2025.01.09. 10:30
Út Istenhez, a szent kapun át
Megnyílt a szent kapu a keszthelyi Kis Szent Teréz-bazilikában is. Ez azt jelképezi: ezen keresztül vezet az út Istenhez, bűnbánó lélekkel, imádságokkal kísérve.
A Kármel szent kapuja, amelyen átlépve bűnbocsánatot nyerhetünk
Fotó: Halász Gábor
A szertartást dr. Takáts István érseki általános helynök vezette, aki felmutatta a keresztet, majd a papságot követve a hívek átvonultak a mennyei Jeruzsálem szimbolikus kapuján, a szentév himnuszát énekelve. Ez az út Istenhez vezeti a nyájat, amely zarándoklatával s imáival bűnbocsánatot nyerhet a szentévben.
Út Istenhez
A vízszentelés szertartását követően dr. Takáts István meghintette a résztvevőket, majd a szentmise szentbeszédében felidézte a napkeleti bölcsek történetét, amelyben „különleges erő és mélység rejlik”, s immár évszázadok óta közel áll az emberek szívéhez. „Nagyon szép, ahogyan mindez a nemzetek Krisztushoz találását mutatja meg, s talán ezért bánunk vele olyan otthonosan s érezzük közel magunkhoz”, fogalmazott.
Az emberi élet három útja
Dr. Takáts István ezt követően az emberi élet három útjáról, a megtisztulásról, a megvilágosodásról s az egyesülésről szólt, hozzátéve: a bölcsek utazása mélyebb spirituális jelentéssel bír, hisz útjuk három állomásra bontható, s ezek az ember lelki fejlődését jelképezik.
A megtisztulás útja
A via purgativa (a megtisztulás útja) azt a szakaszt idézi elénk, amikor az ember elhagyja a megszokott biztonságot, és a vágy hajtja, hogy valami mélyebbre találjon. Az egyik bölcs, aki éppen leszáll a tevéről, az emberi küzdelmeket és az élet megtisztulását szimbolizálja.
A megvilágosodás útja
A via illuminativa (a megvilágosodás útja) a másik bölcset idézi elénk, aki már látja a Gyermeket, és elindul felé. Ez az élet céljának felismerését jelképezi, ami fényt ad a léleknek, és vezeti a további lépéseket.
Az egyesülés útja
A via unitiva (egyesülés útja) pedig a harmadik bölcset hozza elénk, aki már leborul a Gyermek előtt. Ez az Úrral való egység állapotát testesíti meg, ami az emberi létezés beteljesülése: az Isten iránti szeretet és a vele való közösség.
Mit adhatunk Istennek?
Ez az út átformál, emelte ki dr. Takáts István, hisz „a bölcsek története nem csupán fizikai értelemben vett utazás, hanem lelki fejlődés is.
– Az út során elveszítik azokat az ajándékokat és külsőségeket, amelyek kezdetben fontosnak tűntek. Az út vége felé már nem a gazdagságuk és pompájuk számít, hanem az, hogy rátaláltak arra, ami valóban értékes. Az életünk során nekünk is meg kell tanulnunk, hogy mi az, ami igazán fontos, és mi az, amit el kell engednünk – hívta fel a figyelmet az érseki helynök, hangsúlyozva: a bölcsek nem önmagukra koncentrálnak útjuk során, hanem arra, hogy mit adhatnak Istennek, s ez a hozzáállás példát mutat számunkra is.
Útmutatás az új évre
- „A bölcsek története különösen aktuális az év elején, amikor új célokat tűzünk ki magunk elé.”
- „Arra hív minket, engedjük meg, hogy a szívünkben felébredjen az a szent nyugtalanság, amely Istenhez vezet.”
- „Az út nehézségei, a veszteségek és próbák mind segíthetnek abban, hogy elengedjük a hamis istenképeket, és megtaláljuk az igaz Istent, aki életünk forrása és beteljesítője.”
- „A napkeleti bölcsek példája arra inspirál, hogy ne csak kérjünk Istentől, hanem adjunk is.”