Frissen Zalából

2021.09.09. 11:30

Babosdöbréte lakott külterületeivel, túrázásra csábító tájaival egyedi a megyében

Torda-hegyen megállunk egy régi kútnál.

Győrffy István

Forrás: Zalai Hírlap

Fotó: Győrffy István

– Úgy nézzék, hogy igen régi építmény, meg ötvenhat méter mély. A miénk volt, még a nagyanyám építtette – szól hozzánk az úton éppen erre sétáló idős néni. Bővebben is beszélnénk vele az itteni régi időkről, de miután megtudja, hogy Babosdöbrétéről készítünk riportot, – Mi nagylengyeliek vagyunk! – mondattal elköszön. Pedig a hegynek ez a része már Babosdöbrétéhez tartozik, mint ahogy a szomszédos Kis-hegy és Kő-hegy jórésze is, melyek aszfaltos bejárta szintén Nagylengyelből nyílik, de hosszan, Babosdöbréte irányában folytatódik. A hegyeken élők a babosdöbrétei önkormányzat lakosai.

A Skublics kastély bejárata – hamarosan kívülről is megújul az épület
Fotó: Győrffy István / Zalai Hírlap

– Torda-hegyen nyolcan laknak, Kiss-hegyen tíz fölötti a lakosok száma, Kő-hegyen pedig 20 körüli. Mi gondoskodunk az utakról, télen a hóeltakarításról, hamarosan ezekre a területekre közvilágítást is építünk. Külterületként az 1949-es népszámláláskor Babosdöbrétéhez tartozott Kökényesmindszent, Rám, Árkosházapuszta, Csonttető, Kőhegy, Tordahegy, s Újvaspuszta is. Árkosháza azóta megszűnt, de például a bazitai hegyvonulattal szemben lévő Újavas-hegy most is Babosdöbréte határában van, sőt oda is most pályáztunk útfelújításra, mert ott is 32 lakosunk van. Kökényesmindszent és Rám is Babosdöbrétéhez tartozik, a környék keresett helyei, sokan túráznak errefelé. A turisták Bazita és Dobronhegy felől érkeznek – mondja Szinayné Csarmasz Bernadett Babosdöbréte polgármestere, aki a „Mert az Ön faluja is rajta van a térképen!” turisztikai sorozatunkban mutatja be a Pálosfai-patak völgye mentén megbújó településeket.

Gyönyörű tó bújik meg az erdőben

Ahogy a régi kúttól kimegyünk Torda-hegy koronájának szélére, a látvány megállásra és gyönyörködésre késztet. A kilátást Bazita dombvonulata zárja le, gerincén a fák közül pirosló háztetőivel, majd az alatta húzódó zöld völggyel. Mindez olyan szép, hogy hosszú ideig nézegetné az ember...

Rálátás Rámra
Fotó: Győrffy István / Zalai Hírlap

Rámnak két falurésze is van, Alsó- és Felső-Rám. Kis falvak ezek, szerpentines úttal, a házak a domb alján, illetve a tetején épültek. Felső- Rámban megakad a szemünk egy felújított kis kápolnán, amely elé pergolát is építettek, majd Bernadett egy szűk, erdei úton vezeti az autót. Egy tisztásra érünk, ahol kapu zárja el az utunkat, mögötte tavat rejt az erdő.

Az Újavas-hegy a szemközti Bazitáról

– A tóról mi sem nagyon tudtunk, úgy voltunk vele, mint Columbo feleségével, beszéltek róla, de sohasem láttuk, ez mindeddig zárt magánbirtok volt. Megtudtuk, hogy árulják, megnéztük, s vettünk egy nagy lélegzetet a családommal és pár hónapja megvettük. Három fiam van, szenvedélyük a horgászat nem volt kérdés, hogy belevágunk a tó megújításába. Szándékunk, hogy kinyissuk a közösségünk előtt, már itt ünnepeltük a gyermeknapot, s többen jöttek családi rendezvényt tartani – újságolja Bernadett, s elmondja, hogy a régi tulajdonos pár éve elhunyt, több évig hozzá sem nyúltak a tó környezetéhez, a természet elkezdte visszafoglalni a partmentét. Rengeteg munka vár rájuk, mire ebből igazi vendégfogadási hely lesz, de látják a szépségét, s érzik a nyugalmat, melyet a tó áraszt.

Szinayné Csarmasz Bernadett Babosdöbréte polgármestere: „A falu lakossága ma már növekszik. Minden megüresedő ház elkel”
Fotó: Győrffy István / Zalai Hírlap

Rám a lovak szerelmesinek is kedvelt helye, itt várja vendégeit a Contess lovasudvar pontosabban Sánta Krisztián és Franko Krisztina.

Csarmasz Antal papagájait sokan megnézik

– Családi vállalkozás vagyunk, a párommal, Krisztiánnal közösen vezetjük a lovasudvart. Ménesgazda és lovastúra vezető képzettségem van, s a lovasudvarunkban kezdő illetve haladó lovasokat oktatunk. Van négy iskolalovunk, hét csikónk az egy napostól a két éves korúig, sőt a két versenylovunk is bőven ad munkát. Kedvelt a nyári lovastáborunk, de sétakocsikázásokat is vállalunk, kettesfogathajtó CAN-C kategóriában pedig a falu színeiben versenyzünk is – tudjuk meg Krisztinától.

Babosdöbréte temploma
Fotó: Győrffy István / Zalai Hírlap

Babosdöbrétének két bejárata is van a Teskánd felől vezető útról, amit hamarosan felújítanak. A falu amúgy patkó alakban kúszik fel a domboldalakra, romantikus elrendezésű. A faluközpont a sportpályákkal, az öreg fák alatt megbújó Skublics-kastéllyal, a templommal egyedülálló elrendezésű.

A felújított kápolna Felső-Rámban

– Amikor ide felérnek a turisták, sokan megkérdezik, van-e eladó ház, mert szeretnének portát venni maguknak. A falu lakossága ma már növekszik, minden megüresedő ház elkel. Sőt, ha meghal valaki, még nincs meg a hagyatéki tárgyalás, de már vevők jelentkeznek az ingatlanért. A Skublics-kastély sorsa is megoldódik, hosszú idő után most már látjuk a felújítás végét. Elvégezhetjük rajta a tetőcserét, és megtörténik a külső bepucolása is. A kastélyban elkészültünk az orvosi rendelő felújításával, megújult belül a könyvtár, a kulturszintér, amely a fiatalok számítógépes helyisége, s lesz hely benne a sportegyesület tizennégy biciklijének is, amiket turisztikai pályázaton nyertek a falu lakói számára. A kastély mellé egy pajtaszínházat szeretnénk építeni, ehhez engedélyes tervünk is van, most olyan pályázat kiírására várunk, amely segítségével ezt megvalósíthatjuk – vázolja tervüket Bernadett.

Fenyőcsemeték millió számra
Fotó: Győrffy István / Zalai Hírlap

Az 1800-as években épült uradalmi kastély az egyetlen történelmi épülete Babosdöbrétének, melynek első írásos említése 1128-ból származik, ekkor Zalavár várszolgái éltek itt. A törökök támadásai miatt a falu az 1690-es évekre elpusztult, s bár 1457-ben kápolnás hely volt, a török idők után nem volt temploma. Elzárt település volt, ide a busz is csak 1959-ben jött el először. A kastély közelében álló Jézus szíve és Szent Imre katolikus templomot 1933-34-ben építették Skublics Cecília jóvoltából, aki buzgó katolikus lévén, a falunak ajándékozta a templomtelket, adta a templomtető fa anyagát, s fuvaroztatta a téglát is. A templom alatti kriptában nyugszik férjével, Barthelmes Walter mérnökkel, aki az angliai Bradfordban született, s az első magyar fegyvergyár felállítója volt. A templomban egy festmény is látható Szent Imréről, amelyet Szabó Ágota készített a 1996-ban.

Kökényesmindszent kápolnája a falu közepén

A történelmi épületek mellett kedvelt a falu közösségi kemencéje és pergolája, amelyeket turisztikai pályázatok segítségével létesítettek.

A közös kemence, amit gyakran begyújtanak
Fotó: Győrffy István / Zalai Hírlap

– Ha olyan csoport érkezik, amelyik előre bejelentkezik, pogácsával, zsíroskenyérrel, s egyéb finomsággal, frissítővel vendégeljük meg őket. Ha délelőtt jönnek, konyíttatjuk számukra a kocsmát is, mert az általában délután és este várja a vendégeit. A kemence a falu lakói között is kedvelt, kevés az olyan hétvége, amikor nem fűti be valaki. Említhetném a rendezvényeinket is, amelyek farsangtól, karácsonyvárásig zajlanak, s vonzzák a környék lakóit is. A szüreti felvonulásunkra rendszeresen visszatérő vendégeink vannak Budapestről, a népdalkörünk pedig messze viszi a jó hírünket. Vannak olyan látnivalóink is, amelyeket a gyermekek kedvelnek, s visszajárnak hozzánk például az óvodások. A testvérem, Antal, aki a megyei diszmadár egyesület tagja, 12 fajta papagájt tenyészt, s vannak olyan ritkaságai, amelyből egy-egy tojópár százezer forintot is ér. Tavaly, a pandémia idején, nem tudtuk megtartani a gyermeknapot, ezért a kastélyparkban felállítottunk egy ketrecet, amiben fürjek, törpenyulak és tengerimalacok várták a kicsiket, s várják ma is, mert megkedvelték őket a gyermekek – említi Bernadett, aki kitér arra is, hogy az elmúlt évek alatt megváltozott Babosdöbréte és a kedvelt Kökényesmindszent között a Pálosfai-patak környéki táj. A domboldalakat karácsonyfákkal ültették be, mert a klíma és a föld ehhez kedvező, mint ahogy a túrázáshoz, a kerékpározáshoz is, főleg, hogy errefelé a vendéget is szívesen látják.

Gould-amandinák, ritka díszpintyek is láthatók a faluban