2025.02.11. 15:00
Közútkezelő reagált: így érhető el a balesetmentes közlekedés?
Sem az áthaladó forgalom nagysága, sem az elmúlt időszakban történt közlekedési balesetek előidéző okai nem indokolják a 86-os főút, valamint a 7416-os jelű, Lentit Bajánsenyével összekötő út csomópontjának körforgalommá történő átalakítását. Mindez abból az elektronikus levélből derült ki, amit a Magyar Közút Nonprofit Zrt. küldött válaszként a legutóbbi, bő egy héttel ezelőtt történt baleset utáni érdeklődésünkre.

A 86-os főút és a 7416-os jelű, Lentit Bajánsenyével összekötő út csomópontjában gyakori a baleset. Másfél hete kamion és személyautó ütközött
Fotó: Horváth Norbert
A köznyelvben csak Friman-házi elágazásnak hívott csomópontban viszonylag gyakori a közlekedési baleset, az elmúlt évek során számos alkalommal számoltunk be ezekről. Sajnálatos módon akadt köztük halálos kimenetelű is, ezért az errefelé közlekedők körében időnként újra és újra felvetődik a kérdés: vajon nem volna-e célravezetőbb körforgalommá átalakítani a csomópontot.

Fotó: Gyuricza Ferenc
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. álláspontja
Ezt a kérdést továbbítottuk az elmúlt héten a Magyar Közút Nonprofit Zrt. sajtóosztályának, ahonnan az alábbi válasz érkezett:
„A 86. sz. főút – 7416 j. összekötő út járműosztályozós csomópontja kapacitás szempontjából kiszolgálja az itt áthaladó forgalmat, torlódások nem jellemzőek. Az elmúlt évtizedben történt balesetek jellemzően az elsőbbség meg nem adására vezethetők vissza, ezért az üzemeltetési feladataink során rendszeresen foglalkozunk a csomóponti rálátási háromszögek tisztításával.”
Nem biztosítanak elsőbbséget
A válaszlevél második mondata egyértelműen jelzi, hogy a balesetek többségét a figyelmetlenség, illetve az elsőbbségadási kötelezettség be nem tartása okozza ebben a kereszteződésben. Az alsóbbrendű úton, azaz Lenti vagy Csesztreg irányából érkezőket a csomópontban jelenleg STOP-tábla, tehát Állj, elsőbbségadás kötelező jelzés figyelmezteti a szabályok betartására. A legutóbbi, bő egy héttel ezelőtti baleset is azért történt, mert a Csesztreg felől érkező személygépkocsi idős vezetője valami okból figyelmen kívül hagyta elsőbbségadási kötelezettségét, és kihajtott a 86-os főúton, Rédics felől érkező nyerges szerelvény elé, amelynek lengyel sofőrje a járműve jobbra kormányzásával kerülte el a frontális ütközést, ám ennek során kamionja elejével letért az úttestről, így a műszaki mentés miatt a kereszteződést órákra le kellett zárni a forgalom elől.
Figyelemfelkeltő eszközök a balesetek megelőzése érdekében
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. válaszlevelében az is szerepel, hogy a csomópont jelenlegi jelzésrendszerét felülvizsgálják, és a láthatóság, valamint a felismerhetőség javítása érdekében figyelemfelkeltést elősegítő további eszközökkel bővítik. Terveik szerint a tavasz folyamán nemcsak felújítják a burkolati jeleket, de ki is egészítik azokat, illetve úgynevezett FNS – azaz fluor-neon sárga – hátterű táblákkal hívják fel a figyelmet az elsőbbségadási kötelezettségre. A csomóponthoz kapcsolódóan a Bajánsenyei ágon további útfelújításra is sor kerül a közeljövőben.