Frissen Zalából

2021.03.31. 14:00

Az Ady-iskola művészeti tagozatának tanárai a művészeti oktatás átszervezési tervezetéről

Lapunkban már foglalkoztunk az alapfokú művészeti oktatás átalakításának országos tervezetével, amely érintené a megyeszékhelyi Ady-iskola képzését is. Az intézmény művésztanárai alábbi levelükben hívják fel a figyelmet néhány szempontra.

ZH

Fotós: © Katona Tibor

Fotós: © Katona Tibor

„Szeretjük a munkánkat, az örömmel végzett munka pozitívan hat ránk és a tanítványainkra. Azt gondoljuk, a művészet megtalálja az utat mindenkihez: megtalálja a tehetségeseket, a pozitív értelemben vett átlagosakat és a perifériára szorultakat is.

Nagy felelősség számunkra a tehetség felfedezése, finom instruálása, vezetése. Ugyan­ilyen felelősség az ízlés formálása, a harmónia megtalálása, a gyerekek művészetek iránt érdeklődő, kellő kritikával rendelkező felnőttekké nevelése. A művészeti oktatás olyan bölcső, olyan tér, amely engedi felfedezni és kibontakozni az ember természetes egyéniségét, amelyben a lélek feloldódhat. Segít a képességek fejlődésében, a szakmai orientálódásban. Ajtókat nyit, utat mutat. Az alkotás motivál, fegyelmezetté tesz, pozitívan erősíti, gyógyítja a személyiséget, belőle inspiráció és önbizalom meríthető.

Sokan és sokszor leírták, hogy a zalaegerszegi Ady-iskolában több évtizedes múltra tekint vissza a művészetoktatás. 1982-től ének-zene tagozat, majd 1984-től rajztagozat indult az iskolában. 1991-ben a városban élő több neves képzőművész: Németh János keramikusművész, Farkas Ferenc és Fischer György szobrászművészek, Frimmel Gyula grafikusművész és Gábriel József festőművész támogatásával megindulhatott a képzőművészeti gimnáziumi képzés. 1998-tól művészeti alapképző intézménnyé váltunk, kibővülve balett-tagozattal. Kivételes kultúra- és értékteremtő pillanatok voltak ezek, néhányan itt vagyunk a kezdetek óta, és folytatjuk a »nagy elődök« munkáját.

2018-as felvétel a művésztanárok akkori csoportjáról. Első sor balról: Nagy Szilvia, Borsos Andrea, Gombos Zsófia, Némethné Balogh Ildikó, Király Hajnalka és Kaszás Bernadett. Hátsó sor balról: Farkas Ferenc, Monok Balázs, Dienes Gyula, Frimmel Gyula és Tánczos György Fotó: Katona Tibor / Zalai Hírlap / Archív

Pedagógiai munkánk értéke az itt végzett képző- és iparművészek, építészek, művésztanárok személyében, számos egyéb pálya diplomáiban mérhető. Fontos szerepünk van a kultúrát befogadó, műértő, kulturális programokat látogató közönség »kinevelésében«. Hazai és nemzetközi kapcsolatokkal büszkélkedhetünk, az ország szakmai élvonalában vagyunk. Mi, tanárok itt voltunk és itt vagyunk a város kulturális életében képző- és iparművészként.

Nagymértékben érintené munkánkat a tervezett művészeti képzés átszervezése, amely egyetlen »tiszta profilú« művészeti intézménybe olvasztana számos, jelenleg különálló intézményt. Ha a tervezet megvalósulna, iskolánk mint művészeti iskola elvesztené önállóságát, egyszerű telephellyé válna. Az Ady név, mint művészeti iskola, mára valamiféle brand is lett a város kulturális életében, fogalommá vált a megyében is. Az átalakulással-összeolvadással megszűnne a lényege, elveszne szellemi-szakmai bázisnak lenni. Mindemellett iskolánk hiányt pótol a régióban: megyénkben egyetlen művészeti intézményként biztosítja általános és középiskolás tanulók művészeti nevelését. Legközelebb Szombathelyen, Kaposváron és Pécsett van művészeti középfokú oktatás, illetve Veszprém megyében.

Több mint egy évtizede a művészeti alapképzést folytató intézményekben a minisztérium minősítési eljárást folytatott le azzal a céllal, hogy a sok szétaprózódott, nem megfelelő körülmények között és nem megfelelő szakmai színvonalon, rengeteg telephellyel működő országos intézményszörnyek szűnjenek meg. Kiváló minősítéssel kerültünk ki ebből a vizsgálatból. Azóta is megyehatárokon átívelően tartunk szakmai kapcsolatokat, szervezünk programokat diákoknak, kollégáknak. (Tanulmányutak, kiállítások, tanulmányi versenyek, pályázati projektek.)

Ezért az átalakítási tervezetben említett magas színvonalú, mindenkihez vagy legalábbis szélesebb körhöz eljutó művészeti nevelés ügyét a jelenlegi, önálló keretek között történő tevékenységgel tudjuk szolgálni leginkább. A tervezett átszervezéssel iskolánk lényegi elemét veszítené el: az alapítók örökségét, az iskola szellemiségét, hagyományait, egyszóval a sajátos művészeti nevelését. Szeretnénk, ha törekvésünk, hogy munkánkat változatlan módon, önállóan folytathassuk, széles körű támogatásra lelne. Bízunk benne, hogy a művészeti képzés hamarosan fél évszázados fordulóját méltó módon ünnepelhetjük az Ady-iskolában.”

Nagy Szilvia képzőművész, mesterpedagógus, Farkas Ferenc szobrászművész, művésztanár, Tánczos György festőművész, mesterpedagógus, Némethné Balogh Ildikó népi iparművész, rajztanár, Monok Balázs képzőművész, művésztanár, Borsos Andrea grafikus, rajztanár, Soósné Gondos Anna képzőművész, rajztanár, Horváth Csongor Gergő képzőművész, művésztanár

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában