2025.01.08. 14:18
Vasút: a GYSEV-hez kerülnek a zalai vonalak
Zala vasúti közlekedését is átveszi a GYSEV a MÁV-tól. Ezt Lázár János jelentette be a mai, vasúti fejlesztéseket ismertető sajtótájékoztatóján.
Tízpontos vállalást tett Lázár János építési és közlekedés miniszter a mai sajtótájékoztatóján, ennek jegyében 2025 júniusától visszafizetik a jegy árának felét, ha a vonat vagy a busz húsz percnél többet késik, írta a Világgazdaság. Felújítják az összes mosdót a MÁV csoporthoz tartozó állomásokon, lesz takarítószemélyzet, és már idén új IC-kocsik és bérelt villanymozdonyok állnak forgalomba a vasútvonalakon. A nagy átalakítás jegyében komplett vármegyéket vesz át a GYSEV a MÁV-tól, amivel két vasúti szolgáltató lesz Magyarországon.
Azzal, hogy a magyar állam a GySEV-ben nemrégiben meghatározó, többségi tulajdonrészt szerzett, Magyarországnak két állami vasúttársasága lett: a MÁV és GySEV - ismertette a magyarnemzet.hu. A tulajdonszerzés nem önmagáért való, hanem az utasokért csinálták: összeadják a MÁV és a GySEV erőforrásait, legyen szó járműről vagy pályaüzemeltetési képességről, hangzott el. A GySEV mostani, hazai szolgáltatási területét több mint a kétszeresére emelik, újabb négyszáz kilométernyi pályával toldják meg. Ezzel az Észak-Dunántúlon – Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala vármegyék, illetve Veszprém vármegye egy részén – a vasúti közlekedést a GySEV-re bízzák. Az itt felszabaduló MÁV-os járműveket átirányítják a keleti országrészekbe.
Lázár János tízpontos vállalása a vasúti és a buszközlekedésről:
- Bevezetik a késésekhez kapcsolódó intézményt június elsejétől, visszafizetik a jegy árának felét annak, akinek a vonata vagy busza 20 percet késik. Ez egy objektív felelősség, vita nélkül teszik ezt. Aki applikáción keresztül vásárolt, az azon keresztül kapja vissza, aki jegypénztáron keresztül, az a pénztárostól kapja vissza. De a bérletesekre is vonatkozik ez, akinek öt alkalommal késik a vonata 20 percet, annak 10 százalékát elengedik.
- A MÁV csoport összes mosdóját egytől egyig felújítják 2026. január elsejéig. Jelenleg ezer mosdó van használatban, ebből 300-at újítottak fel, de ezeket is renoválják a felújítatlan 700 mellett. A Molhoz hasonló rendszert alakítanak ki, a nagyobb pályaudvarokon fizetéses lesz a mosdók használata, emellett applikáción keresztül is igénybe lehet venni.
- Takarítószemélyzet lesz minden állomáson, illetve az IC-ken.
- 2026. április 30-ig ezer darab új autóbuszt vásárolnak az idei 500 után. Most tíz év az átlagéletkor, ezt le fogják nyomni 7-8 évre.
- Jelenleg 50 darab korszerű villanymozdonyunk van, további 150 elöregedett. Azt vállalják, hogy 2025-ben 40 darab új villanymozdony és 15 újszerű dízelüzemű áll hadrendbe. Ezek bérletek, a szerződéseket megkötötték, a szállításuk folyamatban van. Összesen 70-et szereztek be.
- Az IC-kocsikból jelenleg 100 van használaton kívül, ezeket felújítják, továbbá 285 IC-t szereznek be, erre a fedezet biztosítani fogják.
- A GYSEV kapacitását beforgatják a MÁV-hoz, összesen 500 kilométert a GYSEV vesz át a MÁV-tól, ez főleg a Balaton nyugati régióját érinti. De GYSEV-es mozdonyt átvisznek Keletre is, az a tervük, hogy a Budapest–Belgrád vasútvonalon is részben azok a járművek fognak teljesíteni, amelyeket a GYSEV-nek beszereztek.
- Lázár szerint a nyári szezon jelenti a legnagyobb kihívást, nem győzték klímával és emberrel kiszolgálni a megnövekedett igényt. Ebből a tanulságot levonták, ezért új szolgáltatást alakítanak ki, ez pedig a MÁV-busz. Több száz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére, sőt magántársaságoktól is bérelnek, hogy ki tudják szolgálni az utasokat. Hangsúlyozta, hogy ami tavaly megtörtént, az nem történhet meg újra. Ez praktikusan azt jelenti, hogy ha egy osztálycsoport a déliből indulna, de nincs elég hely, azokat busszal viszik el.
- A jegy vásárlásából korábban nem derült ki, hogy van-e klíma a buszokon vagy a vonatokon. Aki jegyet vásárol ezután tudni fogja, hogy van-e rajta klíma vagy nincs.
- Új applikációt indítanak el májustól MÁV Plusz néven, ez az év második felére lesz teljesen kész. A legfontosabb új funkció a késési funkció lesz.