2025.02.08. 14:30
Kerékpárosok millióit érintheti az új szigorítás
Új KRESZ van születőben, a tervezett reform a kerékpárosokat sem hagyja ki, szó van róla, hogy engedélyhez kötnék a biciklizést. A 2025-re ígért új KRESZ szerint megszűnne a kötelező bicikliút-használat, de ennél is vitatottabb pont, hogy a kerékpáros jogosítvány kiváltásáról is szó van. Magyarországon a lakosság 70 százaléka szokott legalább alkalomadtán biciklire pattanni.
Egyre több szó esik a várhatóan teljesen megújuló KRESZ-ről, melynek tervezete már formálódik. A kerékpáros jogosítvány bevezetése többek szerint felesleges, míg mások úgy vélik, bizonyos esetekben indokolt lehet. A módosítások célja egy korszerűbb és biztonságosabb közlekedési rendszer kialakítása.

Forrás: pexeles.com
A kerékpáros jogosítvány lehet az új KRESZ egyik vívmánya
A javaslat szerint különbséget tennének a hagyományos és a különleges kerékpárok között. Az előbbiek kizárólag emberi erővel működnek, vagy legfeljebb 1000 watt teljesítményű motorral segítik a hajtót, 25 km/óra sebességig. A különleges kerékpárok – például a szélesebb vagy nehezebb modellek – nem használhatnák a kerékpárutakat, kivéve, ha személyszállításra szolgálnak.
Milyen változásokkal járna az új KRESZ?
Jelentős változás lehet az is, hogy eltörölnék a kötelező bicikliút-használatot. Lakott területen belül minden kerékpáros szabadon dönthetne arról, hogy a bicikliúton vagy az úttesten közlekedik. A tervezet szintén hangsúlyozza a kerékpáros övezetek létrehozását, amelyekben a biciklisek, elektromos rollerek és gyalogosok biztonságosan közlekedhetnek. A gépjárműforgalom ezen területeken korlátozott lenne, és a megengedett sebesség maximum 30 km/óra. Emellett a buszsávok használata is megengedettebbé válhat a kerékpárosok számára, hogy gyorsabban és biztonságosabban haladhassanak a városi közlekedésben.
Szükség van kerékpáros jogosítványra?
Egy általunk megkérdezett zalai kerékpáros azt mondja: azon kerékpárosok számára, akik letették a KRESZ vizsgát, feleslegesnek tartja a külön kerékpáros jogosítványt, mivel ők ismerik és alkalmazzák a gyakorlatban a közlekedési szabályokat. Akik nem ismerik a KRESZ rendelkezéseit, azokra komoly veszélyt jelent ezen ismeretek hiánya, mivel egy elsőbbségadás elmulasztása esetén akár halállal végződő baleset is történhet. Az elektromos és hagyományos kerékpárok közt nem tett különbséget, mert - véleménye szerint - a kellő gyakorlattal és fizikummal rendelkező kerékpáros is képes elérni, sőt meg is haladhatja az elektromos rásegítéssel működő kerékpárok sebességét, vagyis ugyanolyan résztvevője a közlekedésnek.
Mint mondta: az lenne inkább fontos, hogy az alapvető közlekedési szabályokat már az iskolai oktatás során nemcsak elméletben, de gyakorlatban is tanítsák, hogy már gyerekkorban rutinszerűvé váljon ezek alkalmazása. Hozzátette: amíg az alkoholos befolyásoltság alatti kerékpározás, közlekedésben való részvétel elfogadott és engedélyezett, addig a jogosítvány kérdése teljesen irreleváns.
A naponta kerékpározó Szabó Gábornak pedig az a véleménye, hogy a kerékpáros jogosítvány bevezetését nem lehet megvalósítani, mert közel 5 millió ember biciklizik az országban és ennyi embert nem lehet levizsgáztatni. Ugyanakkor úgy gondolja, maga az elképzelés jó, egyetért vele, hiszen a kerékpárosok közül sokan nem a szabályoknak megfelelően közlekednek, ezért is van sok biciklis baleset, vagyis ráférne a biciklisekre az edukáció és a megfelelő kerékpáros kultúra gyakorlása.