2025.01.23. 18:30
30 kilométeres sebességkorlátozás kicsapná a biztosítékot Nagykanizsán
Az olaszországi Bologna városa tavaly bevezette a 30 kilométeres sebességkorlátozást. Sokan ellenezték a döntést, végül bejött a változtatás. Eljátszottunk a gondolattal, mi lenne, ha Nagykanizsán is életbe lépne a 30 kilométeres sebességkorlátozás.

Elsuhanó autó a 30 kilométeres sebességkorlátozás tábla mögött a Zrínyi utcán. Milyen lenne, ha az egész városban ez lenne a megengedett sebesség?
Fotó: Szakony Attila
A 30 kilométeres sebességkorlátozás ötlete intenzív reakciókat váltott ki, néhány autós szerint képtelenség azt gondolni, hogy ebben a sietős, felgyorsult világban ez beválhatna. Sokakat az sem érdekelt, hogy Bolognában, ahol 2024-ben bevezették milyen pozitívumokat hozott a korlátozás.

Fotó: Szakony Attila
A 30 kilométeres sebességkorlátozás kapcsán néhány beszédes adat Bolognából:
- 1991 óta a tavalyi volt az első év, amikor egy gyalogost sem gázoltak halálra
- a gázolások száma is 16 százalékkal csökkent
- 10 ember veszítette életét az utakon, amivel a halálos áldozatok száma 49 százalékkal csökkent
- a levegő nitrogén-dioxid-szintje 29 százalékkal lett alacsonyabb
- 69 százalékkal többen ültek kerékpárra
Drasztikus lenne a változtatás
Az általunk megkérdezettek, köztük autósok, kerékpárt használók és busszal közlekedők elképzelni sem tudják, hogy ilyen drasztikusan, 50 kilométeres sebességről hirtelen 30 kilométeres sebességre csökkentsék a városi közlekedés ritmusát.

Fotó: Szakony Attila
Valamint tudnak az olaszok
– Bolognában biztos valamivel óvatosabbak az autósok vagy valami jó taktikájuk van arra, hogy betartsák a sebességkorlátozást – vélekedett a nagykanizsai autós, Wöller Dávid. – Nagyon nem tesz jót az autónak, hogy nem halad, nem forog, nem járatja meg magát rendesen. Főleg, ha dízelről van szó, az autó "ellustul", aztán megáll. Nagykanizsán most is sok a 30 kilométeres sebességkorlátozást jelző tábla, de az emberek nagy része nem tartja. A kis utcákban maradhatna, de több helyen nem látom értelmét.
A sebességmérők kihelyezése jó ötlet
A nagykanizsai Őri Árpád autósként és kerékpárosként azt gondolja minden rendben van Nagykanizsán a közlekedéssel. Kiemelte: a belvárosban 40 kilométeres sebességkorlátozás van érvényben, amit be kellene tartatni. Jó ötletnek tartja a sebességmérők telepítését. A reggeli és a délutáni kis fennakadás számára tűrhető.
Mi lenne a rolleresekkel?
Hozzátette: a kerékpárutak megfelelőek, nincs gond a bicajosokkal, viszont a rollerrel közlekedők okozhatnak még kalamajkát. Jó lenne minél előbb tisztázni a helyzetüket.
Kevesebb baleset, több kerékpáros?
– Ha Nagykanizsán bevezetnék a 30 kilométeres sebességkorlátozást a város központjában és egyes kritikus pontjain, az elsődlegesen a közlekedési balesetek számának csökkentésére irányulna – vélekedett Gerencsérné dr. Berta Renáta, a Pannon Egyetem Nagykanizsa Körforgásos Gazdaság Egyetemi Központ főigazgatója. – A kisebb sebességgel csökkenthető lenne a gyalogos- és kerékpáros közlekedők veszélyeztetése, mivel az autósok is több időt és figyelmet fordítanának a közlekedési helyzetekre. Mellette azonban a közlekedés újragondolását is eredményezheti, ezáltal a kerékpáros aktivitás is növekedhet, a lakosság közlekedési morálja változhat.

Fotó: Szakony Attila
Hátrányokkal is kell számolni
Hangsúlyozta: azonban a korlátozás bevezetésének nemcsak előnyei, hanem hátrányai is lehetnek. Az autósoknak több időbe telhet elérniük úti céljukat, ami közlekedési dugókat is eredményezhet, különösen a csúcsidőszakokban. Emellett a közlekedési infrastruktúra átalakítása, a sebességkorlátozó táblák és megfelelő tájékoztatás kialakítása is fontos lenne a változtatás sikeres megvalósítása érdekében.
Javíthatna közlekedési kultúrán
– Ettől függetlenül Bologna példáját figyelembe véve, Nagykanizsán is érdemes lenne mérlegelni a 30 kilométeres sebességkorlátozás bevezetését, különösen a forgalmas belvárosi és gyalogoszónákban – folytatta. – A balesetek és a közlekedési sérülések csökkentése érdekében egy ilyen szabályozás valóban javíthatna a közlekedési kultúrán, és biztonságosabbá tenné a várost. Ugyanakkor, hogy valóban hatékony legyen, a változtatásoknak jól megtervezettnek és fokozatosnak kell lenniük, figyelembe véve a helyi sajátosságokat és a közlekedési igényeket.
A 40 kilométeres sebességkorlátozás jobb?
Hasonló véleményt fogalmazott meg a buszsofőrként dolgozó, Szökrény Lajos. Szerinte Nagykanizsán sem ártana az egész városra vonatkozó korlátozás. A 30 kilométeres sebességkorlátozást viszont túl lassúnak gondolja, inkább 40 kilométerest tartaná jónak. Aztán ezt rendszeresen kellene ellenőrizni, akkor előbb-utóbb megszoknák az emberek. A notórius gyorshajtók is beállnának a sorba egy-két büntetés után.
Nagykanizsán van 30-as tábla bőven
Szabó István, a Via Kanizsa Városüzemeltető Nonprofit Zrt. vezérigazgatója elmondta: Nagykanizsán jelenleg is több utcában van 30 kilométeres sebességkorlátozás érvényben. Ezt az utak szélessége, nyomvonala indokolja, de gyakran találkozhatnak a közlekedők az iskolák, oktatási intézmények közelében ilyen korlátozásra felhívó táblákkal.

Fotó: Szakony Attila
Túlzás?
– Nyilván ez most csak játék és feltételezés, hogy mi lenne ha megvalósulhatna – folytatta. – Az egész városra kiterjeszteni a 30 kilométeres sebességkorlátozást kicsit túlzásnak érezném, a 40 kilométeres sebességkorlátozás esetleg kezelhető lenne, de ehhez önkormányzati döntésre lenne szükség. Egyébként az a szabály, hogy a lakott terület kezdete tábla mellett elhelyezett sebességkorlátozó tábla az egész lakott területre vonatkozik.