2025.02.06. 13:09
MALÉV-gépek Csács felett, narancs a fedélzeten
A hét elején írtunk a Magyar Légiforgalmi Vállalat csődjével kapcsolatosan az ikonikus állami cég múltjáról, zenéjéről, flottájáról. Az egykori MALÉV gépek bizony ma is elrepülnek a fejünk felett. Olvasóink szinte egytől egyig kellemes emlékeket őriznek a régi repülős útjaikról, tudtuk meg a hozzászólásokból.

Ez a Boeing is a MALÉV-flotta része volt. Forrás: SERGE ATTAL/ ONLYWORLD.NETOnly France via AFP
Emlékeznek talán arra az érdekességre, hogy a MALÉV reklámzenéjét Presser Gábor írta, s máig fülünkbe cseng a dallama. Az Airportal cikkeiben pedig arra kaphatunk választ, hogy manapság merre repülnek az egykori flotta még használatban lévő „madarai”. Anno, 2012. február 3-án „háromnegyed 7 körül elindult az első Malév repülőgép az írországi Shannonba, ahol a gépeket véglegesen visszaadták az amerikai ILFC lízingcég részére” – írja a portál másik cikkében.

Forrás: airportal.hu
Zalai olvasóink is tudatában vannak, hogy valószínűleg manapság is repülnek egykori MALÉV-gépek felettünk:...”Bár ezt csak a flightradarral leshetjük. Anno egyszerűbb volt, csak fel kellett nézni, amikor (Csács)Bozsok felett húztak el a belföldi járatok ereszkedőben szinte a házunk fölött, majd Vorhotánál ráfordultak a leszállósíkra, az andráshidai füves reptérre. IL12, IL18… Nos, nem tegnap volt”. Az andráshidai reptérről Nagy Betti kolléganőnk is megemlékezett minap.
MALÉV-gépeken keleti-nyugati kényelem
Mások arra emlékeznek, hogy nagyon kényelmesek voltak a MALÉV-járatok:
„Nem ültek az emberek egymás hegyén hátán, mint most a fapados járatokon, és még kaját is adtak.”
„Repültem háromszor, de az még IL18-as volt. A kiszolgálás remek volt. Felejthetetlen élmény volt, amikor a velencei reptérre ráfordult a gép (1974), madártávlatból láthattuk a lagúnákat, a Szent Márk tér épületeit”.
„Először 1968. Budapest-Berlin. Fantasztikus volt az ellátás. Annyi narancsot kaptam, hogy alig tudtam megenni. A mellettem ülők is nekem adták, én voltam a legfiatalabb a gépen.”
„ A legemlékezetesebb egy brüsszeli hazaút volt 2010 decemberében. A gép amivel jöttünk, beragadt a Balkánon hóvihar miatt. Később indult BUD-ról, mint amikor vissza kellett volna már érnie BRU-ből. Jött, késett, de senkit nem hagyott ott, mindenkit hazahoztak BRU-ből. Az utasoknál a személyzet volt csak fáradtabb.”
Többi olvasónk ugyancsak a célállomásokat sorolta, MALÉV-gépekkel jártak Ázsiában, Kanadában, Európában, a régi NDK-ban. Berlin nagyon népszerű volt a bejegyzések szerint is, s Moszkvába, Zürichbe, Rómába ugyancsak sokan jártak.
„Azóta kismillió más utat jártam, de tényleg a legotthonosabb a Malév volt. Mert ugye ott otthon voltunk.”