2024.09.03. 15:59
Mobiltelefon nélküli diákvilág az első napokban
A 2024-es tanévkezdés nemcsak a nyári élmények megosztásáról, az új órarendről, új könyvekről, új tanárokról, netán új osztálytársakról, általános iskolából középiskolába lépésről szólt. Mindezeknél sokkal jobban izgatta a szülőt, diákot, tanárt az, miképp néz ki az az élet, amelyből órákra hiányzik a mobiltelefon.
Ilyen folyosói jelenetet már nem lehet fotózni: szeptember elsejétől korlátozták az iskolákban a mobiltelefon használatát Illusztráció: Unger Tamás
Az az eszköz, amit szinte már egyetlen percre sem tudunk nélkülözni. Azon tartjuk a kapcsolatot, azzal szórakozunk, olvasunk, zenélünk, azzal fejezzük ki a szerelmünket, sőt, a mobillal eszünk, iszunk, vásárolunk, közlekedünk, alszunk. Seregnyi alkalmazás, applikáció támogatja a hétköznapi életet, a munkát, a tanulást, az ismeretszerzést. Tároljuk az emlékeket, fotókat, recepteket, tervezzük a napot, a rajta lévő térképpel, gps-szel tájékozódunk. Bérleteinket, jegyeinket, bankszámláinkat, kedvezményes kuponjainkat, pinkódjainkat, jelszavainkat, személyes adatainkat tartjuk rajta. Vele fizetünk a boltban, utalunk, rendelünk, ezen nézzük meg, mikor érkezett meg a fizetésünk. Megmondja, mennyit gyalogoltunk, mennyi energiát égettünk el a konditeremben, mennyi vizet kell innunk, mikor kell elmennünk a következő szűrővizsgálatra. Megmondja, hol van dugó a közutakon, merre menjünk, s milyen idő lesz ott, ahova érkezünk. A világ legnagyobb lexikonja egy okostelefon. Ami alatt hajdan polcok garmadája roskadozott hatalmas könyvekbe zárt tudással kecsegtetve, ma befér a farzsebbe és a legkisebb női ridikülbe. Mondani sem kell, az összes tankönyvet kiváltja, ráadásul naprakészebb. Felesleges a térkép, a képzőművészeti album, az írásvetítő, ha jól tudunk keresni a temérdek adat között.
Mobiltelefon: mi a baj vele?
Mégis mi a baj vele? Ami az előnye, ugyanaz a hátránya: függővé tette az emberiséget.
A magyar közoktatás irányítása – számos más ország gyakorlatához igazodva – e függőség ellen próbál tenni valamit, e tanévtől korlátozza az iskolában a mobiltelefon használatát. Mint arról már beszámoltunk, a rendelkezés végrehajtását az intézmények a saját házirendjükben szabályozzák, hogy a tanulók készülékeit hogyan őrzik, mikor használhatják az órai ismeretszerzés támogatására, mikor vehetik magukhoz.
A mobiltelefon korlátozása a zalaegerszegi oktatási intézményekben
Szerkesztőségünk megkereste a korlátozással kapcsolatos kérdéseivel a Zalaegerszegi Tankerületet és a Zalaegerszegi Szakképzési Centrumot (ZSzC). A tankerülethez több mint negyven, a ZSzC-hoz kilenc intézmény tartozik.
Tankerületi, szakképzési intézmények első napjai
– A Zalaegerszegi Tankerületi Központ által fenntartott minden köznevelési intézmény a hatályos jogszabályok szerint jár el, a helyi adottságoknak megfelelően, amit a házirend rögzít. A gyakorlati megvalósítást tekintve, minden nap egyre több tapasztalattal rendelkeznek az iskolák – tájékoztatta lapunkat a Kajári Attila igazgató vezette tankerületi központ.
– A jogszabályok alapján, azokat szorosan betartva jár el minden intézményünk, az elmúlt két tanítási nap alatt ezzel kapcsolatos rendkívüli esemény, vagy probléma nem merült fel a rendelkezés betartásakor, a központhoz nem érkezett ez irányú észrevétel – mondta Vizlendvai László, a ZSzC főigazgatója, hozzátéve, az idő rövidsége miatt a tapasztalatok sem lehetnek teljes körűek.
A mobilfüggőség jelei:
- időhiány
- feszültség
- agresszió
- figyelemzavar
- közömbösség
- mozgáshiány
- szociális funkciók romlása