene tanulniuk, hogy figyeljenek ránk. Ha kötelező biztosítást írnak elő, akkor jogokat is kellene kapnunk, például egyértelműbb elsőbbségi szabályokat vagy dedikált rolleres sávokat.
– Azt gondolom, hogy a szabályozás akkor lenne igazságos, ha nem az eszközt, hanem a veszélyes közlekedési magatartást büntetnék. Egy rosszul kivilágított biciklis vagy egy figyelmetlen gyalogos ugyanúgy balesetet okozhat. Ha valóban biztonságosabb közlekedést akarunk, akkor inkább a megfelelő oktatásra és a közlekedési kultúra fejlesztésére kellene helyezni a hangsúlyt.