A KRESZ mostohagyereke

2024.09.06. 17:30

Elektromos roller: fekete bárányként tekintenek a használóira

Az elektromos rollerek az utóbbi években rendkívül népszerűvé váltak, főként a városi közlekedésben. Azonban számos közlekedési és biztonsági kérdést is felvetett az elektromos rollerek használata, amelyeket a törvényhozóknak inkább előbb, mint utóbb, kezelniük kell. Most a jelenleg érvényben lévő, legfontosabb szabályokat szedtük össze Anti András alezredes, a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetőjének segítségével.

Pásztor András

Gerencsér Gábor (elöl) és barátja, Heim Barnabás gyakran közlekedik elektromos rollerrel, ám legtöbbször a járdát veszik igénybe

Fotó: Szakony Attila

Miközben egyre népszerűbb az elektromos rollerek használata, az is tapasztalható, hogy a rolleresekre igazi fekete bárányként tekintenek a közlekedésben résztvevők. A gyalogosok szerint a roller nem mehet a járdán, a biciklisek szerint nincs helye a biciklisávban, az autósok pedig az úttestről takarítanák el őket. Észszerű érvek mindhárom esetre vannak, de akkor hol közlekedjenek a elektromos rollerek?

20230919__MI_001
Sokan a forgalmi dugók elkerülése miatt használnak elektromos rollert
Fotó: Mirkó István / Forrás:  Magyar Nemzet

Nincs hatályos jogszabály az elektromos rollerekre

– Magyarországon egyelőre nincs hatályos jogszabály, ami az elektromos rollereket nevesíti, ezért a KRESZ érvényben lévő szabályozása vonatkozik ezen járművekre – szögezte le Anti András alezredes, aki hozzátette: a 25 km/h tervezési sebességnél kisebb eszközöket segédmotorkerékpárnak kell tekinteni, így használatukhoz nem kell vezetői engedély, ugyanakkor a 45 km/h tervezési sebesség fölötti gépek a motorkerékpár kategóriába tartoznak, melyek használatához szükséges a vezetői engedély megléte, illetve minden olyan tartozék – rendszám, világítás, bukósisak, műszaki vizsga, biztosítás –, amit előír a KRESZ.

Mindebből az is következik, hogy az elektromos rollerek – legyenek kis vagy nagy teljesítményűek – nem közlekedhetnek a járdán, illetve kerékpárúton is csak lakott területen kívül használhatók. Azaz, az elektromos rollerek leginkább a közúti forgalomban vehetnek részt, ám ez esetben is figyelni kell számos dologra.

Alkoholos befolyásoltság alatt tilos használni

– Az első és legfontosabb kitétel, hogy az elektromos roller vezetője nem lehet alkoholos befolyásoltság alatt, ahogy a kismotorok és a nagymotorok esetében, itt is a nulla tolerancia elve érvényesül – szögezte le Anti András alezredes. – Szintén fontos szabály, hogy az elektromos rolleren tilos utasokat szállítani, ez a közlekedési eszköz csak egy személyes. Alapvetés, hogy az elektromos rollert használók betartsák a közúti közlekedés szabályait, példának okáért karjelzéssel jelezniük kell a kanyarodást, s ugyanúgy elsőbbséget kell adniuk, ahol azt lámpa, tábla vagy az általános szabályok azt megkövetelik. A szabályozás ugyan nem rendelkezik a láthatósági mellény viseléséről, de aki szürkületben, illetve az esti órákban közlekedik, elemi érdeke a minél jobb láthatóság, főleg, ha egy olyan eszközön utazik, amely minimális védelmet nyújt egy baleset során.

Elektromos roller
A KRESZ hatályos szabályai szerint elektromos rolleren tilos utast szállítani
Fotó: ZH Archívum

Mindenhol útban vannak

Az elektromos rollerekre vonatkozó közlekedési és egyéb szabályokról a járműhasználók véleményét is kikértük. Többségük egyetértett abban, hogy szükség lenne világos és egyértelmű szabályok megalkotására, ám abban már eltértek a vélemények, hogy milyen biztonsági előírások vonatkozzanak a rollerekre.

– Én igazából csak arra használom, hogy reggel eljussak vele a suliba, illetve haza, vagy ha edzésre kell mennem, akkor is rollerrel közlekedek, mert gyors és egyszerű a használata – fogalmazta meg Gerencsér Gábor, akit barátjával, Heim Barabással együtt a belvárosban szólítottunk meg. – Sajnos, vannak negatív tapasztalataink, az autósok nem figyelnek ránk, ezért nem is szeretünk az úton közlekedni, ugyanakkor a járdán való közlekedésért a gyalogosok szólnak ránk.

A ZMRFK illetékesétől azt is megtudtuk, hogy nincsenek kedvező tapasztalatok az elektromos rollert használókkal kapcsolatban, a közlekedési szabályokat betartók aránya alig 10 százalékra tehető, ennek megfelelően a baleseti statisztikában is egyre növekszik a rolleresek száma.

Kerékpárnak is minősülhetne

Röviden összefoglalva ez a jelenlegi helyzet, de várható-e jogszabályi változás? Valószínűleg igen. Révész Máriusz, a kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos ugyanis már régóta szorgalmazza a tárgyalásokat és a jogszabályi módosítást. Szerinte ugyanis a kis teljesítményű elektromos rollerek inkább tartoznak a kerékpár kategóriájába, mint a kismotorokhoz. Ha így lesz, akkor sem vezetői engedélyre, sem bukósisakra nem lesz szükség. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy a döntéshozók külön kategóriába sorolják majd az elektromos rollereket, ez esetben viszont teljesen új, speciális szabályozás léphet életbe.

Németországban szigorú a szabályozás

Az elektromos rollerekre vonatkozó közlekedési szabályok megalkotása természetesen nemcsak Magyarországon, hanem Európa más országaiban is problémát okoz. Sok helyen még nincsenek egyértelmű jogszabályok, de például Németországban már igen. Odakint már 2019-ben megalkották az első törvényt, ami az elektromos rollerek használatához kapcsolódik, azonban arrafelé kifejezetten szigorúak voltak a jogalkotók, így például az elektromos rollerek kizárólag saját rendszámmal közlekedhetnek a forgalomban. További szigorú szabályozás a németeknél, hogy ezeket a járműveket 14 éven aluli személyek nem használhatják. A sebességkorlátozást is bevezették, így kerékpár- vagy autóúton maximum 20 km/h-s tempóban lehet velük hajtani.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában